عصر بازار

حمایت خارجی از قیمت دلار

عصر اعتبار- روز سه‌شنبه، قیمت دلار در مسیر افزایشی قرار گرفت و تا میانه محدوده ۳ هزار و ۵۷۰ تومان بالا رفت.

حمایت خارجی از قیمت دلار
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد ، در چهارمین روز هفته، شاخص ارزی با 4 تومان رشد به قیمت 3 هزار و 575 تومان رسید. به گفته فعالان، بالا بودن ارزش این ارز در منطقه سلیمانیه عراق و رشد جزئی نرخ حواله درهم دو عامل خارجی حمایت کننده از قیمت دلار در بازار داخلی بودند. در کنار این، تحرکات معامله‌گران آتی نیز در افزایش قیمت نقش داشت. با وجود رشد روز سه‌شنبه، برخی معامله‌گران اعتقاد داشتند، دلار توان افزایش بیشتر را در انتهای هفته ندارد. به گفته این دسته، در چهارمین روز هفته، قیمت دلار در نقطه‌ای قرار گرفت که فاصله چندانی با بازارهای همسایه نداشت.

    در نتیجه به نظر می‌رسد که دلار روز چهارشنبه تحت‌تاثیر عوامل روز سه‌شنبه توان رشد قیمت را نداشته باشد. همسو با رشد قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی در مسیر افزایشی قرار گرفت و با هزار تومان رشد به قیمت یک میلیون و 117 هزار تومان رسید. این اولین افزایش سکه پس از 3 کاهش متوالی بود. با وجود روند کاهشی فلز ارزشمند داخلی در مهرماه، ارزش ذاتی آن به نزدیکی یک میلیون و 130 هزار تومان رسیده است. در واقع، سکه در مهرماه از لحاظ عوامل اثرگذار اونس و دلار توان رشد قیمت را داشته است، ولی کاهش تقاضا موجب شده است که این فلز گرانبها راه کاهشی را انتخاب کند.

    شروع با فردایی‌ها

    در حالی که روز دوشنبه، معامله‌گران نقدی پیش از ساعت شروع معمول معاملات وارد بازار شده و با افزایش فروش ارز قیمت را تحت‌تاثیر قرار داده بودند، روز سه‌شنبه اتفاق دیگری رخ داد. در چهارمین روز هفته، برخلاف روز پیشین ابتدا معامله‌گران فردایی وارد بازار شدند و معاملات این دسته با قیمت 3 هزار و 576 تومان کلید خورد.

    البته این بار معاملات مانند روزهای عادی بازار از ساعت 11 ظهر آغاز شد، ولی تفاوت آنجا بود که قیمت دلار در معاملات فردایی، قیمت این ارز در خرید و فروش‌های نقدی را تحت‌تاثیر قرار داد. شاخص ارزی که روز دوشنبه با قیمت 3هزار و 571 تومان به کار خود پایان داده بود، روز سه‌شنبه معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 573 تومان آغاز کرد.

    برخی فعالان، شروع افزایشی سه‌شنبه را به تحرکات ابتدای روز معامله‌گران آتی نسبت دادند. در ادامه روند افزایشی، تا ساعت یک بعدازظهر، قیمت دلار در معاملات عمده تا 3 هزار و 577 تومان بالا رفت، ولی پس از رسیدن به این نقطه بازار کمی آرام گرفت و این ارز نهایتا با قیمت 3 هزار و 575 تومان به کار خود پایان داد.

    تغییر مسیر ارزی؟

    به گفته فعالان، حمایت بازارهای همسایه مهم‌ترین عاملی بود که زمینه‌ساز افزایش روز سه‌شنبه شد. به باور این دسته، رشد جزئی نرخ حواله درهم یکی از نیروهای حمایت کننده خارجی بود. در چهارمین روز هفته، این ارز تا قیمت 979 تومان بالا رفت. در کنار این، روز سه‌شنبه ارزش دلار در منطقه سلیمانیه عراق نیز بالا بود. به گفته شماری از فعالان، در چهارمین روز هفته، شاخص ارزی در این منطقه جغرافیایی در دامنه 3 هزار و 580 تا 3 هزار و 585 تومان معامله می‌شد.

    به اعتقاد عده‌ای از بازیگران با تجربه بازار، با توجه به رسیدن قیمت دلار به نزدیکی محدوده 3 هزار و 580 تومان در بازار داخلی و کاهش فاصله آن با ارزش این ارز در کشورهای همسایه، زمینه برای آربیتراژ ارز برای معامله‌گران از میان رفت. این دسته از بازیگران تحت‌تاثیر این موضوع اعتقاد دارند که قیمت دلار به هسته خود رسیده است و در روزهای انتهای هفته توان رشد بیشتر را نخواهد داشت.

    این در حالی است که اگر ارزش دلار در سلیمانیه عراق یا نرخ حواله درهم افزایش بیشتری را نسبت به قیمت‌های روز سه‌شنبه تجربه کند، بازار داخلی نیز به احتمال زیاد خود را با این تغییرات هماهنگ خواهد کرد. میزان عرضه بازارساز و نوسانات بهای اونس در بازارهای جهانی از دیگر عواملی هستند که‌می‌توانند قیمت دلار را در روزهای آینده تحت تاثیر قرار دهند. در شرایط کنونی باید دید، آیا شاخص ارزی به روند افزایشی خود در مهرماه ادامه خواهد داد یا بار دیگر به میانه‌های کانال 3 هزار و 500 تومان نزدیک خواهد شد؟

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو