عصر بازار

مدیر عامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان:

بازار بدهی در شرایط خوبی قرار دارد

عصر اعتبار- یکی از مشکلات مهم بازار سرمایه بی توجهی به صنایع بنیادی و هدایت سرمایه به سمت صنایعی است که ابهام داشته اند و شرایط بنیادی خوبی ندارند.

بازار بدهی در شرایط خوبی قرار دارد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از عصر بازار، علی تیموری شندی، مدیرعامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان وضعیت کلی بازار سرمایه را مناسب دانست و با تاکید بر اینکه بازار سرمایه فقط بازار ثانویه سهام نیست، گفت: علی رغم رکود حاکم بر بازار سهام، بازار بدهی و ابزارهای مرتبط در شرایط خوبی قرار دارد و رشد قابل قبول و قابل توجهی را در این مدت تجربه کرده است.

    وی اظهار داشت: در حال حاضر هزینه تامین مالی از بازار بدهی در مقایسه با سیستم بانکی پایین است و این بازار از استقبال خوبی برخوردار شده است.

    تیموری در ادامه در خصوص وضعیت بازار سهام با تاکید بر اینکه بورس آیینه تمام نمای اقتصاد است، ادامه داد: مشکلات بازار سهام نشات گرفته از کوچک شدن اقتصاد و کاهش فروش و سودآوری شرکت ها به واسطه کاهش قیمت محصولات تولیدی شرکت ها در بازارهای جهانی و رکود حاکم بر اقتصاد واقعی در داخل کشور است.

    وی در ادامه افزود: انتظاراتی که بعد از رفع تحریم ها از افزایش حجم سرمایه گذاری مستقیم خارجی، تعریف و تخصیص بودجه مناسب برای پروژه های عمرانی وجود داشت، متاسفانه به خوبی محقق نشد و به تبع آن رشد مورد انتظار بازار از افزایش تولید و فروش بخشی از شرکتهای بورسی وابسته به این حوزه محقق نشده است.

    این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه در دوران تحریم محدودیت های حاکم بر واردات به عنوان سوبسیدی پنهان برای تولید کنندگان داخلی عمل می کرد، تصریح کرد: تحریم ها و دور زدن آنها برای واردات کالا و خدمات حدود 15 تا 20 درصد هزینه های تمام شده واردات را به بالا می برد. اما الان این مشکلات برطرف شده و با ارزان شدن واردات در حالیکه هنوز اقدامات موثری در ارتقای بهره وری و تکنولوژی تولید کنندگان داخلی رخ نداده است، فضای رقابتی برای شرکت های داخلی تنگ تر نیز شده است.

    مدیر عامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان در ادامه با اشاره به اینکه مشکلات فوق، مربوط به فضای کلی اقتصاد بود افزود: علاوه بر مسایل بالا، در شرایط امروز بازار، گروهی از حقوقی های بزرگ که مشکل نقدینگی دارند عرضه کننده سهام شده اند. صندوق های بازنشستگی و هلدینگ های بزرگ عرضه کنندگان قوی این روزهای بازار هستند؛ چراکه به شدت با مشکل نقدینگی درگیر هستند و نیازمند منابع برای مصارف بیمه ای و سرمایه گذاری هایی هستند که آغاز کرده اند، اما به دلیل تنگنای مالی بانک ها با عرضه سهام قصد تامین مالی آنها را دارند.

    وی همچنین عدم استفاده از تحلیل های بنیادی در بازار را مشکل دیگری دانست و اظهار داشت: فعالیت بازار برآمده از تحلیل های بنیادی نیست و اندک منابع ورودی جدید نیز در شرکت ها و سهام بنیادی هدایت نمی شوند؛ به طوری که در یک سال گذشته صنایعی رشد کردند که با ابهام مواجه بودند و سرمایه ها به سمت صنایعی که استحقاق رشد را داشتند، هدایت نشد.

    این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: باید فضایی ایجاد شود که بازار مکانیزم طبیعی خود را طی کرده و با حذف برخی محدودیت ها تعدیل قیمت ها در بازار با سرعت بیشتری انجام گیرد تا از رکودهای بلند مدت جلوگیری شود.

    تیموری همچنین با اشاره به نرخ بالای بهره در بازار پول افزود: بخشی از مشکلات بازار متاثر از نرخ بالای بهره است، بازده بدون ریسک بالای 20 درصد در بازار پول باعث شده سرمایه گذاران، ورود به بازار سرمایه با ریسک بالا و بازدهی پایین را منطقی ندانند و منابع خود را از بانک ها و ابزارهای با درآمد ثابت خارج نکنند.

    وی این مشکلات را زنجیره ای به هم متصل دانست و افزود: تا زمانی که رشد واقعی اقتصاد در کشور رخ ندهد به طور منطقی نمی توان توقع حرکت قابل توجهی در شاخص های بورس داشت و حمایت هایی که با تزریق نقدینگی باشد، مسکن هایی زود گذر است بلکه باید اجازه داد بازار در جریان مکانیزم واقعی خرید و فروش مسیر خود را طی کند.

    تیموری در خاتمه اظهار داشت: مجلس و دولت با حمایت از تولید و صنایع و ارتقای بهره وری و تکنولوژی و کاهش هزینه های تولید می توانند باعث رونق صنایع کشور شوند که به تبع آن بازار سرمایه نیز رونق می گیرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی