عصر بازار

بازار سرمایه آماده همکاری است;

تغییر اساسنامه تعاونی‌ها برای ورود به بورس و فرابورس

عصر اعتبار- رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام این خبر که اساسنامه تعاونی‌ها برای ورود به بازار سهام برای برداشتن محدودیت عضویت و ملاک قرار دادن درصد سهام، تغییراتی پیدا کرد، گفت: تعاونی‌ها برای معاملات در تابلوهای بورس و فرابورس آماده می‌شود.

تغییر اساسنامه تعاونی‌ها برای ورود به بورس و فرابورس
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، شاپور محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در حاشیه رونمایی از اساسنامه جدید تعاونی‌های سهام عام برای تسهیل ورود به بازار سرمایه با بیان اینکه هم اکنون 14 شرکت تعاونی سهامی عام در کشور فعالیت می‌کند، اظهار داشت: افزایش تعداد تعاونی سهامی عام با رونمایی از اساسنامه جدید آنها ممانعتی ندارد و مقدمات ورود به این شرکت فرابورس فراهم شد.

    وی افزود: توافقاتی پیش از این با رئیس اتاق تعاونی ایران پیرامون کاهش محدودیت‌ها و برداشتن موانع قانونی انجام شده است و از این پس بازار سرمایه آماده هر گونه همکاری برای تسهیل معاملات شرکت‌های تعاونی در بورس است.

    محمدی با بیان اینکه محدودیتی برای ورود به شرکت تعاونی بورس به لحاظ میزان سرمایه وجود ندارد، گفت: شرکت‌های تعاونی حتماً باید «سهامی عام» باشند و میزان سهام این شرکت‌ها دیگر محدود به عضویت نیست و درصد مالکیت تلقی خواهد شد.

    رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند در شرکت‌های تعاونی سهامی عام سهم داشته باشند و اشخاص حقوقی تا 5 درصد سهام شرکت‌ها را می‌تواند در اختیار بگیرند و اگر شخصیت حقوقی تعاونی فراگیر باشد می‌تواند تا 10 درصد سهام را خریداری کند. بنابراین نقدشوندگی مناسبی برای این قبیل شرکت‌ها به وجود آمده است.

    وی در پاسخ به این سؤال که آیا امکان ارتقای تعاونی‌های سهامی عام در تابلوهای اصلی بازار سهام وجود دارد یا خیر، گفت: در مرحله بعدی این شرکت‌ها پس از پذیرش در فرابورس می‌توانند وارد بازارهای اصلی بورس اوراق بهادار تهران شوند.

    محمدی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا اساساً امکان ایجاد یک رکن دیگر برای بازار سرمایه به عنوان «بورس تعاون» وجود دارد یا خیر، گفت: با توجه به اینکه نوع معاملات تعاونی‌ها سهام خواهد بود و برای این موضوع دو بورس «فرابورس و بورس اوراق بهادار تهران» وجود دارد و امکان معاملات آنها در این دو بورس وجود دارد و لزومی برای ایجاد بورس جدید نیست.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی