عصر بازار

در همایش کسب و کار و تجارت با ترکمنستان و آذربایجان عنوان شد

ایران به دنبال رابطه اقتصادی برد ـ برد با همسایگان شمالی است

عصر اعتبار- همایش تجاری ایران، ترکمنستان و آذربایجان با حضور سفرای ایران در باکو و عشق‌آباد و فعالان تجاری و اقتصادی علاقه‌مند به حضور در بازار این دو کشور در هتل اسپیناس خلیج فارس تهران برگزار شد.

ایران به دنبال رابطه اقتصادی برد ـ برد با همسایگان شمالی است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، همایش تجاری ایران، ترکمنستان و آذربایجان با حضور سفرای ایران در باکو و عشق‌آباد و فعالان تجاری و اقتصادی علاقه‌مند به حضور در بازار این دو کشور در هتل اسپیناس خلیج فارس تهران برگزار شد و ابعاد مختلف توسعه اقتصادی و بازرگانی ایران در همسایگان شمالی بررسی و بر رابطه برد ـ برد با همسایگان تاکید شد.

    در این همایش که به منظور آشنایی علاقه‌مندان به حضور و همکاری در بازارهای ترکمنستان و آذربایجان برگزار شد، سفرای ایران در این دو کشور به ارائه تصویر کلی از فضای اقتصادی، قوانین و مقررات و وضعیت تجارت بخش خصوصی کشورمان با عشق‌آباد و باکو پرداختند.

    این همایش پیش زمینه‌ برگزاری دو نمایشگاه اختصاصی ایران پروژه بود که قرار است هرکدام به مدت سه روز در مرداد و شهریور آینده در پایتخت‌های ترکمنستان و آذربایجان برگزار شود.

    *حمل و نقل و انرژی مهمترین زمینه همکاری تهران و عشق‌آباد

    در همایش شب گذشته، سیدمحمد احمدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در عشق آباد با بیان اینکه تلاش می‌کنیم روابط اقتصادی تهران و عشق آباد برد ـ برد باشد، گفت: حمل و نقل و انرژی از جمله مهمترین حوزه‌های همکاری اقتصادی دو کشور است.

    وی گفت: در دیدار رؤسای جمهوری دو کشور در زمستان سال 93 حجم مبادلات و تجارت خارجی بین تهران و عشق آباد به 60 میلیارد دلار تا 10 سال آینده اعلام شد.

    احمدی اظهار داشت: براین اساس باید ارزش مبادلات تجاری دو کشور سالانه به شش میلیارد دلار برسد که نیازمند عملکرد حساب شده و بازاریابی و بازشناسی دوباره این کشور است.

    وی با تاکید بر اینکه راهبرد جمهوری اسلامی و بخصوص دولت تدبیر و امید در سیاست خارجی توجه به همسایگان است، تصریح کرد: اگر با وجود رقبای فراوان همسایگان خود را خوب نشناسیم یا اینکه کشور خود را به خوبی به آنها معرفی نکنیم، برای ما خسارت دارد.

    احمدی با اشاره به وجود یکهزار و 200 کیلومتر مرز آبی و خشکی بین ایران و ترکمنستان، افزود: وجود اشتراکات فرهنگی، زبانی، مذهبی و سایر مسائل مشترک، سرنوشت دو کشور را به هم گره زده که برای ما فرصت‌ساز است.

    سفیر ایران در عشق آباد به استقلال ترکمنستان از شوروی سابق در 25 سال گذشته اشاره کرد و گفت: این کشور در ابتدای استقلال خود وضعیت اقتصادی خوبی نداشت اما به دلیل دارا بودن چهارمین ذخایر گازی جهان و منابع آبی غنی رو به توسعه نهاد.

    وی پنبه، برق، گاز، فرآورده‌ها و مشتقات نفتی را از جمله مهمترین واردات ایران از ترکمنستان عنوان کرد و افزود: دو کشور ظرفیت‌های بسیار زیادی برای همکاری دارند و نکته مهم‌تر اینکه نگرش مردم ترکمنستان به ایران مثبت است.

    احمدی با بیان اینکه ایران در روزهای سخت و ابتدایی استقلال ترکمنستان از شوروی به کمک این کشور شتافت، خاطرنشان کرد: در آن زمان در تامین آرد و خواروبار مورد نیاز به عشق‌آباد کمک کردیم.

    احمدی به نقاط مثبت و مزیت‌های همکاری اقتصادی و تجاری با عشق آباد اشاره کرد و گفت:  عشق‌آباد پایتخت ترکمنستان در 40 کیلومتری مرز ایران قرار دارد و در طول مرز دو کشور چهار پایانه مرزی سرخس، اینچه برون، لطف آباد و باجگیران وجود دارد.

    سفیر ایران در عشق آباد با تاکید بر اینکه ترکمنستان دروازه ورود به آسیای میانه است، یادآور شد: وجود خط ریلی و دسترسی ریلی این کشور به سایر کشورهای این منطقه تا چین از جمله نکاتی است که هزینه حمل و نقل کالا را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد.

    وی با اشاره به اینکه روزانه تا هزار کامیون از مرزهای ایران وارد ترکمنستان می‌شوند، تصریح کرد: در هفته گذشته پایانه مرزی سرخس 24 ساعته شد و در صورت نیاز، این کار برای سایر پایانه‌های مرزی نیز انجام خواهد شد.

    سفیر ایران برگزاری نمایشگاه‌های ایران پروژه در عشق‌آباد را در دو سال گذشته بسیار مفید ارزیابی کرد و گفت: بیشتر شرکت‌کنندگان در نمایشگاه‌های دو دوره قبل از شرکت در این نمایشگاه و حضور در بازار ترکمنستان رضایت دارند.

    *تهاتر 30 میلیارد دلاری ایران و ترکمنستان؛ گاز در مقابل کالا و خدمات

    محمدتقی امانپور مشاور و نماینده ویژه وزیر نفت در صادرات کالا وخدمات فنی و مهندسی دیگر سخنران این همایش بود.

    وی با بیان اینکه در حال حاضر شاهد اتفاقات خوب اقتصادی در حوزه دریای خزر به ویژه در کشور ترکمنستان هستیم، گفت: ایران باید با یک برنامه استراتژیک در این منطقه حضوری موفق داشته باشد.

    امانپور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران باید نقش تعیین‌کننده‌ای در آینده اقتصادی منطقه دریای خزر داشته باشد، تاکید کرد: بنگاه‌های اقتصادی و صادرکنندگان کشورمان باید با یک برنامه‌ریزی و بازاریابی منسجم در این شرایط مناسب اقتصادی عملکرد مناسبی داشته باشند.

    امانپور ادامه داد: کشور ترکمنستان بیش از یکصد میلیارد دلار در حوزه نفت و گاز سرمایه‌گذاری کرده و باید شرکت‌ها و بخش خصوصی کشورمان در این شرایط مشارکت و حضوری فعال در بازار این کشور داشته باشند.

    وی با بیان اینکه در حال حاضر شاهد فقدان حضور هلدینگ‌های بزرگ ایران در کشور ترکمنستان هستیم، گفت: دولت تدبیر و امید در راستای فعالیت شرکت‌های ایرانی با ترکمنستان تفاهم‌نامه اقتصادی به امضا رسانده است.

    نماینده ویژه وزیر نفت در صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی افزود: در این تفاهم‌نامه تاکید شده ایران طی 10سال معادل 30 میلیارد دلار گاز از ترکمنستان خریداری کند و در آن سو ترکمنستان معادل همین میزان کالاهای اساسی و خدمات خود را از ایران خریداری کند.

    وی تاکید کرد: دولت نمی‌تواند قراردادهای اقتصادی با شرکت‌های ترکمنستان امضا کند و در این شرایط شرکت‌ها باید با یک برنامه‌ریزی مناسب در این شرایط مناسب اقتصادی مشارکت کنند.

    به گفته امانپور، شرکت‌های ایرانی می‌توانند در زمینه‌های کشاورزی، عمرانی و نفت با کشور ترکمنستان همکاری اقتصادی داشته باشند.

    سخنران بعدی این همایش محسن پاک‌آیین سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو بود که نظرات خود را در مورد زمینه‌ها‌ی تجاری و اشتراکات دو کشور ایران و آذربایجان مطرح کرد.

    وی با اشاره به اشتراکات فرهنگی، مذهبی و زبانی ایران و آذربایجان گفت: این اشتراکات در گسترش و بهبود روابط دوجانبه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تاثیر زیادی دارد.

    وی به تشریح فضای کسب و کار، شرایط بازار و قوانین تجارت آذربایجان پرداخت و تاکید کرد: سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو از هیچ تلاشی برای تسهیل حضور بخش خصوصی در آذربایجان فروگذار نخواهد بود.

    پاک‌آیین برگزاری نمایشگاه ایران پروژه را رویدادی مهم برای نمایش محصولات و دستاوردهای با کیفیت ایران به بازار جمهوری آذربایجان عنوان و ابراز امیدواری کرد که بخش خصوصی در نمایشگاه شهریورماه ایران پروژه در باکو حضور پررنگی داشته باشد.

    همایش کسب‌وکار و تجارت با ترکمنستان و آذربایجان به مناسبت برگزاری سومین نمایشگاه ایران پروژه در عشق‌آباد در تاریخ 28 تا 30 مرداد و دومین نمایشگاه ایران پروژه در باکو در تاریخ 29 تا 31 شهریور برگزار شد.

    در این همایش علاوه بر سفرای ایران در عشق‌آباد و باکو، مشاور وزیر نفت و نماینده ویژه ایران در صادرات خدمات فنی مهندسی، نمایندگان وزارت راه و شهرسازی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت صنعت، معدن و تجارت حضور داشتند و رویکرد بازارشناسی، بازارسازی و مهندسی فروش و همچنین اجرای پروژه در کشورهای همسایه شمالی مهمترین اهداف آن بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو