عصر بازار

نعمت زاده:

اصلاح نرخ ارز با جدیت دنبال خواهد شد

عصر اعتبار- محمد رضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار توجه جدی صنایع به بحث تحقیق و توسعه شد و افزود: ارتباط صنعت و دانشگاه باید واقعی شود تا مشکل ها برطرف شود.

اصلاح نرخ ارز با جدیت دنبال خواهد شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، محمد رضا نعمت زاده شامگاه شنبه در مراسم روز ملی صنعت در محل اجلاس سران افزود: اگر صنایع به امر تحقیق و توسعه بی توجه باشند وضعیت شان از اینکه هست بدتر خواهد شد.
    وی خاطر نشان کرد به رغم آن که شاید دانشگاه با فعالیت صنعت چندان آشنا نباشد اما ارتباط این دو باید با هم بیش از گذشته شود تا بتواند در بازارهای جهانی حضور مناسبی پیدا کرد.
    وی در ادامه با اشاره به چالش های پیش روی صنعت در کشور گفت : چالش های موجود را به دو دسته می توان عنوان کرد چالش های محیط بیرونی که ناشی از خود صنعت می باشد.
    از جمله از آن چالش ها محیط بیرونی صنایع تحریم ها و گسستگی جامعه بین الملل است.
    نعمت زاده چالش دیگر بخش صنعت را نرخ ارز برشمرد و گفت اصلاح نرخ ارز با جدیت دنبال خواهد شد و دولت متعهد است نرخ ارز را منطقی کرده و به سمت تک نرخی شدن سوق دهد.
    وزیر صنعت پایین بودن نرخ سود سرمایه گذاری صنعتی را یکی از دیگر از چالش های این بخش عنوان کرد و ادامه داد : پایین بودن این نرخ سود به گونه ای است که سال گذشته نرخ سود سرمایه گذاری این بخش با 25 درصد رشد منفی مواجه شده است .
    وی کنترل دستوری قیمتها را از دیگر چالش ها برشمرد وافزود: اختصاص نیافتن صنعت از تسهیلات بانکی که در گذشته 35 درصد بوده و سال گذشته به 29 درصد کاهش یافته و این امر موجب شده فروردین ماه امسال میزان تسهیلات اختصاص یافته به صنعت به 25 درصد کاهش یابد ،که نگران کننده است.
    نعمت زاده خواستار تعیین شدن سهم هر بخش از تسیهلات نظام بانکی شد.
    وزیر صنعت به اصلاح محدودیت های دسترسی به بازارهای خارجی در اثر رفع تحریم ها اشاره کرد و گفت باید فشار مالیاتی و فشار تامین اجتماعی به بخش صنعت کاهش یابد.
    وی خواستار آن شد تا نظام مالیاتی کشور خود اظهاری صنایع را پذیرفته و از اعمال فشار بر این بخش خودداری کنند .
    نعمت زاده با تاکید بر لزوم جذب سرمایه های خارجی گفت باید شرایطی فراهم کرد تا سرمایه گذاران خارجی به کشور بیایند اما قبل از آن باید شرایط برای بازگشت سرمایه های ایرانی فراهم شود .
    وزیر صنعت در ادامه به وضعیت مناطق آزاد اشاره کرد و ادامه داد به دنبال ساماندهی این مناطق هستیم.
    وی به تبلیغات این مناطق به تاسیس فروشگاههای بزرگ اشاره کرد و خاطر نشان ساخت مناطق آزاد باید زمینه ای برای جذب سرمایه گذاری صنعتی و تولید باشند نه ورودی برای کالاهای وارداتی شوند.
    نعمت زاده به برخی اقدامات مدیران این مناطق برای جذب سرمایه گذاران وارداتی اشاره کرد و ادامه داد این روند باید به جذب سرمایه گذاری صنعتی تغییر کند.
    وزیر صنعت به وجود کالاهای قاچاق در کشور اشاره کرد و افزود باید این کالاها طبق خواسته مقام معظم رهبری منهدم شوند و معتقدم کالای قاچاق را باید آتش زد.
    وی خواستار احیای جوایز صادراتی شد و گفت: احیای این جوایز بین تولیدکنندگان رقابت ایجاد خواهد کرد .
    نعمت زاده از تلاش برای بهره مند شدن قشر بیشتری از مردم نسبت به دریافت کارت های اعتباری خرید کالای داخلی خبر داد.
    وزیر صنعت از انعقاد بیش از 35 تفاهم نامه بانک های ایرانی در پسا برجام با بانک های خارجی خبر داد و تاکید کرد تاکنون 215 مورد توافق نامه سرمایه گذاری به امضا رسیده است.
    وی خبر از گشایش 'الی سی 'کشورهای اسکاندیناوی برای تولید کنندگان ایرانی داد و گفت: یوزانس 24ماهه نیز به تولید کنندگان ایران ایر داده خواهد شد که این نیز از اثرهای اجرای برجام است .
    وی گفت اخذ تسهیلات از بانک های خارجی برای تولید کنندگان داخلی اجرایی خواهد شد.
    نعمت زاده در ادامه به وضعیت تجارت ایران و کره اشاره کرد و خاطر نشان ساخت در ملاقاتهایی که با مقام های کره ای داشته ام بارها به آنها اعلام کرده ام که ایران دیگر یک بازار صرف برای کالاهای آنها نیست و باید برای اینکه در بازار ایران بماند نسبت به سرمایه گذاری و انتقال تکنولوژی اقدام کنند.
    وزیر صنعت تاکید کرد با کره ای ها شوخی نداریم و در صورتی که انتظار طرف ایرانی برای انتقال تکنولوژی و سرمایه گذاری تامین نکنند جلوی فعالیت آنها گرفته خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی