عصر بازار

مدیر عامل تامین سرمایه سپهر تشریح کرد؛

صندوق های پروژه، ابزاری نوین در تامین مالی

عصر اعتبار- با ایجاد صندوق های پروژه، امکان استفاده از فرصت ‌های سرمایه‌گذاری موجود در بازار سرمایه برای کمک به پیشبرد تامین مالی پروژه‌ها و امکان استفاده از فرصت‌های سرمایه‌گذاری موجود در این پروژه‌ها برای سرمایه‌گذاران فراهم می شود.

صندوق های پروژه، ابزاری نوین در تامین مالی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از عصر بازار، بهروز زارع، مدیرعامل تامین سرمایه سپهر با اشاره به اینکه تامین مالی در بازار سرمایه به 2 دسته عمده تقسیم می شوند، اذعان کرد: تامین مالی هایی که مبتنی بر شرکت ها هستند و این دسته از تامین مالی ها دارای ساختار ناشر و اوراق هستند. دسته دیگر، تامین مالی های مبتنی بر پروژه هایی است که باید انجام شوند؛ که به آنها تامین های پروژه ای یا صندوق پروژه ای نیز گفته می شود.

    وی ادامه داد: تفاوت این دو دسته در این است در تامین مالی شرکتی corporate finance، شرکت از محل منابعی که از عملیات دیگر خودش دارد، می تواند سود سرمایه گذاران در تامین مالی را بازپرداخت کند، پس بنابراین عمدتا مشکلی برای پرداخت بدهی خودش ندارد. اما تامین مالی پروژه ای، یک پروژه از صفر ساخته می شود، در این حالت نیاز هست به این پروژه برای چند سال پول تزریق شود و خروجی و سود مالی در ابتدای پروژه یا طی آن در پی نخواهد بود. طبیعی است که سرمایه گذاری بر اینگونه پروژه ها از لحاظ درآمدهای ناشی از آن و نیز از لحاظ اوراقی که می تواند در تامین مالی قرار بگیرد و همچنین نوع سرمایه گذاری که سرمایه گذار می کند، متفاوت است.

    به گفته مدیر عامل تامین سرمایه سپهر، تقریبا همه مدل های تامین مالی که تا به امروز در کشور وجود داشته است، فارغ از استثناهایی که در این مورد وجود دارد، تقریبا همه آنها از نوع تامین مالی شرکتی corporate finance بوده اند و نه تامین مالی پروژه ها یا صندوق پروژه.

    وی با اشاره به اینکه تامین مالی پروژه ای نقش مهمی در تامین مالی شرکت ها دارد، تاکید کرد: ما به تامین مالی پروژه ای بسیار نیاز داریم، چرا که در کشور پروژه های بسیار زیادی در حال اجرا و یا شرف انجام شدن است. برای نمونه گروه وسیعی از طرح های تولیدی، عمرانی و خدماتی هستند که از طریق تامین مالی پروژه ای قابل اجرایی شدن هستند و مشخصات آنها با تامین مالی شرکتی  corporate financeفرق می کند.

    زارع روش تامین مالی پروژه ای را یک مدل رایج در برخی کشورها خواند و ادامه داد: در دنیا برای تامین مالی پروژه ای، روش های متفاوتی وجود دارد و اکنون این بحث در کشور هست که از تجربیات کشورهای دیگر در زمینه صندوق های پروژه ای استفاده شود و در نهایت آنچه که با مقررات و ساختار ما متناسب تر است را اجرا خواهیم کرد.

    وی با اشاره به اینکه صندوق های پروژه در کشور هنوز راه اندازی نشده اند، گفت: اینکه صندوق های پروژه باید چگونه باشد و از چه مقرراتی برخوردار باشد، این موضوع در حال بررسی و گمانه زنی است و صندوق هایی که تا به حال مجوز گرفته اند، اجرایی نشده اند. به نظر می رسد که این گونه سرمایه گذاری ها می توانند در قالب یک صندوق در تامین مالی پروژه ها در کشور کمک کنند.

    مدیر عامل تامین سرمایه سپهر، صندوق سرمایه گذاری پروژه را یک نهاد مالی با شخصیت حقوقی مستقل تلقی کرد که با اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار تأسیس شده و به جمع آوری سرمایه از عموم و تخصیص آن به سرمایه گذاری در ساخت و تکمیل پروژه معین اشاره شده در اساسنامه صندوق، می پردازد.

    وی اوراق مشارکت را نیز یکی از ابزارهای تامین مالی خواند و در خصوص تفاوت اوراق مشارکت با صندوق پروژه اظهار کرد: اوراق مشارکت برای پروژه هایی است که در حال اجرا و موجود هستند. در اوراق مشارکت اعلام می شود در برهه زمانی مشخصی به سرمایه گذاران سود پرداخت می شود. اما در تامین مالی پروژه ای، پروژه ها هنوز به سوددهی نرسیده اند و طبیعی است که قادر به پرداخت سود نیستند.

    به گفته زارع موضوع اساسی در تامین مالی پروژه ای این است که مشکل تامین مالی پروژه را برطرف کند.

    این کارشناس بازار سرمایه در مورد تفاوت سرمایه گذاران در انتخاب مدل های تامین مالی خاطر نشان کرد: سرمایه گذاری که فکر می کند باید منافع بین دوره را در نظر بگیرد، غالبا اوراق مشارکت تهیه می کنند. آن دسته از سرمایه گذاری که به سرمایه گذاری بلندمدت می اندیشند و مایلند در انتهای پروژه پول یا سود خودش را دریافت کنند، وارد سرمایه گذاری در تامین مالی پروژه ای می شوند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی