عصر بازار

دلار از کانال ۳۴۰۰ تومان خارج شد

آغاز رسمی حراج سکه

عصر اعتبار- در روزی که دلار پس از ۱۲ روز مجددا به کانال ۳ هزار و ۵۰۰ تومان وارد شد، خبری اعلام شد مبنی‌بر اینکه عرضه سکه پس از حدود ۳ سال در بانک کارگشایی از سر گرفته می‌شود.

آغاز رسمی حراج سکه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، این عرضه که قریب به 3 سال متوقف بود، از ساعت 4 بعدازظهر امروز در تهران آغاز و به شکل مزایده حضوری (حراج) انجام خواهد شد. حراج سکه در روزهایی آغاز می‌شود که قیمت سکه و دلار در بازار آزاد در مسیر افزایشی قرار گرفته است. روز یکشنبه، شاخص بازار ارز از کانال 3 هزار و 400 تومان خارج شد و با افزایش 15 تومانی به قیمت 3 هزار و 505 رسید. پیش از این، دلار در تاریخ 8 تیر وارد کانال 3 هزار و 500 تومان شده و تا شنبه هفته گذشته به نوسان در این کانال ادامه داده بود. خروج سکه‌بازان از موقعیت فروش ارز، کمرنگ شدن حضور بازارساز، تحرکات معامله‌گران فردایی دلار و رشد نرخ حواله درهم از جمله عواملی بودند که روز یکشنبه منجر به تغییر کانال دلار شدند. روز یکشنبه، همسو با رشد قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی 4 هزار تومان رشد قیمت را تجربه کرد و به بهای یک‌میلیون و 120 هزار تومان رسید.

    عرضه سکه‌های جدید

    حراج سکه توسط بانک کارگشایی در حالی از امروز آغاز می‌شود که یکی از تفاوت‌های دور جدید حراج، در نوع سکه‌ها است؛ در این حراج بناست بعد از چند سال سکه‌هایی وارد بازار شوند که ضرب سال 58 و مجموعه‌های یاد بود بانک ملی می‌باشند. ضمن آنکه برای اولین بار در سال‌های اخیر، بناست سکه‌های پنج بهار وارد بازار شوند. این سکه‌ها با طرح حرم حضرت علی‌(ع) هستند که دارای عیار 900، وزن 7/ 40 گرم و قطر 40 میلیمتر هستند.

    فروکش هیجان

    در ساعات ابتدایی روز یکشنبه، هیجان در بازار ارز بالا رفته بود، هیجانی که در خریدهای بعضا سنگین معامله‌گران ارزی نیز قابل مشاهده بود. با این حال، هر چقدر به سمت ساعات انتهایی روز حرکت کردیم، هیجان معامله‌گران بازار کمتر شد. در دومین روز هفته، دلار معاملات خود را در کانال بالاتر و با قیمت 3 هزار و 500 تومان آغاز کرد. این قیمت 10 تومان بالاتر از نرخ بسته شده روز شنبه بود. به گفته فعالان، بعدازظهر شنبه و پس از خروج صرافی‌های بانکی، معامله‌گران غیررسمی وارد بازار شدند و با خریدهای خود قیمت را در راستای افزایشی قرار دادند. عامل دومی که در این بعدازظهر قیمت را تحریک کرد، خروج سکه‌بازان از موقعیت فروش ارز بود. به گفته برخی فعالان، سکه‌بازان که در ساعات ابتدایی روز شنبه در موقعیت فروش قرار گرفته بودند، پس از تسویه معاملات آتی بازار خود، از فروش ارز تا حد زیادی دست کشیدند. به گفته برخی دیگر، خروج معامله‌گران سکه ناشی از افزایش انتظار آنها برای بالا رفتن بهای اونس در هفته جاری بود. به‌خصوص آنکه خبری بعدازظهر شنبه در بازار برجسته شد که پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، این اتحادیه می‌تواند در آستانه فروپاشی قرار بگیرد. این احتمال توسط صندوق بین المللی پول نیز عنوان شده بود. پس از افزایش بعدازظهر شنبه، در ابتدای روز یکشنبه، دلار به رشد خود ادامه داد، به‌طوری‌که قیمت این ارز تا 3 هزار و 515 تومان بالا رفت. هر چند زمانی که قیمت به محدوده 3 هزار و 420 تومان نزدیک شد، فروش معامله‌گران ارزی بالا رفت تا این ارز نهایتا با قیمت 3 هزار و 405 تومان به کار خود پایان دهد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو