عصر بازار

عضو هیات‌مدیره صندوق توسعه بازار تشریح کرد؛

آثار فوری ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بازار سرمایه

عصر اعتبار- برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بازار سرمایه باید زیر ساخت ها و زمینه های این اتفاق به بهترین شکل فراهم شود و با تدوین قوانین یکپارچه، ورود سرمایه گذار خارجی تسهیل و از دوباره کاری و موازی کاری جلوگیری شود.

آثار فوری ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بازار سرمایه
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از سنا، محمد حسین صدرایی، عضو هیات‌مدیره صندوق توسعه بازار درباره راهکارهای جذب بیشتر سرمایه گذار خارجی در بازار سرمایه گفت: برای ورود این گروه باید قوانین، تسهیل و ریسک های سرمایه گذاری کاهش یابد.

    وی با اشاره به نحوه ورود سرمایه گذاران خارجی به بازار سرمایه کشور گفت: این گروه به دو روش مستقیم یا از طریق سبدها و صندوق های سرمایه گذاری وارد بازار سرمایه می شوند که هر دو روش بر بازار سرمایه و اقتصاد کلان کشور تاثیر گذار است.

    این کارشناس بازار سرمایه درباره تاثیر ورود سرمایه های خارجی به بازار سرمایه گفت: ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بازار سرمایه آثار دفعی در بازار نخواهد داشت.

    صدرایی با اشاره به اینکه ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بازار سرمایه می‌تواند در بلندمدت مثبت باشد، بیان کرد: اثر فوری ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بازار سرمایه در کوتاه‌مدت با افزایش تقاضا در سهام و افزایش قیمت سهم‌ها خود را نشان می‌دهد.

    وی در ادامه به یکی دیگر از نقص های ورود سرمایه گذار خارجی اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین ایرادهای وارده به سرمایه گذاری خارجی در بازار سرمایه، عدم ورود فناوری های جدید به کشور است.

    به گفته عضو هیات‌مدیره صندوق توسعه بازار هنگامی که سرمایه‌گذاری خارجی به‌صورت مستقیم باشد، شرایط برای ورود فناوری به کشور نیز مهیا خواهد شد و علاوه بر پول، فناوری هم به کشور وارد می شود اما با خرید سهام و سرمایه گذاری در بستر بازار سرمایه از سوی سرمایه‌گذاران خارجی، تنها نقدینگی به اقتصاد وارد خواهد شد.

    صدرایی افزود: هنگامی که سرمایه‌گذار خارجی به بازار سرمایه می‌آید و سهامدار می‌شود، در صورتی که نگاه بلند مدت نداشته باشد و سرمایه‌گذار نهادی نشود تا مجمع بعدی نمی‌تواند اعمال نظر و مدیریت کند.

    این کارشناس بازار سرمایه به ضرورت‌های ورود پول از خارج کشور به داخل اشاره کرد و گفت: اگر قرار باشد پولی از خارج کشور به داخل ورود پیدا کند باید به طور حتم شناسنامه‌دار باشد و از محل سازمان سرمایه‌گذاری کمک‌های فنی و اقتصادی ایران وارد شود.

    صدرایی به مشکل بزرگ تعدد مراکز تصمیم‌گیری در کشور اشاره کرد و افزود: از سوی دیگر بانک مرکزی نیز درباره پول‌هایی که به کشور وارد می‌شود باید نظارت کرده و مقرراتی را در نظر بگیرد. همچنین سازمان بورس هم متولی دیگری است که باید در حوزه ورود سرمایه‌های خارجی به بازار سرمایه بازرسی داشته باشد .

    وی معتقد است موازی‌کاری دستگاه‌های مختلف موجب می شود سرمایه‌گذاران خارجی با مشکلاتی روبه‌رو شوند.

    صدرایی پیشنهاد کرد: برای جلوگیری از موازی‌کاری، کمیته‌ای یا کارگروهی شکل بگیرد تا براساس آن، سرمایه‌گذاران خارجی بتوانند به شکل واحد سرمایه‌های خود را به کشور وارد کنند. به این ترتیب همه دستگاه‌های مرتبط با جذب سرمایه‌گذاران خارجی در این کمیته حضور می یابند و سیر قانونی این موضوع را تسهیل می کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی