عصر بازار

کارشناس بازار سرمایه:

تاکید دولت بر کنترل تورم بورس را از رونق انداخت

عصر اعتبار- یک کارشناس بازار سرمایه با بیان این که سیاست های انقباضی دولت و تاکید بر کاهش تورم منجر به از رونق افتادن بورس شده است گفت: در چند هفته گذشته حضور پررنگ حقوقی ها در بازار موجب فعالیت بیشتر حقیقی ها در بورس شده است.

تاکید دولت بر کنترل تورم بورس را از رونق انداخت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، ابراهیم خلیلی با اشاره به این که در چند هفته گذشته حضور پررنگ حقوقی ها در بازار موجب فعالیت بیشتر حقیقی ها در بورس شده است گفت: این موضوع علاوه بر بالا رفتن حجم و ارزش معاملات، موجب افزایش شفافیت و نقدشوندگی دادوستدها نیز می شود.
    این کارشناس بازار سرمایه افزود: هر چند بر اساس آمار حدود 9 میلیون کد معاملاتی در کشور صادر شده است اما از این تعداد شمار اندکی در بورس فعال هستند و اقدام به معامله می کنند که بر این اساس باید فرهنگ سازی مناسب و اطلاع رسانی بیشتری انجام داد.
    وی اضافه کرد: با توجه به این که بازار سرمایه، رکن اصلی تامین مالی در هر کشور و اقتصادی است بنابراین حضور بیشتر حقیقی ها در بورس موجب هدایت نقدینگی به سمت بازار سهام در راستای تامین مالی بنگاهها و نیز چرخیدن چرخ اقتصاد می شود.
    این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: متاسفانه چند سالی است که سیاستهای انقباضی دولت در راستای کنترل صرف تورم موجب سنگین تر شدن سایه رکود بر اقتصاد و صنایع شده است که این موضوع نمی تواند آثار مثبتی را برای اقتصاد به یادگار بگذارد، بر این اساس یکی از اقداماتی که باید به صورت ریشه ای در کشور صورت بگیرد ایجاد این فرهنگ و نگرش است که سرمایه های خرد مردم روانه بازار سهام شود تا بدین ترتیب بنگاهها و صنایع، تامین مالی خود را در بورس انجام دهند و شاهد رونق اقتصاد باشیم.
    وی ادامه داد: البته فرهنگ سازی به خودی خود موجب ورود نقدینگی به بورس نخواهد شد و برای این کار باید زیرساختاهایی چون ایجاد شفافیت و رفع قوانین و مقررات مزاحم در بورس فراهم شود.
    این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: آن چیزی که در بازار سرمایه در سراسر دنیا مطرح است، ورود غیرمستقیم سرمایه گذاران و سهامداران خرد به بورس است تا کمترین آسیب را از ریسک ها و نوسانات ببرند و این دسته از سرمایه گذاران با ورود به صندوق ها با خیال راحت اقدام به کسب سود از بازار سهام می کنند.
    وی افزود: بر این اساس هر چقدر در بازار سهام کشور به سمت حرفه ای شدن صندوق‌های سرمایه‌گذاری و اداره شدن سبدهای سهام با مدیریت حرفه‌ای پیش برویم می توان تامین مالی بهتری برای بنگاهها انجام داد و از سوی دیگر جلوی ضرر و سرمایه گریزی سهامداران خرد در بورس را گرفت.
    خلیلی تصریح کرد: بر این اساس مدیران بورسی باید با طراحی مشوق‌هایی، سرمایه‌گذاران حقیقی و سرمایه های خرد را به سمت صندوق‌های سرمایه گذاری و سبدها هدایت کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی