عصر بازار

مدیر بیمه‌های اتومبیل سندیکای بیمه‌گران:

بیمه‌نامه شخص ثالث گران نیست

عصر اعتبار- یک مدیر باسابقه بیمه‌های اتومبیل با اشاره به دلایل مبنا قرار گرفتن بهای شتر برای پرداخت دیه تصریح کرد: در کشورهای اروپایی نرخ بیمه شخص ثالث بعضا معادل یک پنجم اصل قیمت خودرو است و بسیاری تنها به دلیل هزینه‌های جانبی نمی‌توانند صاحب خودرو شوند.

بیمه‌نامه شخص ثالث گران نیست
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۱:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، علی اصغر عنایت مدیر بیمه‌های اتومبیل بیمه پارسیان اظهار داشت: در شرع مقدس اسلام اقلام متعددی برای پرداخت دیه در نظر گرفته شده است که عبارتند از 1000 راس گوسفند،200 راس  گاو، 100 راس شتر،10 هزار درهم نقره ،1000 دینار طلا و پارچه‌ای یمنی که در قدیم بوده و میزان آن نیز 200 دست در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه پس از انقلاب و در قانون مجازارت اسلامی در بخش دیات این شش قسم در نظر گرفته شد، افزود: بر این اساس فرد مقصر می‌توانست یکی را انتخاب و به فرد دچار خسارت شده بپردازد.

عنایت خاطرنشان کرد: پس از آن بر اساس برخی فتاوا اعلام شد که در حال حاضر تنها 3 قسم از موارد گفته شده برای پرداخت دیه مصداق پیدا می‌کند، زیرا سکه نفره باید ساده و بدون نقش باشد که ما هم اکنون سکه نقره‌ای با این مشخصات نداریم،برد یا حوله یمانی هم مصداق ندارد و پرداخت 1000 سکه طلا از سوی مقصر نیز بعید به نظر می‌رسد، بنابراین پرداخت دیه محدود به شتر، گاو و گوسفند شد.

این مدیر باسابقه بیمه های اتومبیل تصریح کرد: پرداخت دیه بر اساس 1000 راس گوسفند هم اکنون گرانترین شکل دیه است، پس از آن 200 راس گاو و ارزانترین هم 100 راس شتر است.

عنایت ادامه داد: هم اکنون بحثی مطرح شده است که به همان شش قسم ذکر شده در قانون مجازات اسلامی برگردیم و اگر بتوان سکه نقره ضرب کرد، پرداخت دیه ارزانتر از ارقام فعلی که با بر اساس قیمت شتر تعیین می شود خواهد بود.

مدیر بیمه‌های اتومبیل بیمه پارسیان در عین حال تصریح کرد: این موضوع باید مورد موافقت قوه قضائیه که هر سال اقدام به تعیین نرخ دیه می‌کند، قرار گیرد. هم اکنون قوه قضائیه قیمت 3 قسم رایج را اعلام و محاکم قضایی نیز بر اساس آن عمل می‌کنند.

عنایت با اشاره به اینکه انتخاب یکی از این سه مورد برای پرداخت دیه با مقصر حادثه است، افزود: طبیعتا شتر به دلیل ارزانتر بودن انتخای می شود، هم اکنون قیمت هر شتر یک میلیون و 900 هزار هزار تومان است که بر اساس آن دیه درماه  عادی 190میلیون تومان و در 4 ماه حرام سال اگر حادثه رخ دهد،یعنی ماه‌های محرم، رجب، ذی‌القعده و دی الحجه یک سوم به رقم دیه اضافه شده و به حدود 250 میلیون تومان می‌رسد.

وی با اشاره به تخفیف‌های 10 تا 70 درصدی که هم اکنون بیمه‌نامه‌های شخص ثالث برخوردارند، میانگین نرخ حق بیمه شخص ثالث را در کشور 300 هزار تومان برای هر 4 دسته وسیله نقلیه یعنی خودروهای سواری، بارکش، اتوکار(اتوبوس و مینی بوس) و موتوسیکلت ذکر کرد.

عنایت حق بیمه‌های پرداختی در حال حاضر را جوابگوی حجم بالای خسارت ناشی از تصادفات سالانه کشور ندانست و اظهار داشت: تمام این خسارت‌ها یا باید از طریق صندوق خسارات بدنی و یا شرکت‌های بیمه جبران و به قیمت روز و یوم‌الادا هم پرداخت شود. این در حالی است که طبق قانون جدید شخص ثالث در صورت تاخیر در پرداخت دیه،بیمه ناگزیر به پرداخت جریمه نیز خواهند بود.

وی تاکید کرد: بر این اساس به هیچ وجه حق بیمه پرداختی پاسخگوی خسارات صنعت بیمه نیست.

خبرنگار فارس گفت: یک بحث این است که رقم حق بیمه در ایران نسبت به قیمت خودرو بالا است و سال به سال نیز افزایش یافته و این نگرانی وجود دارد که از سبد خرید مردم خارج شود.

عنایت پاسخ داد: اینطور نیست. در حال حاضر در ایتالیا برای خرید بیمه شخص ثالث یک خودرو نو 5000 دلاری باید مردم 800 تا 1000 دلار بپردازند. یعنی یک پنجم قیمت خودرو را باید حق بیمه بپردازند.

وی افزود: در کشورهای اروپایی برخی به همین دلیل نمی‌توانند خودرو شخصی داشته باشند، یعنی فارغ از بحث قیمت خودرو، عوارض و حق بیمه خودرو گران است وگرنه در این کشورها مردم می توانند با پرداخت ماهانه 250 یورو به شکل از دم قسط صاحب خودرو شوند.

عنایت در عین حال اذعان کرد با توجه به پائین بودن قدرت خرید در کشور پرداخت حق بیمه شخص ثالث برای بسیاری دشوار است و گفت: قوه قضائیه در سال‌‌های اخیر از 15 درصد تا دو برابر بر رقم دیه افزوده است و این کار تعهدات شرکت‌های بیمه را هم بالا می‌برد.

به گفته عنایت قیمت شتر از 600 هزار تومان در سال‌های قبل به یک میلیون و 900 هزار تومان رسیده است و طبیعتا جوابگو نیست.

وی تاکید کرد: قوه قضائیه باید در افزایش سالانه دیه با بیمه‌ها همکاری کند و البته استدلال آنها نیز این است که باید به وظیفه شرعی خود عمل کنند، اما حل این مشکل نیازمند تعامل همه قواست.

عنایت در پاسخ به اینکه بر اساس تجربه شما قوه قضائیه چقدر در این رابطه اهل تعامل است، گفت: این را باید از خودشان بپرسید.

بر اساس این گزارش رئیس کل بیمه مرکزی در همایش امسال بیمه و توسعه از زیان 3500 میلیارد تومانی شرکت های بیمه از محل بیمه شخص ثالث در 5 سال اخیر خبر داد.همتی این را هم گفت که صنعت بیمه در سال گذشته 3 درصد سود داشت و تحت عناوین مختلف 14 درصد عوارض به نیروی انتظامی،وزارت بهداشت، مالیات بر ارزش افزوده و صندوق خسارات بدنی پرداخت.

به گفته همتی با تغییر مبنای پرداخت دیه از قیمت هر شتر به نقره خرید حق بیمه شخص ثالث برای مردم قابل تحمل‌تر و امکان افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور فراهم می‌شود.

پورسعید خلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • بازار امروز ۳۹۹
      • بازار امروز ۳۹۰
      • بازار امروز ۳۸۸
      • ۱۵
      • اعتبار امروز
      • شماره ۸ اعتبار امروز
      • شماره ۷ اعتبار امروز
      • شماره ۶ اعتبار امروز
      • شماره پنجم
      آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
      آرشیو