عصر بازار

نشست نقد و بررسی رویداد فین استارز؛

فین استارز می تواند در تقویم اقتصادی کشور قرار گیرد

عصر اعتبار- یکی از مهمترین بخش های نهمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه، برگزاری رویدادی با عنوان Finstars بود. فین استارز اولین و بزرگترین رویداد استارتاپ های مالی ایران، منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا محسوب می‌شود که در آن استارتاپ‌های مالی، صاحبان صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه، فرشتگان کسب وکار حضور داشتند.

فین استارز می تواند در تقویم اقتصادی کشور قرار گیرد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از سنا، شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس، به عنوان برگزار کننده رویداد فین استارز، طی نشستی با حضور مهندس یاشار فروهر، مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس، دکتر محمد جواد فرهانیان، مدیر آموزش و فرهنگ‌سازی شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس، دکتر علی زند وکیلی، دبیر کارگروه بازار دارایی های فکری فرابورس، دکتر مهدی کنعانی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران، حسین ریاحی، مدیر عامل شرکت تدبیرگران امین سرمایه، سهیلا نجف پور، دبیر علمی فین استارز و رییس اداره فرهنگ سازی شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس، ناصر غانم زاده، مدیر شتاب دهنده فینووا، محمد جواد پاک نیت، عضو کمیته سرمایه گذاری صندوق جسورانه پارتیان، محی سنیسل، موسس استارتاپ برگزیده دونیت، پویا کندری، دبیر اجرایی فین استارز و رضا نوحی، کارشناس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار، رویداد فین استارز را مورد نقد و بررسی قرار داد.

    گردهمایی استارتاپ های مالی، راهی برای توسعه اقتصادی

    در ابتدای این نشست مهندس یاشار فروهر، مدیر عامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس ضمن خوش آمد گویی به حاضرین عنوان کرد: ایده فین استارز خود یک استارتاپ محسوب می شود. زمانی که ایده رویداد فین استارز مطرح شد، در کوتاه ترین زمان ممکن در خصوص آن تصمیم گیری شد و این طرح به مرحله اجرا رسید و امروز که ثمره آن را مرور می کنیم، شاهد نتایج مثبتی هستیم.

    وی با بیان اینکه شرایط برگزاری این رویداد نمایشگاهی امیدوار کننده بود ادامه داد: پدیده ها، طرح ها و رویداد ها همواره قابل اصلاح است و هرگز نمیتوانیم در هیچ زمینه ای ادعا کنیم به شرایط آرمانی دست یافته ایم. رویداد فین استارز نیز از این امر مستثنی نیست و در برنامه های آتی، شرایط آن به حد مطلوب میل خواهد کرد.

    یاشار فروهر افزود: آمار نمایشگاهی نشان می دهد این رویداد نمایشگاهی با استقبال چشمگیری همراه بود.

    مدیر عامل شرکت اطلاع رسانی با بیان اینکه رشد فرهنگی و اقتصادی کشور به دانش روز وابسته است و شرکت های دانش بنیان و استارتاپ های فعال در حوزه مالی می توانند نقش مهمی در توسعه اقتصادی ایفا کنند، گفت: هدف از برگزاری این رویداد، ایجاد پل ارتباطی میان استارتاپ ها و سرمایه گذاران بود و امیدوارم توانسته باشیم نقش خود را در این راه ایفا کنیم.

    وی با اشاره به اینکه هر طرحی با محور توسعه اقتصادی، نباید قائم به فرد یا صرفا یک مجموعه یا نهاد باشد گفت: لازم است همه افراد صاحب نظر و مجموعه های فعال حوزه مالی در طرح فین استارز مشارکت کنند.

    مهندس یاشار فروهر از آمادگی شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس برای برگزاری گردهمایی استارتاپ ها، در بخش های مختلف اقتصادی خبر داد و با اشاره به عمق و گسترش سریع فن آوری های نوین عنوان کرد: برای توسعه اقتصادی، برگزاری گردهمایی استارتاپ ها در همه بخش های اقتصادی کشور امری ضروری است.

    فرصت ها و تهدید های صندوق های سرمایه گذاری جسورانه در حوزه فن آوری / در بازار های انحصاری، نوآوری اولویت نیست

    حسین ریاحی، مدیر عامل شرکت تدبیرگران امین سرمایه ضمن اشاره به مشکلات سرمایه گذاری در حوزه استار تاپ ها، نتایج برگزاری رویداد فین استارز را مثبت دانست و عنوان کرد: به جز ایالات متحده که در آن سرمایه گذاری روی استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان از طریق بخش خصوصی انجام شد، در سایر کشورهای توسعه یافته این نوع سرمایه گذاری از طریق بخش دولتی آغاز و زمانی که شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها به بلوغ رسیدند مدیریت سرمایه آنها به بخش خصوصی منتقل شد.

    وی ادامه داد: در ایران هم از سال 81  همین فرآیند شروع شد و سازمان های مختلف دولتی فعالیت خود را آغاز کردند، اما برخلاف سایر کشورها، مدیریت سرمایه گذاری در حوزه استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان به بخش خصوصی منتقل نشد و بار اصلی سرمایه گذاری در حوزه نوآوری همچنان بر دوش دولت ماند.

    مدیر عامل شرکت تدبیرگران، عوامل عدم علاقه سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان را برشمرد و عنوان کرد: نوآوری و خلاقیت پایه شرکت های دانش بنیان است. بدیهی است که فن آوری و خلاقیت در فضای رقابت پذیر ارزش خواهد داشت و متاسفانه در کشور ما فضای رقابتی وجود ندارد و چون بنگاه های اقتصادی در موضوع نوآوری و خلاقیت با یکدیگر رقابت نزدیک ندارند، لذا علاقه به سرمایه گذاری در حوزه های اقتصادی مبتنی بر خلاقیت کمرنگ است.

    وی تاکید کرد: در بازار های انحصاری نوآوری از اولویت برخوردار نیست و سرمایه گذاری در آن حوزه خیلی مورد اقبال قرار نمی گیرد.

    حسین ریاحی یکی دیگر از عوامل عدم سرمایه گذاری در حوزه های اقتصادی مبتنی بر خلاقیت و نوآوری را مباحث اقتصاد کلان دانست و بیان کرد: در گذشته نرخ تورم کشور ما دو رقمی بود و بنگاه های اقتصادی با اطمینان از نرخ تورم 10 درصد به بالا فعالیت می کردند و این فضای اقتصادی مستعد شکل گیری بنگاه هایی نیست که بخواهند با استفاده از نوآوری به فعالیت خود ادامه بدهند.

    وی با اشاره به این نکته که زمانی که نرخ تورم بالا باشد نوآوری جایگاه خودش را در صنعت پیدا نخواهد کرد، ادامه داد: سرمایه گذاری طولانی مدت یکی از دلایل عدم اقبال است. زمانی که با توجه به نرخ تورم، در یک کشور چشم انداز سرمایه گذاری های متعارف زیر 5 سال و یا زیر 3 سال است، سرمایه گذاری در صنایعی که ممکن است طی 5 سال یا بیشتر بازدهی داشته باشد خیلی معنا دار نیست.

    وی افزود: زمانی که اصلاح سیاست های اقتصادی اجرایی و فضای اقتصاد کلان کشور تقویت شود، اقتصاد مبتنی بر نوآوری هم منتفع خواهد شد.

    مدیر عامل شرکت تدبیرگران، انتظارات غیر منطقی طرف سرمایه گذار و سرمایه پذیر از یکدیگر را عامل عدم توسعه اقتصاد مبتنی بر نوآوری دانست و افزود: عدم آموزش صحیح در حوزه مدیریت ریسک بنگاه های دانش بنیان و عدم ارتباط منطقی میان سرمایه گذار و سرمایه پذیر، یکی دیگر از عوامل توسعه اقتصاد مبتنی بر نوآوری است و عموماً، سرمایه پذیران شیوه تعامل با سرمایه گذاران را نمی دانند.

    وی ضمن قدردانی از برگزاری رویداد فین استارز عنوان کرد: معمولاً پس از برگزاری رویدادها، جریان مدیریت دانش قطع می شود و برگزاری این نشست در شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس نقطه تمایز ارزشمندی است که نشان از عزم جدی ادامه این حرکت و  توسعه اقتصاد با محور نوآوری دارد.

    حسین ریاحی با بیان اینکه پیش از برگزاری فین استارز بازار سرمایه ورود فعالی به این حوزه نداشت گفت: به نظر می رسد شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس با برگزاری فین استارز، در جهت تقویت اقتصاد با محور نوآوری گام های بزرگی برداشته است. در رویدادهایی مانند فین استارز، روابط بین سرمایه گذار و سرمایه پذیر برقرار می شود و دانش منتقل می شود و این حرکتی در راستای توسعه اقتصاد بر پایه نوآوری است.

    فین استارز رویداد قابل قبولی بود

    محمد جواد پاک نیت عضو کمیته سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری جسورانه پارتیان ضمن اشاره به نتایج مثبت برگزاری فین استارز، چشم انداز صندوق های سرمایه گذاری جسورانه را ترسیم و عنوان کرد: فین استارز رویداد قابل قبولی بود که توانست در ابعاد مختلف نمره بالاتر از قبولی کسب کند. سطح رضایت از این رویداد بسیار بالا بود و در آن بحث های حوزه فرهنگ سازی به شکل جدی دنبال شد.

    وی ادامه داد: در ارتباط با چشم انداز صندوق های سرمایه گذاری حوزه فن آوری چند بحث مختلف وجود دارد. با توجه به اینکه این ساختار یک مفهوم جدید است با فرصت ها و تهدیدهای زیادی روبرو است.

    وی افزود: با ورود سازمان بورس به این حوزه، فضای شفاف تری بر آن حاکم خواهد شد. با توجه به حضور یک نهاد ناظر، صندوق ها با آرامش بیشتری به این حوزه وارد می شوند.

    عضو کمیته سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری جسورانه  پارتیان افزود: چون ماهیت "صندوق های سرمایه گذاری جسورانه" پذیرش ریسک است، باید برای آن ابزار های جدید با هدف افزایش شفافیت درنظر گرفته شود.

    سرمایه گذاری حمایتی و آفتی به نام رشد گلخانه ای

    در ادامه این نشست دکتر مهدی کنعانی عضو هیات علمی دانشگاه تهران، چالش های پیش روی صندوق های حمایتی با محور نوآوری را برشمرد و عنوان کرد: اصلی که در سرمایه گذاری حمایتی برای رشد اقتصاد با محور نوآوری قابل شناسایی است و باید مراقب آن باشیم، رشد گلخانه ای صنایع دانش محور است.

    وی ادامه داد: زمانیکه می گوییم حمایتی، به نوعی فضایی ایجاد کرده ایم که می توان آن را به محیط گلخانه ای تشبیه کرد. گیاه در بیرون از گلخانه نمی تواند رشد کند. در خصوص صنایع نیز چنین حالتی متصور است. تصور ما آن است که بعداً صنعت را از حالت حمایتی خارج می کنیم یا به عبارت دیگر گلخانه را جمع می کنیم. اما پرسش اصلی این است که صنعت با محور نوآوری بدون حمایت می تواند به رشد خود ادامه دهد؟ این موضوعی است که به برنامه ریزی دقیق نیاز دارد.

    عضو هیات علمی دانشگاه تهران ادامه داد: یکی دیگر از مسائل پیش روی این فراگرد، تعبیه سازوکارهایی است که از ایجاد رانت جلوگیری کند. هر جا که بحث حمایت مطرح می شود، به هر حال شائبه رانت با خود به همراه خواهد داشت، لذا صندوق های حمایتی و فرآیند تخصیص منابع آنها به نظارت قانونی مستمر نیاز دارد.

    تشکیل دبیرخانه دایمی استارتاپ های بازار سرمایه

    دکتر علی زند وکیلی دبیر کارگروه بازار دارایی فکری فرابورس ضمن اشاره به اینکه حجم کاری برگزاری رویداد فین استارز گسترده بود و هر نهادی به غیر از شرکت اطلاع رسانی، برای انجام این کار بودجه زیادی درخواست می کرد، اظهار داشت: به رغم حجم کاری گسترده، فین استارز با کیفیت بالایی برگزار شد و نتایج بسیار مثبتی به همراه داشت.

    وی حرکت به سمت توسعه اقتصاد با محور نوآوری را تشریح و عنوان کرد: حرکت به سمت توسعه اقتصاد با محور نوآوری آغاز شده است که گام اول آن از دو سال پیش با افتتاح بازار دارایی فکری برداشته شد. گام دوم تقویت صندوق های سرمایه گذاری جسورانه بود و گام های بعد ایجاد تابلوی صنایع Hi-Tech و همچنین تابلوی صنایع کوچک و متوسط (SME) است.

    دبیر کارگروه بازار دارایی فکری از آمادگی فرابورس برای تقویت این حوزه اقتصادی خبر داد و ابراز امیدواری کرد به زودی دبیرخانه دایمی استارتاپ های مالی با همکاری شرکت های فرابورس و اطلاع رسانی تشکیل شود.

    دبیرخانه فین استارز همچنان فعال است

    در ادامه این نشست، سهیلا نجف پور دبیر علمی فین استارز و رییس اداره فرهنگ سازی شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس ضمن ارائه گزارشی جامع از برگزاری رویداد فین استارز، به بازدید 2000 نفر از رویداد فین استارز و برگزاری 9 سخنرانی و میزگرد تخصصی با محوریت موضوعات روز اکوسیستم استارتاپی، همچنین برگزاری 70 جلسه مربی گری و 110 جلسه سرمایه گذاری خصوصی در طول 4 روز برگزاری این رویداد که برای اولین بار در ایران اجرا می گردید، اشاره و با تاکید بر اینکه دبیرخانه فین استارز همچنان فعال است، برنامه ریزی برای برگزاری هر چه بهتر این رویداد نمایشگاهی در سال های آتی را  به عنوان دستورکار دبیرخانه این رویداد عنوان کرد.

    وی اظهار کرد: برگزاری فین استارز گام اول ورود به حوزه اقتصاد دانش بنیان بود. اقتصاد دانش بنیان به فرهنگ سازی نیاز دارد و آشنایی صاحبان ایده و افراد نوآور با ادبیات این حوزه امری ضروری است و رویداد فین استارز با هدف فرهنگ سازی در اکوسیستم استارتاپی حوزه Fin-tech متولد شد. وی با اشاره به اینکه بازار سرمایه از طریق تامین سرمایه برای صاحبان ایده، می تواند نقش کارآمدی در توسعه اقتصاد دانش بنیان داشته باشد، لزوم تعامل موثر میان صاحبان ایده با بازار سرمایه و صندوق های سرمایه گذاری جسورانه را یادآور گردید.

    وی ابراز امیدواری کرد با تداوم برگزاری رویداد فین استارز در سال های آینده رشد و توسعه اکوسیستم استارتاپی در حوزه بازار سرمایه را شاهد باشیم. امید است بتوانیم در سال های آتی این رویداد مهم حوزه Fin-tech را در شرایط هرچه مطلوب برگزار کنیم.

    ایده فین استارز، با هدف آشنایی دو حوزه فناوری و بازار سرمایه مطرح شد

    دکتر محمد جواد فرهانیان مدیر آموزش و فرهنگ سازی شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس اظهار داشت: ایده فین استارز در ابتدا با هدف آشنایی دو حوزه فناوری و بازار سرمایه مطرح شد تا از یک سو فعالین حوزه فناوری بتوانند بازار سرمایه، نهادهای مالی و ناشرین را بشناسند و از سوی دیگر صندوق های سرمایه گذاری با شناسایی فرصت های ایده محور، سرمایه گذاری کنند.

    وی ادامه داد: پس از برگزاری فین استارز و مشاهده نتایج مثبت آن قصد بر آن شد تا این گردهمایی به یک رویداد اقتصادی- ملی بدل شود و این رویداد می تواند در تقویم اقتصادی کشور قرار گیرد.

    محمد جواد فرهانیان از ظرفیت ملی شدن این رویداد بزرگ خبر داد و عنوان کرد: تداوم در برگزاری این رویداد می تواند یکی از عوامل توسعه اقتصادی باشد و کمک سایر نهادهای موثر از جمله سازمان بورس و همچنین شرکت فرابورس فرآیند ملی شدن این رویداد را تسریع خواهد کرد.

    مدیر آموزش و فرهنگ سازی شرکت اطلاع رسانی تاکید کرد: با تمام توان تلاش خواهیم کرد که این رویداد بزرگ بازار سرمایه، در آینده همچنان با محتوای غنی و بازدهی بیشتر برگزار شود.

    همچنین در پایان این نشست طی مراسمی جایزه 1500 دلاری استارتاپ برتر 10 ایده برگزیده مسابقه Pirate Summit ، توسط مهندس یاشار فروهر مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس به محی سنیسل استارتاپ برتر این رقابت بین المللی اهدا شد.

    مسابقه pirate summit در روز دوم فین استارز 2016 با حضور نماینده بین المللی این رویداد برگزار شد و 10 ایده برگزیده، از فرصت معرفی 3 دقیقه‌ای خود بر روی استیج استفاده کردند. پس از داوری، محی سنیسل به عنوان استارتاپ برتر، موفق به دریافت جایزه 1500 دلاری از سوی شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس شد و  فرصت شرکت در رویداد اصلی در شهر کلن آلمان را کسب کرد.

    یادآور می شود “فین استارز 2016، میزبان 50  استارتاپ مالی بود. علاوه بر این 10 صندوق سرمایه گذاری جسورانه نیز در این رویداد حضور داشتند تا فرصت های سرمایه گذاری خود را معرفی کنند. در این رویداد، فضایی به مذاکرات خصوصی سرمایه گذاران و صاحبان استارتاپ های مالی تخصیص داده شد.”

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی