عصر بازار

طلای جهانی، سکه را از کار انداخت

کم جانی دلار در تعطیلی درهم

عصر اعتبار- دلار در چهارمین روز هفته هم کم جان ماند. شاخص ارزی که روزهای شنبه و یکشنبه تغییرات زیر ۵ تومان را تجربه کرده بود، روز سه‌شنبه در فضایی آرام و کم نوسان با کاهشی ۲ تومانی به قیمت ۳ هزار و ۵۴۷ تومان رسید.

کم جانی دلار در تعطیلی درهم
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد ، به گفته فعالان، توقف معاملات درهم به دلیل تعطیلی بازار دبی عامل اصلی افت قیمت بود. در کنار این، عرضه متناسب بازارساز و کاهش تحرکات معامله‌گران آتی از دیگر عواملی بودند که منجر به ادامه ماندن دلار زیر مرز 3 هزار و 550 تومان شدند.

    همسو با افت قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک میلیون و 116هزار تومان رسید. افت اونس در بازارهای جهانی مهم‌ترین نیروی فشاری بود که روز سه‌شنبه فلز گرانبهای داخلی را تحت تاثیر خود قرار داد. با وجود این کاهش، در چهارمین روز هفته ارزش بازاری سکه بالاتر از ارزش ذاتی آن بود. تا ساعت 3 بعدازظهر روز سه‌شنبه، ارزش ذاتی سکه، یک میلیون و 112 هزار تومان بود و اختلافی 4هزار تومانی با قیمت بازار داشت.

    به گفته فعالان، مثبت‌بودن حباب نشانگر آن است که قیمت در صورت ثابت بودن عوامل اثرگذار، پتانسیل پایین آمدن را دارد. به گفته فعالان، در وضعیت کنونی تقاضا در بازار به اندازه‌ای است که موجب شده قیمت بازاری سکه از ارزش ذاتی آن بیشتر باشد. سکه‌های کوچک‌تر نیز پس از عید قربان کاهش قیمت را تجربه کردند. در بیست و دومین روز شهریورماه، نیم سکه با 2 هزار تومان افت از کانال 570 هزار تومان خارج شد و به قیمت 569 هزار تومان رسید. ربع سکه نیز با افت هزار تومانی به قیمت 299 هزار تومان رسید.

    شروع روی مرز

    در چهارمین روز هفته، دلار معاملات خود را روی مرز 3 هزار و 550 تومان آغاز کرد تا برخی معامله‌گران به روند ادامه روز امیدوارتر شوند. امیدواری که به سرانجام نرسید و قیمت در نهایت پایین‌تر از میانه کانال 3 هزار و 500 تومان به کار خود پایان داد. روز سه‌شنبه، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 550 تومان آغاز کرد که افزایشی یک تومانی نسبت به قیمت روز یکشنبه داشت.

    درحالی‌که برخی معامله‌گران در انتظار ادامه افزایش قیمت بودند، قیمت به سرعت از سطح 3 هزار و 550 تومان پایین رفت. به گفته فعالان، حجم معاملات نقدی در همان ساعات ابتدایی روز نسبتا بالا بود. به اعتقاد این دسته، برخی معامله‌گران سعی داشتند با افزایش تقاضای نقدی، قیمت را در همان ابتدای روز در مسیر صعودی قرار دهند، ولی عرضه ارز به اندازه‌ای بود که این گروه از افزایش قیمت ناامید شدند؛ امری که موجب عقب‌نشینی افزایشی‌های بازار شد.

    از سوی دیگر، میزان حجم ارز در بازار به اندازه‌ای بود که موجب شد معامله‌گران فردایی نیز تحرکات چندانی را انجام ندهند. در این شرایط، نرخ معاملات فردایی نسبت به نرخ نقدی بازار در ابتدای روز تفاوتی نداشت و زمانی که بازار به ساعات انتهایی روز نزدیک شد، اختلاف قیمت به یک تومان رسید. به این ترتیب، می‌توان گفت که روز سه‌شنبه، معامله‌گران آتی نقشی در نوسانات بازار نداشتند. جدا از حجم ارز متناسب موجود در بازار، تعطیلی بازار دبی و توقف معاملات درهم دیگر عامل مهمی بود که به ماندن دلار زیر مرز 3 هزار و 550 تومان کمک کرد.

    به گفته فعالان بازار، روز سه‌شنبه، معامله رسمی در بازار دبی انجام نمی‌شد و به این ترتیب، تقاضا برای نرخ حواله درهم نیز تا حدی پایین آمد. آن‌سوتر، در سلیمانیه عراق نیز قیمت‌ها تفاوت چندانی با بازار داخلی نداشت. البته فعالان بازار عنوان کردند که در این منطقه جغرافیایی بازار حالت نیمه تعطیل داشته است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو