عصر بازار

واردات کالا با ارز مبادله‌ای تولید داخل را تضعیف می‌کند

عصر اعتبار- معاون کل سازمان توسعه تجارت با بیان این که این سازمان به دنبال حذف ارز مبادله‌ای از واردات است گفت: با واردات از طریق ارز مبادله‌ای در واقع به مصرف کالای خارجی در بازار داخلی کشورمان یارانه پرداخت می‌کنیم و در عوض بخش تولید داخلی را تضعیف می‌کنیم.

واردات کالا با ارز مبادله‌ای تولید داخل را تضعیف می‌کند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، اظهار کرد: سازمان توسعه تجارت به دنبال حذف ارز مبادله‌ای از واردات است. بر این اساس تنها کالاهای اساسی و دارو شامل این ارز می‌شود و باقی کالاها باید از ارز متقاضی و آزاد برای واردات استفاده کنند.

    وی با اشاره به اینکه حذف ارز مبادله‌ای به تولید داخلی کمک می‌کند افزود: ما با این کار، به دنبال تحریک تولید داخلی هستیم زیرا تولیدکننده در این شرایط باانگیزه بیشتری در بازار فعالیت و تولید می‌کند.

    معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: با واردات از طریق ارز مبادله‌ای در واقع به مصرف کالای خارجی در بازار داخلی کشورمان یارانه پرداخت می‌کنیم و در عوض بخش تولید داخلی را تضعیف می‌کنیم.

    مودودی افزود: ارز باید به‌صورت رقابتی در بازار تعیین شود تا انگیزه برای بخش واردات کاهش و تولید افزایش یابد و جایگزین یکدیگر شوند.

    وی تصریح کرد: یکی از مصداق‌های اساسی برای جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی  نیز همین تک‌نرخی شدن ارز است.

    مودودی گفت: این سازمان اخیراً برآوردی درباره قیمت تمام‌شده ارز در فاصله زمانی سال‌های  90 تا 95 انجام داده که نتایج آن مشخص می‌کند نرخ ارز در حالی رشد 8 درصدی داشته که قیمت تمام‌شده تولید رشد 22 درصدی را تجربه کرده و این امر به ضرر تولید تمام‌شده است.

    وی تاکید کرد: اگر صادرات برای ما مهم است باید توجه شود که نرخ ارز، مسیر متفاوت را در بازار صادرات کالای غیرنفتی کشور طی نکند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی