عصر بازار

باوجود تورم تک رقمی و کاهش نرخ سود؛

فرمول تعیین اجاره بها تغییر نکرد

عصر اعتبار- در حالی نرخ تورم تک رقمی شده و نرخ سود بانکی به ۱۸ درصد کاهش یافته که هنوز نرخ احتساب یک میلیون تومان معادل ۳۰ هزار تومان در بازار اجاره بها تعدیل نشده است.

فرمول تعیین اجاره بها تغییر نکرد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر، با وجود تغییراتی که در بازارهای تاثیرگذار در اجاره مسکن به چشم می‌خورد اما همچنان اجاره بها با فرمول‌ها و روش‌های گذشته تعیین شده و کاهشی در نرخ‌ها مشاهده نمی‌شود.

    براین اساس، کاهش نرخ سود بانکی یکی از عواملی تاثیر گذار در بازار رهن و اجاره به شمار می رفت به طوری که مالکان برای نزدیک شدن اجاره بهای دریافتی با نرخ سودبانکی، آن را افزایش می‌دادند اما با کاهش نرخ سود به 18 درصد اکنون حاضر به کاهش قیمت‌ها نیستند.

    همچنین در این مدت، نرخ تورم تک رقمی شده که این هم یکی دیگر از عوامل موثر بر تعین نرخ اجاره بها است اما بازهم نقش چندانی را در بازار اجاره بها ایفا نکرد و همچنان قیمت‌ها به شیوه های گذشته تعیین می شود.

    آمارها نشان می‌دهد که در فروردین ماه سال 1395 شاخص کرایه مسکن استیجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب 9.8 و 11.1 درصد رشد نشان داشته است، ضمن آنکه پیش بینی می‌شود در ماه های پیش رو هم این ارقام کاهشی نداشته باشد.

    در این رابطه معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی معتقد است که باید تغییراتی در چگونگی تعیین اجاره بها ایجاد شود. حامد مظاهریان در خصوص احتساب 1 میلیون معادل 30 هزار تومان، گفته است: با توجه به اینکه نرخ سود بانکی و تسهیلات کاهش پیدا کرده نرخ احتساب یک میلیون تومان معادل 30 هزار تومان در بازار اجاره بها باید تعدیل شود و این ظرفیت وجود دارد که این میزان به 1 میلیون معادل 20 هزار تومان کاهش پیدا کند.

    وی ادامه داده است: اعتقادی نداریم که می توان بازار مسکن را تعزیراتی کرد و بتوانیم تک تک قراردادها را مشاهده کنیم اما کاهش احتساب نرخ اجاره بها براساس یک میلیون معادل 30 هزار تومان زمانی می تواند اتفاق بیفتد که مستاجرین این نرخ را به رسمیت نشناسند.

    بنابراین بازهم توپ به زمین مستاجران افتاده و آنها مسئول به رسمیت نشناختن نرخ‌های کنونی بازار اجاره بها شده اند در حالی که نقش دولت به عنوان یک سیاستگذار می تواند این عرف چندساله بشکند.

    اجاره بهای آپارتمان‌های کوچک در برخی محله‌ها

    براساس گزارش میدانی خبرنگار مهر، در منطقه امامزاده حسن آپارتمان 45 متری. بدون آسانسور و پارکینگ - طبقه سوم. 20 میلیون رهن کامل داده می شود.

    در فردوس غرب بهارشمالی واحدی با مساحت 45 متر یکخوابه طبقه چهارم، بی آسانسور و با پارکینگ با 15 میلیون تومان رهن و 650 هزار تومان اجاره داده می شود.

    واحد دیگری در محدوده جنت آباد شمالی به مساحت 45 متر، طبقه اول بازسازی شده فاقدانباری و پارکینگ با شرایط 40 میلیون تومان رهن کامل اجاره داده می شود.

    همچنین در خیابان فرجام یک واحد 45 متری، بازسازی کامل بدون پارکینگ با شرایط 21 میلیون تومان رهن و 700 هزارتومان ماهانه به اجاره گذاشته شده است.

    در کارون- مالک اشتر یک واحد 45 متری و یکخوابه، طبقه سوم با نرخ 8 میلیون رهن و 650 هزار تومان اجاره داده می شود و در  اشرفی - باهنر واحدی 42 متری و یکخوابه، همکف بدون پارکینگ، شرایط 15 میلون تومان رهن و 900 هزار تومان اجاره تعیین شده است.

    در خیابان بهنود آپارتمان 55 متر ی با شرایط 25 میلیون تومان رهن و 600 اجاره و در دامپزشکی با همین متراژ با 40 میلیون تومان رهن به اجاره می رسد.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی