عصر بازار

معصوم ضمیری مدیرعامل بیمه پاسارگاد:

مسئولان اقتصادی به صنعت بیمه به عنوان یک سرمایه ملی نگاه کنند

عصر اعتبار- صنعت بیمه نقش مهم و حساس در رشد و توسعه اقتصادی خصوصا در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران ایفا می‌کند بنابراین توجه به بیمه می‌تواند اثر چشمگیری در بخش اقتصادی داشته باشد به‌طوری که رشد و توسعه صنعت بیمه در کشور به‌طور طبیعی تابعی از رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور است که هر چه بر میزان توسعه اقتصادی کشور افزوده شود بر گسترش فعالیت‌های بیمه‌ای نیز افزوده می‌شود.

مسئولان اقتصادی به صنعت بیمه به عنوان یک سرمایه ملی نگاه کنند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، معصوم ضمیری مدیرعامل بیمه پاسارگاد معتقد است  باید نگاه مسئولان اقتصادی به صنعت بیمه به عنوان یک سرمایه ملی باشد چرا که اعتقاد بر این است که نقش بیمه‌ها در مسایل اجتماعی، تأمینی و حفظ سرمایه‌های ملی، کمتر از بانک ها نیست. به نظر می‌رسد در دوران اخیر، توجهی که از سوی مسئولان اقتصادی کشور به بخش بانکی شده به صنعت بیمه، نشده است و این توجه بسیار ضروری است تا خطراتی که در این صنعت وجود دارد از میان برود و فضای مطلوب رقابت، همکاری و فعالیت حرفه‌ای در بازار بیمه کشور بوجود آید. در یک کلام باید بدون فوت وقت و با نگاه پندآموز به گذشته، درک امکانات و توان حال حاضر، برنامه اصلاح امور صنعت بیمه با مشارکت صاحبنظران و کارشناسان ذیصلاح تهیه  و به مورد اجرا در آید.با او گفت وگوی صورت گرفته است که حاصل آن را می خوانید:
    بازار بیمه در ایران را از دیدگاه رقابت چگونه ارزیابی می کنید؟
    همان طور که می دانیم نظارت بر عملکرد شرکت های بیمه به منظور حمایت از بیمه گذاران، بیمه شدگان و صاحبان حـقوق آن ها ، همچنین اعمال نظارت دولت بر این فعالیت و ارشاد ، هدایت و نظارت بر مؤسسات بیمه و حمایت از آن ها در جهت حفظ سلامت بازار بیمه و تنظیم امور نمایندگی و دلالی بیمه و نظارت بر امور بیمه اتکایی و جلوگیری از رقابت مکارانه و ناسالم به بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران واگذار شده است.
    طی سال های اخیر بازار بیمه کشور شاهد دو تغییر اساسی بوده است. تغییراول؛ تأسیس و راه اندازی شرکت های بیمه جدید توسط بخش خصوصی و تغییر دوم؛ حذف نظام تعرفه از بازار بیمه کشور. درحالی که شرکت های بیمه تازه تأسیس به اندازه کافی رشد نکرده بودند و نیاز به حمایت های مقطعی در خصوص آن ها احساس می شد به یک باره آزادسازی نرخ ها آغاز شد. به دلیل این که خصوصی سازی  هنوز در ابتدای راه بود و در این شرایط باید نظارت بر اساس تعرفه ها و مراقبت از نرخ های بازار تقویت می شد، آزاد سازی نرخ ها به آینده موکول می گردید.
    این دو اتفاق هرچند اتفاقات خوبی بودند اما همزمانی آن ها باهم و مصادف شدن آزادسازی با خصوصی سازی مشکلات بسیاری را در بازار بیمه بوجود آورد. اگر آزادسازی به طور کامل انجام می شد و پس از آن خصوصی سازی آغاز می گردید و یا اگر ابتدا خصوصی سازی، به کمال می رسید و شرکت های خصوصی جدید، می توانستند در این بازار با اصول حرفه ای و فنی، مدیریت شوند و سپس آرام آرام نرخ ها یا تعرفه های بازار حذف می شد، شرایط بهتری فراهم می گردید. بیمه مرکزی باید از طریق نظارت مالی و نظارت بر توانگری شرکت های بیمه آن ها را وادار به تبعیت از نرخ های فنی کرده و اجازه ندهد شرکت های بیمه از نرخ هایی که فنی نبوده و به نوعی نرخ های رقابت ناسالم اند استفاده کنند و با این کار در بازار بیمه باعث آشوب شوند. در شرایط فعلی به نظر می رسد، بیمه مرکزی باید اصرار موکد بر اجرای مقررات مربوط به نظام نظارت بر اساس توانگری مالی را در دستور کار خود قرار دهد تا به تدریج از آشفتگی بازار کاسته شده و سر و سامان یابد.
    در گذشته در بسیاری از زمینه ها، مشتریان مجبور بودند از خدمات و محصولات انحصاری با هر کیفیت و به هر شیوه ارائه استفاده کنند، ولی هم اکنون با ابلاغ سیاست های اصل 44 قانون اساسی ، واگذاری ها به بخش غیر دولتی و ورود بخش خصوصی، در بسیاری از بخش های تجاری، ارائه کنندگان محصول و عرضه کنندگان خدمت باید به رقابت فشرده ای برای جلب مشتری بپردازند. آن ها با مشتریان پرقدرتی روبه رو هستند و اگر نتوانند به درخواست های آنان پاسخ دهند، باید صحنه رقابت را ترک کنند. بنابراین شرکت هایی که با مشتریان دارای قدرت انتخاب روبه رو هستند باید به شیوه های جدیدی در کسب و کار روی آورند تا بتوانند به نفوذ خود بر مشتری بیفزایند.
    فضای کسب و کار در صنعت بیمه ایران از دیدگاه شما چگونه است و مهمترین موانع و محدودیت ها در این زمینه کدامند؟
    هرچند از تاسیس شرکت های بیمه خصوصی مدت نسبتاً طولانی می گذرد و آزادسازی در نرخ های حق بیمه نیز تحقق پیدا کرده است، لیکن هنوز می توان گفت صنعت بیمه کشور در حال گذر از صنعت بیمه دولتی به صنعت بیمه مورد نظر سیاست گذاران بخش اقتصادی کشور است. بنابراین به طور اجمال می توان گفت فضای کسب و کار در صنعت بیمه در شرایط مطلوب و قابل قبول نیست و موانع و محدودیت های فراوانی می توان برای آن مشخص نمود که اهم آن ها عبارتند از :
    -کمبود نیروی انسانی متخصص و کارآ متناسب با نیازهای صنعت بیمه
    -عدم توسعه در سیستم های اجرائی بخصوص عدم بهره گیری از امکانات سخت افزاری و نرم افزاری پیشرفته
    -نبود اخلاق حرفه ای مناسب در بخش های مختلف نقش آفرینان صنعت بیمه
    -عدم بلوغ کامل شرکت های بیمه از جهات مختلف
    -عدم وجود نظارت جایگزین مناسب پس از حذف تعرفه های حق بیمه در بازار
    -نبود نگاه حمایتی از صنعت بیمه توسط سیاست گذاران اقتصادی کشور و وضع مقررات نامناسب در بخش مالیات و عوارض برای صنعت بیمه
    آیا بازار بیمه در ایران را بازاری آزاد ارزیابی می کنید؟
    بحـث رقـابت شرکت های بیمه خصوصی در صنعت بیمه کشـور در چنـدین سـال اخـیر حاکی از آن است که شـرکت های دارای برنامه ریزی اصولی و تخصصی توانسته اند فعالیت مطلوب و سود مناسبی را در شرایط خاص اقتصادی به دست آورند و بالعکس شرکت های بدون برنامه با مدیریت های غیر تخصصی روند نزولی را طی کرده و بداخلاقی های بازار کسب و کار را در صنعت بیمه مانند نرخ شکنی، دامپینگ و ... رایج نمودند. در اکثر موارد علت نرخ شکنی شرکت های بیمه کسب نقدینـگی و جذب مشتری است که نه تنـها به در نهایت ضرر شـرکت منتهی میشود، بلکه صنعت بیمه نیز در بلند مـدت دچار آسیب می گردد. زیرا فضای رقابتی ایجاد شده موجب تشویق بیمه گذاران جهت بازی با نرخ ها نزد بیمه گران مختلف خواهد شد.
    آزادسازی، اتفاق بدی نیست اما زمان اجرای آن مناسب این اتفاق نبود. زمانی که صنعت بیمه در دوره گذر از نظام کاملاً دولتی به شرایط حضور مشترک دولت و بخش خصوصی قرار داشت و بخش خصوصی هنوز به بلوغ کافی نرسیده بود، حذف یکباره تعرفه ها تصمیم درستی نبود. در نـظام تعرفه نرخ های مصوب شورای عالی بیمه به درستی رعایت نمی شد و چون حداقل نرخ ها درست و فنی تعیین نشده بود ، شرکت ها ناگزیر بودند با توجه به شرایط جدید نرخ ها را کاهش دهند. با مروری در صنعت بیمه کشور می توان دریافت تعداد کارشناسانی که بتوانند نرخ درست و متناسب با ریسک را محاسبه کنند به اندازه کافی در این صنعت وجود ندارد.
    بـازار بیمه کشورمان سال هاست که بیشتر بر اساس نرخ مقایـسه ای فعالیت دارد و محاسبه نرخ بر اساس اصول فنی کمتر انجام می پذیرد. در بازارهای پیشرفته نرخ بر اساس ارزیابی ریسک ، شرایط آن و به صورت کاملاً فنی محاسبه می شود اما در بازار بیمه کشور نرخ ها مقایسه ای تعیین می شود ، به عنوان مثال نرخ بیمه آتش سوزی یک کارخانه نساجی در مقایسه با نرخ بیمه کارخانه سیمان مقایسه و تعیین می شود که این امر به هیچ وجه فنی و حرفه ای نیست.
    تنوع محصولات بیمه ای در بازار بیمه ایران در چه وضعیتی قرار دارد؟ نوآوری در بازار بیمه ایران چه جایگاهی دارد؟
    هر چند در سال های اخیر محصولات جدیدی توسط برخی از شرکت های بیمه به بازار عرضه شده است لیکن با توجه به حجم اقتصاد کشور و جمعیت آن، هنوز فضای گسترده تری برای عرضه محصولات جدیدوجود دارد. به عبارت دیگر می توان گفت یکی از مهم ترین الزامات توسعه و گسترش بیمه در آینده نوآوری عرضه محصولات جدید متناسب با نیازهای مردم و اقتصاد کشور است.
    میزان رقابت پذیری شرکت های بیمه ایرانی را در چه حدی ارزیابی می کنید؟
    معتقدم شرکت های بیمه می توانند در عین رقابت، همکار خوبی نسبت به هم باشند. می توانیم با اصلاح در نگرش به مفهوم بازار رقابت، این اصطلاح را از معنای متداول منفی خود که تداعی نوعی هرج ومرج در بازار است، تغییر دهیم. همانند دو تیم فوتبال که در عین رقابت، تابع قواعد بازی هستند. من اعتقادم این است که رقابت یعنی پایبندی به مقرراتی که مورد تفاهم همه است. نمونه عینی این همکاری را می توانم از دوران جنگ مثالی بزنم که در شرایطی که بازارهای بین‌ا‌لمللی از دادن بیمه‌های اتکائی به داخل خوددادی می‌کردند، قرار شد نوعی توزیع ریسک را در بین سه شرکت بیمه ایران و البرز و آسیا به وجود آوریم. الان هم می توان با محوریت نظارتی بیمه مرکزی، نسبت به تعریف تعاملات بین شرکت های بیمه و ایجاد موسسات تخصصی و زمینه سازی برای سرمایه‌گذاری در امرIT اقدام کرد. 
    بازار بیمه ایران علاوه بر نهادهای موجود به کدام نهادها نیاز دارد و خلاء وجود دارد؟
    بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران می تواند به عنوان نهاد ناظر نقش بسزایی را ایفا نماید. وظیفه بیمه مرکزی تعیین نرخ نیست بلکه رد یا قبول نرخ پیشنهادی از سوی بیمه گران پس از بررسی های فنی است؛ ضمن آن که بیمه مرکزی هم آمار و اطلاعات کامل را برای محاسبه نرخ فنی در اختیار ندارد. فقدان بانک اطلاعاتی جامع از اتفاقات نامبارک در کل صنعت بیمه کشور است. هنوز بیمه گران ایرانی به داده های آماری صحیح برای ارزیابی نرخ و شرایط ریسک ها و به تبع آن تعیین نـرخ فنی دسترسی ندارند. آزادسازی غیرقابل برگشـت است و در این برهه زمانی باید به دنبـال فراهم ساختن زیرساخت های اجرای آن باشیم. به نظر می رسد بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران در گام اول باید اشـکالات تعرفه های گذشته را مشخص کند و نرخ ها اصلاح شوند، در واقع به یک بازار مریض باید ابتدا یک مسکن تزریق کرد تا این التهاب کنونی آرام شود. شورای عالی بیمه می تواند طبق یک برنامه زمان بندی شده زمینه را برای استقرار نظام نظارت مالی فراهم نماید و بایدها و نبایدهای بازار به صورت اصولی تعریف شود.
    در مجموع ارزیابی شما از وضعیت بازار بیمه ایران در آینده دور و نزدیک در خصوص آزادی و رقابت، فضای کسب و کار، نوآوری و تنوع محصولات بیمه ای و نهادهای فعال چگونه است؟
    با تصویب قانون تأسیس شرکت های بیمه خصوصی، تحولی مهم در صنعت بیمه اتفاق افتاد که موفقیت در آن مقررات جدید و نظارت صحیح بر اجرای آنها را طلب می نمود. بدیهی است هدف قانونگذار از خصوصی سازی، توسعه و تعمیم بیمه در جامعه و ایجاد فضای رقابتی سالم در فضای کسب و کار شرکت¬های بیمه بوده است.
    متأسفانه بررسی عملکرد برخی از شرکت های بیمه تأسیس شده پس از تصویب این قانون، نشان می دهد به علت رشد بی رویه تأسیس شرکت های بیمه با شیوه اداره سنتی سال های گذشته و بکارگیری کارشناسان ارشد محدود این صنعت که در چهار شرکت بیمه دولتی مشغول فعالیت بوده اند، نه تنها صنعت بیمه کشور از انجام امور فنی بیمه فاصله گرفته ، بلکه الزام پاسخگویی مدیران غیر تخصصی به صاحبان سهام به لحاظ سودآوری ، آن ها را از فضای رقابتی سالم نیز دوره نموده است.
    از طرف دیگر نهاد ناظر نیز در بررسی برنامه پیشنهادی شرکت های بیمه جدیدالتأسیس و تأیید صلاحیت فنی مدیران آنها، در تشدید این وضعیت نقش داشته و به ناچار در سال های اخیر سعی در کنترل شرایط موجود نموده که کاری بس دشوار است.
    بیمه‌گرها در دنیای پیشرفته‌ و در بازارهای مترقی به شرکت هایی شهرت دارند که بخوبی به قول و قرارهای خود عمل می‌کنند. وقتی ما، شرایط را طوری بوجود می‌‍‌آوریم که بدون نظارت منطقی در بازار اجازه می‌دهیم تا نوعی مسابقه در کاهش قیمت‌ها بوجود بیاید، باید این انتظار را هم داشته باشیم تا حقوق مردم ضایع شود و بدتر از آن ممکن است به جایی برسیم که چند شرکت بیمه در ایفای تعهدات به مردم ناتوان شوند.
    ما با بررسی های ناکافی به شرکت هایی اجازه داده‌ایم تا وارد بازار بیمه کشور شوند. همانطوریکه قبلا نیز اشاره شد همزمان شدن آزادسازی و خصوصی‌سازی یکی دیگر از اشکالات کار است. بهتر بود اجازه می‌دادیم شرکت های خصوصی تا حدودی شکل بگیرند و به بلوغ کافی برسند و بعد بازار را آزاد می‌کردیم تا رقابت سالم بوجود آید. من هم اعتقاد دارم که صنعت بیمه کشور به دلیل عدم توجه به بسترهای لازم برای خصوصی‌سازی، شرایطی را که امروز می‌گذراند دارای اشکالاتی است. اما اعتقاد ندارم که این مشکلات قابل حل نیستند بلکه معتقدم کارشناسان، بویژه بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران که متولی نظارت بر این صنعت است اگر تدابیر لازم را به موقع بیاندیشد، هنوز برای اصلاح امور و انجام اصلاحات برای حضور توام بخش خصوصی و بخش دولتی در یک فعالیت مشترک، امید وجود دارد و می توان با تدابیری اشتباهات راه‌های رفته را اصلاح و مقدمات اصلاحات ضروری را پیش‌بینی کرد . در این صورت شرایط جدیدی برای فضای کسب وکار بوجود می آید و رقابت در این صنعت شکل می گیرد.
    حتماً باید برای این امور، برنامه مدون تهیه کرد ، حتی اگر این برنامه با گام‌های کوچک به سوی بهبود حرکت کند تا به نقطه مطلوب برسد. در غیر این صورت خطرات همچنان وجود خواهند داشت. صنعت بیمه کشور ما، صنعتی است که جا دارد به آن به عنوان یک سرمایه ملی، توجه بیشتری شود. اعتقاد بر این است که نقش بیمه‌ها در مسایل اجتماعی، تأمینی و حفظ سرمایه‌های ملی، کمتر از بانک ها نیست. به نظر می‌رسد در دوران اخیر، توجهی که از سوی مسئولان اقتصادی کشور به بخش بانکی شده به صنعت بیمه، نشده است و این توجه بسیار ضروری است تا خطراتی که در این صنعت وجود دارد از میان برود و فضای مطلوب رقابت، همکاری و فعالیت حرفه‌ای در بازار بیمه کشور بوجود آید. در یک کلام باید بدون فوت وقت و با نگاه پندآموز به گذشته، درک امکانات و توان حال حاضر، برنامه اصلاح امور صنعت بیمه با مشارکت صاحبنظران و کارشناسان ذیصلاح تهیه  و به مورد اجرا در آید.
    در راستـای بهبود فضای کسب و کار و رقابتی شدن بازار بیمه چه توصیـه هایی برای ارتقـای همکاری های بین الملل در حوزه های اتکایی و تبادل خدمات بیمه ای دارید؟
    هرچند اقدامات امیدوار کننده و مناسبی در دوران اخیر صورت پذیرفته لیکن ارتقاء همکاری های بین المللی در بخش بیمه خصوصاً در بخش اتکائی و تبادل خدمات بیمه ای نیازمند بازار بیمه دارای انضباط و نتایج قابل قبول فنی و مالی است، که صنعت بیمه می باید برای دستیابی به آن تلاش مضاعف کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی