عصر بازار

توقف اخذ مالیات تسعیر ارز از صادرکنندگان توافق شد

عصر اعتبار- رئیس کنفدراسیون صادرات ایران از توافق با سازمان امور مالیاتی برای توقف اخذ مالیات تسعیر نرخ ارز از صادرکنندگان خبر داد.

توقف اخذ مالیات تسعیر ارز از صادرکنندگان توافق شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر، محمد لاهوتی در نشست خبری از جلسه امروز فعالان اقتصادی با مسئولان سازمان امور مالیاتی در خصوص مالیات صادرکنندگان خبر داد و گفت: بر این اساس، قرار است ظرف دو روز آینده بخشنامه ای از طریق این سازمان ابلاغ شود که در آن، دریافت مالیات تسعیر نرخ  ارز از سوی سازمان های مالیاتی متوقف شود.

    وی افزود: صادرات در دو ماهه ابتدای امسال نسبت به مشابه سال قبل رشد منفی داشته که براساس آمارهای ابلاغی گمرک در فصل بهار اگرچه همچنان رشد کل صادرات منفی بوده اما در برخی کالاها از جمله محصولات معدنی رشد 47 درصدی را هم شاهد هستیم

    رئیس کنفدراسیون صادرات ایران تصریح کرد: در حوزه سایر کالاها رشد 10 درصدی و در میعانات گازی کاهش 35 درصدی صادرات را شاهد هستیم ولی از آنجا که صادرات غیرنفتی غیروابسته به محصولات نفتی رشد داشته است، به نظر می رسد که بتوان وضعیت مناسبی را ظرف ماه های آینده شاهد بود.

    به گفته لاهوتی، صادرکنندگان در خصوص بسته حمایت از صادرات، برخی اشکالات را وارد می دانستند که در این رابطه نقطه نظرات فعالان اقتصادی مورد توجه معاون اول رئیس جمهور قرار گرفت و وی دستور رسیدگی داده است. بر این اساس در جلسه ای که دو هفته قبل در وزارت امور اقتصادی و دارایی با معاونان سازمان مدیریت و برنامه ریزی و سازمان امور مالیاتی برگزار شد، برخی از نقطه نظرات بخش خصوصی مورد توجه واقع شد.

    وی گفت: اعمال برخی دیگر از نقطه نظرات فعالان اقتصادی در مورد بسته حمایت از صادرات غیرنفتی به دلیل مشکلات قانونی مشروط به مصوبات بعدی شد که امیدواریم این اتفاق رخ دهد.

    رئیس کنفدراسیون صادرات ایران اضافه کرد: نرخ تسهیلات صندوق توسعه ملی که باید با نرخ‌های 14 و 16 درصد مدنظر قرار گیرد، اعتراضاتی از سوی بخش خصوصی وارد است، چراکه تورم به 10 درصد رسیده و این چنین نرخ‌هایی برای صادرات غیرمنطقی است اما با توجه به اساسنامه صندوق توسعه ملی تمامی موضوعات باید مصوبات هیات امنا را داشته باشد که با توجه به استعفای هیات مدیره این موضوع ممکن است زمانبر شود.

    لاهوتی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: میانگین قیمت کالاهای وارداتی در هر تن کمتر از یک هزار و 300 دلار بوده که نسبت به قبل 200 دلار کاهش را نشان می دهد، ضمن اینکه واردات به سمت کالاهای واسطه ای به جای کالاهای مصرفی سوق پیدا کرده است.

    وی ادامه داد: بعد از برجام ارتباطات با اروپایی ها بهتر و تنوع بازارها نیز بیشتر شده به نحوی که کره جنوبی به پنج کشور اول طرف تجارت ایران اضافه و افغانستان از فهرست این 5 کشور اول، خارج شده که این نوید خوبی برای تنوع در بازارهای هدف صادراتی ایران است.

    رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در خصوص جوایز صادراتی و مطالبات معوق ناشی از آن خاطرنشان کرد: دولت معتقد است که 360 میلیارد تومان طلب صادرکنندگان بابت جوایز صادراتی باید در بودجه گنجانده شوند یا اینکه منابع مالی دیگری برای آن در نظر گرفته شود، بنابراین هنوز تصمیمی برای پرداخت مطالبات معوق صورت نگرفته است، البته ما پیشنهاد تهاتر بدهی دولت و مطالبات صادرکنندگان را هم داریم.

    لاهوتی اظهارداشت: زمانی که در کشور تورم دو رقمی داشته و نرخ ارز نیز رشد 5 درصدی را تجربه می کند، نشان می دهد که کالای صادراتی در سال 95 نسبت به سال 94 با احتساب تورم جهانی رشد 8 درصدی را داشته است. بنابراین اولین موضوعی که باید به عنوان یک تسهیل کننده برای صادر کنندگان در نظر گرفته شود، ثبات قیمتی کالاهای صادراتی است تا بتوانند در بازارها با نوسان قیمتی کالاهای خود مواجه نباشند.

    وی ادامه داد: متاسفانه دولت قانون برنامه پنجم را به درستی اعمال نمی کند و اجازه افزایش معقول نرخ ارز را نمی دهد. به همین دلیل است که صادرکنندگان از دولت توقع دارند تا با پرداخت جوایز صادراتی بخشی از خسارت آنها را جبران کند. به همین دلیل به نظر می رسد احیای جوایز صادراتی و پرداخت ها به صورت مستقیم برخلاف آنچه که دولت می گوید، کاملاً به نفع صادرات است.

    لاهوتی در پاسخ به انتقادات مطرح شده مبنی بر عدم حصول نتیجه سفرهای فعالان اقتصادی به سایر کشورها گفت: وقتی موضوع سرمایه گذاری به میان می آید، باید از فروش کالا آن را تفکیک دهیم، بنابراین در اعزام و پذیرش هیئت های تجاری اگر بخواهیم منتظر سرمایه گذار باشیم، باید یک پروسه زمان بر را طی کنیم. بنابراین نتیجه سفرها را به این زودی نمی توان قضاوت کرد.

    رئیس کنفدراسیون صادرات ایران خاطرنشان کرد: سرمایه گذاران انتظار دارند دولت ریسک سرمایه گذاری آنها را بپذیرد که به نظر می رسد با ورود موسسات بیمه خارجی همچون ساچه و هرمس بتوان اعتماد بیشتر سرمایه گذاران را شاهد بود.

    لاهوتی ادامه داد: فعالان اقتصادی بازگشت مجدد ترکیه به بازار روسیه را پیش بینی می کردند و به همین دلیل این انتظار وجود داشت که ترکیه مجدد رغیب کالاهای صادراتی ایران شود اما نکته حائز اهمیت در خصوص بازار روسیه آن است که وقتی در حوزه حمل و نقل هنوز مشکلات جدی وجود دارد و مراودات بانکی به نحو مطلوب برقرار نشده و نقل و انتقالات پول به راحتی انجام نمی پذیرد، شرایط نابرابری میان صادر کنندگان ایرانی با همتایان ترک خود وجود دارد.

    وی ادامه داد: قرار بود سازمان توسعه تجارت یارانه ای را به عنوان حمل و نقل کالا به صادر کنندگان ایرانی برای ورود به بازار روسیه ارائه دهد که این موضوع اجرایی نشده است و هنوز هم مشکلات بسیاری بر سر صدور کالا به این کشور به چشم می خورد که مهمترین آن دسته بندی اقلام صادراتی است.

    وی اظهارداشت: سازمان توسعه تجارت تسهیلات خوبی برای ورود ماشین آلات بسته بندی در نظر گرفته اما به هر حال استقرار آن زمان بر است و اگر این ماشین آلات برای صادرات به روسیه هم وارد شود به طور قطع زمان بر خواهد بود.

    لاهوتی در خصوص برقراری سوئیفت گفت: هم اکنون سوئیفت برقرار شده اما بانک‌های ایرانی هنوز نتوانسته اند به صورت کامل روابط کارگزاری را برقرار کنند. به همین دلیل مشکلات پابرجا است، ضمن اینکه برخی بانک‌های اروپایی در معاملات با ایران نگران بازگشت تحریم‌ها هستند که همین موضوع کار را کند پیش می برد.

    عضوت هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران از کاهش 10 درصدی هزینه های مبادلات کالا در دوران بعد از برجام خبر داد و گفت: پیش از این، آمارهای رسمی دولت نشان می داد که تحریم‌ها 15 درصد مراودات تجاری ایران را گران تر تمام می کرد و هم اکنون این رقم به 5 درصد کاهش یافته است.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو