عصر بازار

کارگاه آموزشی

مدیریت ریسک جرایم مالی

عصر اعتبار- روابط کارگزاری بانکی بین‌المللی علاوه بر تسهیل مبادلات مالی و تجاری زمینه پایش کیفیت مقررات و ضوابط نظارت احتیاطی را در بانک‌های کشورهای متقاضی فراهم می‌سازد.

مدیریت ریسک جرایم مالی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۷:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، در روز دوم همایش، کارگاه آموزشی با موضوع «مدیریت ریسک جرائم مالی در خدمات بانکداری الکترونیک» توسط جان بیکر و لیلی کشتی‌بان از گروه اساکو برگزار گردید. در ابتدای این کارگاه جان بیکر استانداردهای جهانی مبارزه با پولشویی را بیان کرد. استانداردهای مذکور توسط بانک تسویه بین‌المللی حول اصول پایه نظارت موثر بانکی و مدیریت ریسک‌های بالقوه ناشی از پولشویی و تامین مالی تروریسم تدوین شده است. همچنین انجمن بین‌المللی نظارت بیمه نیز اصول پایه مشابهی را جهت مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم تدوین نموده است که کلیه موسسات بیمه ‌باید در قراردادهای خود رعایت نمایند. کارگروه خدمات مالی نیز در راستای ارتقای سلامت و صحت مبادلات مالی و پولی بین‌المللی توصیه‌های سیاستی و راهبردهای عملیاتی را به موسسات مالی اعلام کرده‌اند.
سخنرانان در تبیین رابطه ارکان موثر بر فرآیند مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم بر نقش نهادهای قانون‌گذار، دستگاه‌های اجرایی، مقامات نظارتی مستقیم و غیرمستقیم و نهادهای مالی و نیز تعامل مستمر و سازنده آنها با یکدیگر جهت بهبود سلامت مالی ایجاد و ارتقای فضای امن فعالیتها تاکید کردند. در چنین فضایی از یک‌طرف ریسکها و جرائم مالی و غیرمالی و هزینه‌های عملیات بانکی کاهش یافته و از طرف دیگر درآمدهای موسسات اعتباری نیز بهبود خواهد یافت.
یکی از روش‌هایی که توسط سخنرانان مورد تاکید قرار گرفت برقراری روابط کارگزاری با بانک‌های بین‌المللی بود. کارگزار زمینه ارتقای روش‌های ارزیابی و مدیریت ریسک‌های ناشی از پولشویی و تامین مالی تروریسم، بهبود راهبردهای مختلف جهت راستی‌آزمایی هویت و فعالیت‌های مالی مشتریان و نیز گردآوری اطلاعات کافی از بانک‌های متقاضی روابط کارگزاری را فراهم می‌سازند. بانک‌های کارگزار حوزه‌های حقوقی و حاکمیتی فعالیت‌های خود و بانک‌های مشتری را تعیین نموده و اطلاعات موبوط به وضعیت شهرت، سهامداران، مدیران، حوزه‌ّ‌های اصلی فعالیت و مشتریان بانک‌های متقاضی روابط کارگزاری را گردآوری و پایش می‌کنند. آنها همچنین وضعیت مقررات و ضوابط نظارتی و نیز کیفیت نظارت را در کشورهای طرف روابط کارگزاری مورد توجه قرار می‌دهند. در این کارگاه، اقدامات پیشگیرانه مقابله با پولشویی و بکارگیری سیاست‌های شناسایی تراکنش‌های مشکوک در کشورهای میزبان از اقدامات و خدمات پایه بانک‌های کارگزار عنوان شد.

برچسب ها
پورسعید خلیلی