عصر بازار

چالش حذف مالیات بر ارزش افزوده بیمه ها

عصر اعتبار- در حالی که وزیر امور اقتصادی و دارایی از تدوین لایحه ای در دولت برای معافیت شرکت های بیمه از پرداخت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده خبر داده اما مصوبه مجلس شورای اسلامی درباره لایحه برنامه ششم توسعه به چالشی در این رابطه تبدیل شده است.

چالش حذف مالیات بر ارزش افزوده بیمه ها
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۴:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی روز 13 آذر و همزمان با روز بیمه در سخنانی به فعالان این صنعت خبر داد که لایحه ای در دولت در دست بررسی است تا شرکت های فعال بیمه گر در کشور از مالیات بر ارزش افزوده معاف خواهند شد.

با این حال نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه روز سی ام آذرماه با تصویب ماده ششم از لایحه برنامه ششم توسعه تصویب کردند که در طول سال های اجرای این برنامه برقراری هرگونه تخفیف، ترجیح یا معافیت مالیاتی جدید ممنوع است.

هادی دستباز کارشناس صنعت بیمه پیشتر درباره لایحه در دست تدوین در دولت برای اخذ نکردن مالیات بر ارزش افزوده از شرکت‌های بیمه به ایبِنا گفته بود: ارزش افزوده به مواد اولیه تعلق مى‌گیرد که پس از فرآورى قیمت افزوده پیدا کند، مانند پارچه که تبدیل به لباس مى‌شود و فروشنده لباس پس از فروش تعهدى ندارد در حالی که این سیکل در بیمه نیست.

عضو انجمن حرفه ای صنعت بیمه ادامه داد: بیمه‌گر تعهدات آتى دارد و چون بیمه گذاران آن را پرداخت مى‌کنند، حق بیمه‌ها گران شده و اکراه در خرید دارند.

با این حال عبدالرسول عطایی مدیرعامل شرکت بیمه حافظ به عنوان یکی از شرکت های فعال در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی که معاف از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده است، با اشاره به این مصوبه به ایبِنا، گفت: با توجه به برنامه ششم توسعه کشور و تصویب برخی از مواد آن در مجلس شورای اسلامی، احتمالا حذف مالیات در حوزه بیمه عملیاتی و اجرایی نخواهد شد.

این در حالی است که در دنیا شرکت های بیمه از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند و باید منتظر ماند و دید که در نهایت طی 5 سال آینده این صنعت که با چالش های مختلفی رو به روست، باید همچنان مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کند یا خیر؟

یادآور می‌شود صنعت بیمه کشور هم اکنون 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده ، 10 درصد عوارض به وزارت بهداشت و همچنین عوارض به نیروی انتظامی پرداخت می کند.

برچسب ها
پورسعید خلیلی