عصر بازار

۹ عادت ضروری برای رسیدن به موفقیت

عصر اعتبار- دهه‌ی ۲۰ سالگی‌تان زمان اکتشاف است. پی می‌برید کی هستید، چه می‌خواهید، و چگونه باید آن را تحقق ببخشید. عادت‌هایی که در این دوره ایجاد می‌کنید ماندگار خواهندبود و بنیان زندگی بزرگ‌سالی‌تان را خواهندساخت، بنابراین باید سعی کنید عادت‌های خوبی ایجاد کنید.

۹ عادت ضروری برای رسیدن به موفقیت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از بازده، در ادامه چند عادت آمده‌است که همه باید زود در آنها مهارت پیدا کنند تا خودشان را برای موفقیت مادام‌العمر آماده کنند.

    1. به یادگیری ادامه بدهید.

    مارک کوبان، سرمایه‌گذار برنامه‌ی تلویزیونی “شارک تنک” و مالک تیم بسکتبال دالاس ماوریکس، در صنعت فناوری میلیاردر شد، با این‌که هیچ‌وقت رسما در علوم رایانه تحصیل نکرد. برای همین می‌گوید بهترین درسی که در دهه‌ی 20 سالگی‌اش آموخت این بود که”با صرف وقت و تلاش توانستم هر نوع فناوری جدیدی را که عرضه می‌شد یاد بگیرم.”

    این خودنمایی نیست، بلکه یک پیام است. اگر بخواهید شغل موفق و پول‌سازی داشته‌باشید، باید عادت کنید برای کسب دانشی که به دردتان می‌خورد وقت بگذارید و تلاش کنید.

    کوبان توضیح می‌دهد دوران دانشگاه زمانی است که برای یادگیری پول می‌پردازید، اما”حالا که فارغ‌التحصیل شده‌اید، این شانس را دارید که برای یادگیری پول دریافت کنید. و اگر تازه از دانشگاه فارغ‌التحصیل نشده‌اید چه‌طور؟ همین منطق درباره‌ی شما هم کاربرد دارد. زمان آن رسیده که برای یادگیری پول دریافت کنید.”

    2. حساب‌شده ریسک کنید.

    جسی گلدنبرگ، کسی است که کمی بعد از دانشگاه یک شغل رسانه‌ای آینده‌دار را رها کرد تا کسب‌وکار خودش را آغاز کند. او می‌گوید”دهه‌ی 20‌سالگی‌تان، زمانی که خانواده‌ای ندارید که بخواهید تامین کنید یا هیچ‌کس به شما وابسته نیست و روی شما حساب نمی‌کند، بدون شک سال‌هایی است که می‌توانید شانس‌تان را امتحان کنید و دنبال علایق‌تان بروید.” او صاحب بوتیک موفق مد “نوماد” است.

    البته، ریسک‌پذیری بی‌مهابا به اندازه‌ی سرکوب کردن جاه‌طلبی یا حتی بیش‌تر از آن بد است. تیم فریس، نویسنده‌ی “هفته‌ی کاری 4 ساعته”، یک توصیه‌ی ساده برای سبک و سنگین کردن ریسک دارد:

    1. تکه‌ای کاغذ را طوری تا کنید که 3 ستون درست شود.

    2. در ستون اول، همه‌ی احتمال‌هایی را بنویسید که ممکن است تلاش‌تان را به شکست منجر کند. به بدترین اوضاع ممکن فکر کنید.

    3. در ستون دوم، راه‌هایی را مشخص کنید که می‌توانید امکان وقوع هریک از آن نتایج بد را کاهش دهید.

    4. در ستون سوم، به این فکرکنید که در صورت وقوع هر یک از این سناریوها، چه‌طور می‌توانید خودتان را بازیابید.

    3. با کسانی معاشرت کنید که باعث بهتر شدن‌تان می‌شوند.

    بنیان‌گذار و رییس لینکداین، رید هافمن، یکی از بانفوذترین آدم‌ها در سیلیکون‌ولی است.

    بن کسنوکا، کارآفرین فناوری و نویسنده، سال‌ها از نزدیک با با بنیان‌گذار و رییس لینکداین کار کرده‌است و می‌نویسد بهترین درس که هافمن به او آموخت این است که”شما برآیند 5 آدم هستید که بیش‌تر وقت‌تان را با آنها می‌گذرانید. شما واقعا حاصل معاشرت‌های‌تان هستید.”

    نیازی نیست به‌خاطر وفاداری، روابط شخصی یا کاری سمی را ادامه دهید.

    بث دوان، بنیان‌گذار موسسه‌ی رینتیس، می‌گوید”اگر واقعا می‌خواهید از همه‌ی ظرفیت بالقوه‌تان استفاده کنید باید دائما اطراف‌تان را با آدم‌هایی پر کنید که شما را به چالش می‌کشند، آنها که جایی که شما ضعف دارید قوی هستند، و به اندازه‌ی شما یا بیش‌تر سخت‌کوش هستند.”

    4. از هر شکست درس بگیرید.

    هنگامی که واکنش هیجانی‌تان فروکش کرد، بررسی کنید کجای کارتان اشتباه بوده‌است.

    جیمز آلتاچر، سرمایه‌گذار و نویسنده، می‌نویسد”گوش کردن مثل برنامه‌نویسی رایانه است، شما چیزهای مختلف را دریافت می‌کنید، آنها را پردازش می‌کنید، در زندگی‌تان استفاده می‌کنید. یادگیری متفاوت است. زندگی‌تان را ویران می‌کند.”

    در هر شرایط مالی، فکری، و اخلاقی که باشید، اشتباه‌های بسیاری بدی مرتکب خواهیدشد و مجبور هستید با چالش‌های غیرمنتظره و ناعادلانه دست و پنجه نرم کنید. این بعد از زندگی تا حد زیادی از کنترل‌تان خارج است، اما همیشه روی برداشت‌تان از آن اشتباه‌ها کنترل دارید.

    آلتاچر می‌گوید”فقط آرام باشید، این اتفاق‌ها رخ می‌دهند. از آنها لذت ببرید. نمی‌توانید از این اشتباه‌ها اجتناب کنید. این‌ها فرصت‌های یادگیری هستند. این باید تنها هدف‌تان باشد.”

    5. روابط حرفه‌ای ارزشمند بسازید.

    جان لوی، بنیان‌گذار اینفلوئنسرز یک شبکه‌ی حرفه‌ای ایجاد کرده‌است که برندگان جایزه‌ی نوبل، برندگان جایزه‌ی گرمی، و مدال‌آوران المپیک را در برمی‌گیرد.

    یادتان باشد، به این روی‌دادهای شبکه‌ای عادت نکنید. عادت نکنید کورکورانه پیشنهادی بدهید و کارت‌های ویزیت را جمع کنید به این امید که کسی بعدا با شما تماس بگیرد و کمک‌تان کند.

    جان لوی، بنیان‌گذار اینفلوئنسرز، می‌گوید همیشه از فرصت ملاقات با فردی جالب و بااستعداد استفاده کنید، و شخصیت آدم‌ها را به مفید بودن‌شان ارجحیت دهید. او می‌گوید”تنوع دادن به شبکه‌تان واقعا کمک‌تان می‌کند. به این دلیل که با اضافه کردن فرد جدیدی به شبکه‌تان که در صنعت خودتان است، خیلی به شبکه‌تان وسعت نمی‌دهید چون احتمالا همه‌ی شما آن آدم‌ها را می‌شناسید.”

    او پیشنهاد می‌کند توصیه‌ی آدام گرانت، استاد دانشگاه وارتون را بپذیریم. همان‌طور که گرانت سال گذشته به بیزینس‌اینسایدر گفت: “اگر شما مناعت داشته باشید، می‌توانید روابط خوبی بسازید، و این روابط به مرور زمان برای‌تان ایجاد فرصت می‌کند. اقبال‌تان به قدری زیاد می‌شود که بعضی فرصت‌ها را به آدم‌های واگذار می‌کنید.”

    6. برای آینده پس‌انداز و سرمایه‌گذاری کنید.

    از قدرت سود مرکب استفاده کنید.

    ضروری است که عادت‌ها شخصی-مالی سالمی ایجاد کنید، و هرچه زودتر بهتر.

    در نظر داشته‌باشید که بخشی از دستمزدتان را در حساب ‌پس‌انداز ضروری بگذارید، اندوخته‌ای مخفی که فقط در روز مبادا سراغ آن می‌روید. جاناتان مینی، برنامه‌ریز رسمی مالی، می‌گوید برای شروع، هدفی تعیین کنید و در راستای آن هدف عمل کنید، یک هدف خوب می‌تواند جمع کردن معادل 3 ماه حقوق باشد.

    و همان‌طور که سم رو، سردبیر بیزینس‌اینسایدر اشاره می‌کند، بهترین راه این است که هرچه زودتر از سود مرکب در حساب پس‌انداز بازنشستگی‌تان بهره‌بگیرید. اگر کارفرما‌تان طرح k401 را ارائه می‌کند از آن استفاده کنید، و سرمایه‌گذاری در صندوق‌های مبتنی بر شاخص ارزان‌قیمت را هم درنظر داشته‌باشید.

    7. مراقب سلامتی‌تان باشید.

    با بالا رفتن سن، باید توجه روزافزونی به سلامت‌تان داشته‌باشید، حتی وقتی هنوز نسبتا جوان هستید.موضوعی که کاربران سایت کرا در گفت‌وگوهای زندگی درمورد آن اتفاق نظر دارند این است که عادت‌های خوردن و نوشیدن دوران جوانی را کنار بگذارند و پیش از این‌که محدودیت‌های جسمانی ناشی از بالا رفتن سن خودشان را نشان دهند، برنامه‌ای برای تن‌درستی طرح‌ریزی کنند.

    مگی ساترلند کاتر، موسیقی‌دان، در کرا می‌نویسد”در 28 سالگی سردردهای‌تان به قدری شدید می‌شود که تا دیروقت بیرون ماندن و نوشیدن برای‌تان ایده‌ای خنده‌دار خواهدبود.” گاهی به جای استفاده از تخفیف ویژه‌ی رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها 1 ساعت به باشگاه بروید.

    8. به کارتان عشق بورزید.

    استیو جابز در جشن فارغ‌التحصیلی 2005 در دانشگاه استندفورد خطابه‌ی قدرتمندی ارائه کرد. مدیرعامل و یکی از بنیان‌گذارن اپل، در 2005، یک سال پس از تشخیص ابتلای او به سرطان پانکراس، یکی از به‌یادماندنی‌ترین سخن‌رانی‌های جشن فارغ‌التحصیلی را از تریبونی در استندفورد ارائه کرد.

    او گفت: “به یاد آوردن این‌که به زودی خواهم‌مرد مهم‌ترین ابزاری است که تا به حال هنگام انتخاب‌های بزرگ زندگی در اختیار داشته‌ام.”

    جابز گفت این ذهنیت باعث می‌شود اهمیت کارتان را درک کنید. او گفت: “و تنها راه انجام کارهای فوق‌العاده این است که به کارتان عشق بورزید. اگر هنوز کار مورد علاقه‌تان را پیدا نکرده‌اید، به جست‌وجو ادامه بدهید. عقب ننشینید. مانند همه‌ی مسائلی که به دل‌تان ربط دارند، وقتی آن کار را پیدا کنید متوجه می‌شوید.”

    عقب‌نشینی یعنی زندگی‌تان را تسلیم دیدگاه دیگران کنید، یا حقوق و دستمزد را نسبت همه چیز در اولویت قرار دهید. جابز گفت: “اجازه ندهید ندای درونی‌تان در سر و صدای نظرات دیگران گم شود. و از همه مهم‌تر، شهامت داشته‌باشید و از قلب‌تان و حس ششم‌تان پیروی کنید.”

    9. اجازه ندهید کارتان زندگی شخصی‌تان را تحت‌الشعاع قرار دهد.

    آریانا هافینگتون طرفدار این ایده است که تعریف اصلی موفقیت شاد بودن است.

    در هنگام این‌که سعی می‌کنید در دهه‌ی 20 سالگی‌تان آدم موفقی باشید، عادت نکنید از زندگی شخصی‌تان غافل شوید.

    آریانا هافینگتون، یکی از بنیان‌گذاران هافینگتون‌پست، در لینکداین می‌نویسد: “اگر می‌توانستم زمان را به عقب برگردانم، خودِ 22 ساله‌ام را با گفتاوردی از برایان آندریاس، نویسنده، آشنا می‌کردم: روزی که او پی‌برد برای چیزهای مهم زندگی‌اش به اندازه‌ی کافی وقت دارد، همه چیز تغییر کرد.”

    هافینگتون می‌گوید این توصیه می‌توانست من را از زندگی پررنج و پراسترسی که برای مدتی طولانی تجربه کردم نجات دهد.”

    یاد بگیرید چه‌وقت باید یک قدم به عقب بردارید و قدردان چیزهایی باشید که تا به حال به‌دست آورده‌اید و از قبل دارید. و اگر غرق کارتان شده‌اید- چه عاشق کارتان هستید چه نیستید- درک کنید اگر به خودتان اجازه بدهید از زندگی لذت ببرید، مولدتر خواهیدبود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو