عصر بازار

سوءتغذیه چقدر از رشد اقتصادی را می‌بلعد؟

عصر اعتبار- آثار و پیامدهای سوءتغذیه سالانه ۱۱ درصد از تولید ناخالص داخلی را در آفریقا و آسیا می‌بلعد.

سوءتغذیه چقدر از رشد اقتصادی را می‌بلعد؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از خبرآنلاین، بتازگی نتایج یک تحقیق جهانی به نام "گزارش جهانی تغذیه"  را منتشر کرده است که بر مبنای آن " سوءتغذیه به وضعیتی عادی در جهان تبدیل می شود".

    در "گزارش جهانی تغذیه" آمده است "تعداد افراد دارای اضافه وزن و مبتلایان به چاقی تقریبا در تمامی نقاط با شتابی نگران کننده رو به افزایش است که نتیجه آن بالا رفتن شمار مبتلایان به مرض قند و سایر امراض مرتبط با اضافه وزن است".

    سوء تغذیه دامنه‌ای وسیع از مشکلات سلامت، از کمبود ویتامین‌ها و املاح ضروری به دلیل ناکافی و نامناسب بودن کمیت و کیفیت غذا تا بالا بودن قند، نمک، چربی یا کلسترول در افراد چاق را شامل می‌شود.

    براساس این گزارش، دست کم 57 کشور از ١٢٩ کشوری که مورد بررسی قرار گرفته اند با مشکلات جدی ناشی از کمبود غذا و همزمان، مشکلات ناشی از چاقی بزرگسالان دست به گریبان هستند که نتیجه آن، ایجاد فشار بر امکانات بهداشتی و درمانی است.

    بررسی ها نشان می دهد "آثار و پیامدهای سوءتغذیه سالانه 11 درصد از تولید ناخالص داخلی را در آفریقا و آسیا می بلعد".

    مطالعه انجام شده برای تهیه این گزارش نشان نشان داده است که به غیر از برخی نقاط آفریقا و اقیانوسیه، تاخیر رشد کودکان زیر پنج سال کاهش یافته که نتیجه بهبود در تغذیه نوزادان و کودکان خردسال است.

    در زمینه مقابله با سایر انواع سوء تغذیه پیشرفت چندانی دیده نشده و تقریبا در تمامی کشورهایی که مورد مطالعه قرار گرفته، اهداف تعیین شده از جمله کاهش درصد مبتلایان به دیابت و کم‌خونی در زنان محقق نشده است.

    در حال حاضر، در دنیا از هر دوازده نفر یک نقر مبتلا به دیابت است و تقریقا دو میلیارد نفر اضافه وزن دارند یا چاق هستند.

    نویسندگان این گزارش خواستار تخصیص منابع دولتی بیشتر به برنامه های مقابله با سوء تغذیه شده‌اند. به تخمین آنان، در حال حاضر برنامه‌های مبارزه با تاخیر رشد، سوء تغذیه شدید و کم خونی تا سال 2025 حدود 70 میلیارد دلار کمبود بودجه دارد.

    آثار منفی وضعیت کنونی بر شرایط اقتصادی کشورهای کم درآمدتر جهان کاملا چشمگیر بوده است و برای مقابله به "اراده سیاسی" نیاز است.

    گزارش جهانی تغذیه به طور سالانه و به منظور ارزیابی اهداف تعیین شده توسط "مجمع بهداشت جهانی" در سال 2013 تهیه می شود.

    این اهداف شامل 40 درصد کاهش تاخیر رشد در کودکان، 50 درصد کاهش کم‌خونی در زنان در سن باروری، توقف روند افزایش شمار افراد دارای اضافه وزن یا چاق و مبتلایان به دیابت است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو