عصر بازار

همکاری مالی کشورهای آسیا عامل شتاب رشد اقتصادی منطقه

عصر اعتبار- کارشناسان اقتصادی معتقدند که همکاری های مالی کشورهای آسیایی به دلیل افزایش درآمدها در مقیاس محدود، باعث شتاب در رشد اقتصادی کشورهای منطقه می شود.

همکاری مالی کشورهای آسیا عامل شتاب رشد اقتصادی منطقه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، شی یائوبین معاون وزیر اقتصاد چین در سمینار "عمیق سازی همکاری های اقتصادی و مالی آسیا، ارتقاء توسعه یکپارچه منطقه" که در پکن برگزار شد، گفت: رشد کنونی اقتصاد آسیا حاصل سال ها توسعه و پیشرفت کشورهای این منطقه است.

    وایکی رافائل رام نماینده صندوق بین المللی پول در چین نیز در این سمینار ضمن پیشنهاد برای گسترش ادغام بازار سرمایه و همکاری های کنترل ریسک در آسیا اظهار کرد: آسیا پتانسیل بیشتری برای همکاری های مالی منطقه ای دارد.

    برخی دیگر از شرکت کنندگان در سمینار پکن نیز اعتقاد دارند که اقتصادهای بزرگ منطقه در سال های اخیر سیاست های پولی جداگانه ای را در پیش گرفته اند که موجب فرار تر شدن بازارهای سرمایه و افزایش بی ثباتی در سیستم مالی کشورهای آسیایی شده است.

    از این رو تحلیل گران اقتصادی امیدوارند که سازمان های بین المللی و مقامات اقتصادی کشورها راهی را در پیش بگیرند که بتوانند ضمن نظارت بر اقتصاد کلان منطقه، از سازمان های بین المللی همانند آرمکو و صندوق بین المللی پول نهایت کمک را بگیرند و با ایجاد امنیت مالی در آسیا، ثبات مالی بیشتری را در منطقه به وجود بیاورند.

    لاکی اکو ووریانتو معاون رییس بانک سرمایه گذاری زیربنایی آسیا در این باره گفت: این بانک در ماه دسامبر سال جاری پروژه های بیشتری را برای ارتقاء سطح همکاری های منطقه ای آغاز خواهد کرد به طوریکه افزایش همکاری های منطقه ای و حل مشکلات توسعه منطقه ای در اولویت کارهای این بانک قرار دارد.

    بنابراین گزارش، آسیا با وجود توانمندی هایی که دارد از نظر زیربنایی تقریبا ضعیف است و تقاضای زیادی برای سرمایه گذاری در بخش وجود دارد.

    بانک های چندجانبه توسعه مثل بانک جهانی و بانک توسعه آسیا تاکنون مشارکت بسیاری در توسعه زیربنایی آسیا داشته اند و از این پس بانک سرمایه گذاری زیربنایی آسیا و بانک توسعه جدید این قاره نیز در این زمینه نقش مکمل را ایفا خواهند کرد.

    کارشناسان حاضر در سمینار پکن در این باره اعلام کردند: برای پاسخ بهتر به درخواست های سرمایه گذاری های زیربنایی منطقه باید به سرمایه گذاری و مکانیزم های تأمین مالی متنوع و جامع تری روی آورد که موجب جمع آوری منابع موجود و بالقوه خواهد شد.

    این افراد به بانک های چند جانبه توسعه موجود و جدید و همچنین بخش های عمومی و خصوصی توصیه کرده اند که برای ایجاد مکانیزم های تأمین مالی متنوع، همکاری های خود را افزایش دهند و زیربنای محکمی را برای توسعه بلند مدت اقتصادی در آسیا بسازند.

    شین هوا در گزارش خود افزوده است: بحران مالی اقتصادی آسیا در سال 1997 زنگ خطری برای بسیاری از کشورها بود تا بیشتر بر لزوم همکاری های مالی منطقه ای واقف شوند و به نتایج قابل توجه ای در این زمینه دست یابند.

    در سمینار عمیق سازی همکاری های اقتصادی و مالی آسیا، ارتقاء توسعه یکپارچه منطقه که به میزبانی وزارت اقتصاد چین در پکن برگزار شد، مقامات دولتی، نمایندگان سازمان های مردم نهاد، رؤسای بانک ها و کارشناسان اقتصادی از کشورهای چین، ژاپن، استرالیا، کره جنوبی، اندونزی و سنگاپور حضور داشتند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی