عصر بازار

نهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه (۴۲)

رونمایی از الزامات جدید بین‌المللی بانکی

عصر اعتبار- رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی گفت: اصلاح قوانین و مقررات پولی و بانکی و پیاده سازی قوانین مبارزه با پولشویی از الزامات گسترش تعاملات بین‌المللی است.

رونمایی از الزامات جدید بین‌المللی بانکی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۷:۰۰

    به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «عصراعتبار» ، علی دیواندری در همایش بانکی در حاشیه نهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه ، در محل سالن خلیج فارس نمایشگاه بین المللی تهران، ضمن قرائت بیانیه گشایش این برنامه، اصلاح قوانین و مقررات پولی و بانکی، انطباق قوانین بانکی با استانداردهای بین المللی، تهیه صورت های مالی استاندارد، افزایش شفافیت گزارشگری مالی و پیاده سازی مناسب قوانین مبارزه با پولشویی را از الزام های گسترش تعاملات بین المللی عنوان کرد.
    وی افزود: بخش بانکی این همایش با موضوع گسترش ارتباطات بین المللی، به طور مشخص به فرصت هایی می پردازد که پس از مذاکرات و توافق های بین المللی اخیر برای شروع مجدد و تعمیق ارتباطات و تعاملات نظام بانکی کشور با نظام بانکی و مالی جهانی فراهم آمده است.
    رییس پژوهشکده بانکی ادامه داد: طبیعی است چنین فرصتی، نیازمند فراهم کردن زمینه هایی است که بتواند الزامات و اقتضائات همکاری نظام مالی کشور را با این نظام در سطح بین المللی برآورده سازد.
    دیواندری اظهار داشت: ارتقای سطح نظارت بر سیستم بانکی به عنوان بخش مهمی از نظام مالی کشور و هماهنگی قوانین و مقررات داخلی در این زمینه با مقررات بین المللی حاکم، علاوه بر ایجاد اطمینان در طرف های خارجی، به ثبات مالی و افزایش اعتماد مشتریان داخلی نیز کمک خواهد کرد.
    این مقام ارشد پژوهشی پولی و بانکی کشور ادامه داد: در راستای پاسخ به این نیازها، پنل تخصصی «انتظارات و تقاضاهای سیستم مالی بین المللی در زمینه مقررات و نظارت بانکی از سیستم بانکی ایران» با حضور صاحب نظران و مدیران نظام بانکی زینت دهنده بخش اول این همایش است.
    وی گفت: کاهش ارتباطات بانک های ایرانی به دلیل اعمال تحریم های اقتصادی در سالیان گذشته باعث شد تا ورود مجدد ایران به عرصه تعاملات بین المللی علاوه بر فرصت هایی که می تواند برای نظام بانکی کشور فراهم کند، با دغدغه هایی همراه باشد.
    دیواندری افزود: به دلیل سرعت تحولات عرصه مالی و بانکی، دستورالعمل ها و رویه های اجرایی بین المللی تغییر یافته و با رویه های اجرایی حال حاضر کشور متفاوت است. به این ترتیب ناخواسته چالش معرفی و پیاده سازی این قوانین، مقررات و استانداردها و پیروی از قوانین نظارتی بین المللی پیش آمده که یکی از موانع پیش روی تعاملات مالی جهانی است.
    وی شفافیت صورت های مالی، مدیریت ریسک، پیاده سازی اصول حاکمیت شرکتی، ایجاد واحد تطبیق، به کارگیری فناوری های نوین در عرصه بانکداری، آموزش نیروی انسانی و تغییر الگوهای کسب و کار بانک ها متناسب با تحولات بین المللی را موضوع دومین پنل تخصصی این همایش عنوان کرد.
    وی افزود: اتصال مجدد بانک های ایرانی به جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی(سوئیفت) موجب کاهش هزینه های نقل و انتقالات مالی، افزایش سرعت در تبادلات مالی بین المللی و نیز ارتقای امنیت مبادله پیام های مالی بین بانکی می شود. از این جهت واکاوی سازوکار ورود مجدد ایران به سیستم پیام مالی بین المللی و مسایل مبتلا به آن موضوع کارگاهی خواهد بود که عصر امروز با حضور متخصصان بین المللی خدمات مالی و سیستم های پرداخت برگزار خواهد شد.
    رییس پژوهشکده پولی و بانکی در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد، همفکری خبرگان و صاحب نظران حوزه پولی و بانکی در این همایش که با هدف شناسایی و ارایه راهکارهای عملی برای حل مشکلات نظام بانکی کشور در حیطه برقراری مجدد تعامل و ارتباط با سیستم مالی و بانکی بین المللی صورت می گیرد، موجبات تقویت این نظام و در نتیجه نظام اقتصادی کشور را فراهم کند.
    در این همایش اکبر کمیجانی قائم مقام بانک مرکزی، روسای بانک ها و میهمانان داخلی و خارجی حضور دارند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی