عصر بازار

تشکیل شبکه ارجاع سلامت روان

هزینه های گران و فاقد بیمه خدمات روانشناسی

عصر اعتبار- یکی از شروط توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی تحقق بیمه‌های سلامت روان ارجاع در نظام است .

هزینه های گران و فاقد بیمه خدمات روانشناسی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، میرمحمد محمد صادقی در میزگرد چشم انداز حرفه ای مشاوره و روانشناسی و تامل آن با رشته‌های روانپزشکی و روان درمانی؛ اظهار کرد: به اعتقاد من نبود بیمه سبب شده تا متخصصان رشته‌های روانشناسی و مشاوره بخش زیادی از مخاطبان خود را از دست بدهند.

    وی با اشاره به اینکه خدمات روانشناسی و مشاوره به دلیل گران بودن تاکنون در سبد خانوار ایرانی جایی نداشته و همین امر بر افزایش آسیب‌های اجتماعی در جامعه افزوده است، توضیح داد: بنابراین طبیعی به نظر می‌رسد که سازمان نظام روانشناسی باید تحقق بیمه سلامت روان را در دستور کار خود قرار دهد.

    معاون مشاوره و امور روان شناختی مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی در ادامه شرط اصلی تحقق بیمه‌های سلامت روان را شکل گیری نظام ارجاع عنوان کرد و گفت: اگر بتوانیم همانند وزارت بهداشت با استفاده از پتانسیل 20 هزار کارشناس سلامت روانی که در آموزش و پرورش مشغول بکار هستند، 1600 مرکز مشاوره بهزیستی و 400 مرکز مشاوره ای که در سراسر کشور پراکنده هستند و زیر نظر سازمانها و ارگانهای دیگر در حال فعالیت هستند شبکه ای برای ارجاع بیماران سلامت روان ایجاد کنیم، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که بیمه سلامت روان در کشور اجرایی شود.

    میرمحمد صادق در بخش دیگری از گفته‌هایش به رایزنی‌هایی که از سوی بهزیستی برای تحقق بیمه سلامت روان با وزارت تعاون، رفاه و کار و امور اجتماعی و معاون این سازمان صورت گرفته اشاره کرد و گفت: اخیراً آقای میدری، معاون وزیر تعاون، کار ورفاه اجتماعی نیز درباره آن قول مساعد داده است.

    وی افزود: اینطور می‌توان نتیجه گرفت که با تحقق نظام ارجاع سلامت روان، ابتدا مشکل بیمه و سپس بیکاری و اشتغال فارغ التحصیلان رشته مشاوران و روانشناسان نیز به شکل غیر مستقیم حل می‌شود و بخش قابل ملاحظه ای از آسیب‌های اجتماعی جامعه با بهره مندی مردم از خدمات مشاوره کاسته می‌شود.

    معاون مشاوره و امورروان شناختی مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به اینکه چرخ دخل و خرج دفاتر مشاوره در شهرهای بزرگ مانند تهران با همه فراز و فرودهایش می‌چرخد اما مشکل اصلی دفاتر مشاوره در شهرستان‌های محروم و کم برخوردار است، گفت: اتفاقاً این دفاتر با آسیب‌های اجتماعی بسیاری هم روبرو هستنند، بنابراین شکل گیری نظام ارجاع سلامت در کاهش آسیب‌های اجتماعی مناطق محروم و حل مشکلات آنها نیز موثر خواهد بود.

    میرمحمد صادق تاکید کرد: البته برخی بر این اعتقادند که شبکه سلامت روان باید با شبکه سلامت وزارت بهداشت ادغام شود اما به نظر من این امر به دلیل دیدگاه پزشک محور وزارت بهداشت و همچنین نگاه زیستی و دارویی این وزارتخانه امکان پذیر نیست چرا که راه اندازی شبکه سلامت روان مستلزم نگاه مثبت به علوم انسانی و اهیمت مباحث رفاه اجتماعی است.

    معاون مشاوره و امورروان شناختی مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی افزود: با این همه اکنون بسیاری از قسمت‌های مورد نیاز برای راه اندازی شبکه سلامت مهیاست و منظور ما از راه اندازی این طرح به‌راه انداختن یک شبکه عریض و تحویل نیست. در این طرح ما در نظر داریم تا اعضای سازمان نظام روانشناسی و مسؤلان این سازمان نقش نهادهای دیگر مانند قوه مقننه، مجریه و تمامی نهادها را به خوبی درک کنند و از پتانسیل این نهادها برای توسعه فعالیت های سازمان نظام روانشناسی سود بجویند.

    میرمحمد صادق ادامه داد: توجه به انجمن‌ها و تشکل‌ها نیز موضوع دیگری است که سازمان نظام روانشناسی باید برای تقویت و اعتلای آن همه توان خود را به کار گیرد و در این راستا باید حمایت از تشکل‌های دانشجویی و دانشگاهی را در اهم فعالیت‌های خود قرار دهد. زیرا این امر می‌تواند در ارتقا دانش روانشناسی و مشاوره در کشور موثر واقع شود.

    وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر آسیب‌های اجتماعی در کشور ما رشد قابل توجه ای یافته است و این امر می‌طلبد تا سازمان نظام روانشناسی برای آنکه همانند جامعه پزشکان بتواند پرقدرت در مبارزه با این مشکلات ظاهر شود باید بتواند گامی جدی در مبارزه با مشکلات و معضلات اجتماعی بر دارد و تنها به بقای زندگی بپردازد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو