عصر بازار

شاخص ارزی به اوج ۱۰ ماهه رسید

ورود دلار به کانال ۳۷۰۰

عصر اعتبار- در دومین روز آذرماه، دلار ۱۷ تومان افزایش قیمت را تجربه کرد تا برای اولین بار از دی‌ماه ۹۴ در کانال ۳ هزار و ۷۰۰ تومان به کار خود پایان دهد.

ورود دلار به کانال ۳۷۰۰
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد ، به گفته فعالان، رشد نرخ حواله درهم و رسیدن به محدوده هزار و 20 تومانی مهم‌ترین نیروی محرک رشد شاخص ارزی بود. حتی برخی فعالان اعتقاد داشتند که با توجه به سطح قیمت حواله درهم، دلار توانایی رشد بیشتری داشت؛ ولی عرضه بازارساز مانع از وقوع این اتفاق شد. روز سه‌شنبه، رشد کانالی دلار، سکه را نیز به کانال بالاتر برد.

    در چهارمین روز هفته، شاخص ارزی از مرز 3 هزار و 700 تومان عبور کرد تا یک رکورد جدید در بازار ارز به ثبت برسد. روز سه‌شنبه، دلار روز پرنوسانی داشت و در نهایت با 20 تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 700 تومان رسید. این بیشترین میزان افزایش روزانه دلار از اوایل تیرماه بود و زمینه‌ساز ورود آن به کانال 3 هزار و 700 تومان پس از گذشت حدود 10 ماه شد.

    به گفته فعالان، افزایش نرخ حواله درهم مهم‌ترین عاملی بود که قیمت دلار را در بازار داخلی بالا برد. در کنار این، تحرکات بازیگران فردایی دیگر عاملی بود که قیمت را تحریک کرد.روز سه‌شنبه، سکه تمام بهار آزادی نیز همسو با رشد بهای دلار حرکت کرد و توانست با افزایش 7 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 110 هزار تومان برسد.

    فاصله فردایی

    در چهارمین روز هفته، بهای دلار در معاملات فردایی و نقدی اختلاف قابل‌ملاحظه‌ای با یکدیگر داشتند. روز سه‌شنبه، شاخص ارزی معاملات خود را در محدوده 3 هزار و 680 تومان و با قیمت 3 هزار و 684 تومان آغاز کرد که یک تومان بالاتر از روز دوشنبه بود. در این مقطع زمانی، قیمت در معاملات فردایی نیزحدود 3هزار و 686 تومان بود و فاصله چندانی با قیمت نقدی نداشت.

    با این حال، در ادامه روز اتفاق متفاوتی رخ داد. در ادامه روز، ابتدا بازیگران فردایی قیمت دلار را در معاملات خود به بالای 3 هزار و 700تومان بردند. ساعت 12 و نیم ظهر سه‌شنبه در حالی دلار در معاملات فردایی با قیمت 3 هزار و 700تومان معامله شد که قیمت نقدی این ارز در ابتدای محدوده 3 هزار و 690 تومان قرار گرفته بود. به گفته فعالان، فاصله قیمت در معاملات فردایی و نقدی یکی از عواملی بود که انتظارات بازار را تحت‌تاثیر قرار داد و تعداد خریداران را بالا برد. در ساعات انتهایی روز و پس از ساعت 3 بعدازظهر، قیمت دلار در معاملات عمده به زیر 3 هزار و 700 تومان رسید، ولی قیمت تابلوی صرافی‌ها همچنان در کانال یاد شده باقی ماند.

    نگرش‌های حبابی

    به گفته فعالان، رشد نرخ حواله درهم یکی از مهم‌ترین عواملی بود که قیمت دلار را افزایشی کرد. به گفته این دسته، روز سه‌شنبه نرخ حواله درهم تا هزار و 20 تومان بالا رفت وسیگنال افزایشی به معامله‌گران بازار داخلی داد. به گفته شماری از فعالان، افزایش تقاضای تجاری شرکت‌ها و موسسات در انتهای سال میلادی یکی از عواملی است که به رشد قیمت درهم کمک می‌کند. به گفته عده‌ای از بازیگران باتجربه بازار، با درهم هزار و 20 تومانی، ارزش دلار بالای 3 هزار و 740 تومان بود.

    در نتیجه معامله‌گران فردایی انتظار داشتند که قیمت دلار در بازار داخلی به بالای 3 هزار و 710 تومان برسد. در واقع، فردایی‌های بازار باور داشتند که قیمت دلار با توجه به نرخ درهم توانایی رشد بیشتر را دارد. این در حالی است که عده‌ای دیگر از بازیگران به حباب قیمت باور نداشتند. به گفته این دسته، برخی مواقع معامله‌گران داخلی از کانال درهم سعی می‌کنند بازار داخلی را نوسانی کنند. در نتیجه، در چنین حالتی نمی‌توان فاصله داشتن درهم با نرخ دلار را به معنی حبابی شدن قیمت فرض کرد.

    در این شرایط، باید دید قیمت درهم که در ساعات انتهایی روز تحت‌تاثیر تحرکات معامله‌گران قرار گرفته است، صبح روز بعد در چه محدوده قیمتی شروع به کار خواهد کرد. به‌نظر می‌رسد، اگر نرخ حواله درهم در همان محدوده هزار و 20 تومان باقی بماند، قیمت دلار در روز چهارشنبه رشد بیشتری را تجربه کند. روند قیمت در روز چهارشنبه مشخص خواهد کرد که وضعیت حباب قیمت چگونه بوده است؟

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی