عصر بازار

بازار بیمه کشور در رقابت قیمتی مخرب

رقابت مستقیم با خارجی‌ها برای شرکت‌های بیمه داخلی میسر نیست

عصر اعتبار- مدیرعامل شرکت بیمه البرز گفت: در بازار بیمه ایران رقابت مثبتی وجود ندارد و یک رقابت قیمتی مخرب بازار بیمه را در برگرفته است.

بازار بیمه کشور در رقابت قیمتی مخرب
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایلنا در پاسخ به این پرسش که وضعیت رقابت‌پذیری شرکتهای بیمه داخلی را با شرکتهای بیمه خارجی چطور ارزیابی می‌کنید؟ اظهار داشت: بحث رقابت در بازار بیمه ایران مفهومی ندارد دلیل اصلی آن هم این است که هم اکنون حدود 65 درصد از این بازار شامل بیمه های درمان و خودرو هستند که عملا رقابت در آنها بی‌مفهوم است.

    وی با بیان اینکه در بازار بیمه ایران رقابت مثبتی وجود ندارد، افزود: در صورتی هم که رقابتی وجود داشته باشد یک رقابت قیمتی مخرب است، زیرا رقابت اساسا باید بر مبنای خدمات باشد تا بر مبنای قیمت.

    تاجدار تصریح کرد: این موضوع هنوز شکل نگرفته و دلیل آن هم این است که بازار ما بازار ناکارایی در زمینه بیمه است البته در سایر زمینه‌های اقتصادی نیز به همین شکل است اما در بیمه این موضوع بسیار حادتر است.

    وی در مورد حضور خارجی‌ها نیز گفت: هنوز خارجی ها حضور جدی در بازار بیمه ایران نداشته‌اند هر چند پس از برجام مذاکرات متعددی با هیات‌های مختلف از شرکتهای گوناگون نظیر مونیخری، سوئیس ری و اسکور داشتیم اما هنوز فعالیتی به صورت اساسی در این زمینه آغاز نشده است.

    تاجدار ادامه داد: البته برخی‌از این شرکتها دفتر گرفته‌اند و فعالیت‌های خود را برای مطالعه بازار آغاز کرده‌اند اما برای اینکه شراکتی عملیاتی شود هنوز اقدام اساسی صورت نگرفته است.

    وی تصریح کرد: قطعا نه خارجی‌ها بدون مطالعه وارد بازار ما خواهند شد و نه بازار ما توان رقابت با خارجی‌ها را دارد بنابراین چنانچه خارجی‌ها قرار باشد وارد بازار ما شوند باید هدایت شده وارد شوند.

    تاجدار خاطرنشان کرد: یعنی در ابتدا با شرکت بیمه البرز وارد مذاکره شوند و درصدی از سهام البرز را خریداری کنند و بتوانند به صورت مستقل وارد بازار شوند.

    مدیرعامل شرکت بیمه البرز افزود: خارجی‌ها به دلیل عدم شناخت کافی‌ از فضای اقتصادی ایران چنین ریسکی نمی‌کنند.

    وی با بیان اینکه حجم بازار به لحاظ ریالی به شدت پایین است؛ افزود: در صورت ورود خارجی‌ها توان رقابت در بازار بیمه ایران وجود ندارد زیرا به شدت به لحاظ نیروی انسانی متخصص دچار مشکل هستیم و رقابت مستقیم برای شرکتهای بیمه داخلی میسر نیست.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی