عصر بازار

کارگاه آموزشی

سیستم‌های مدیریت فرآیند کسب و کار در حوزه بانکی

عصر اعتبار- با استفاده از سیستم‌های مدیریت فرآیند کسب و کار تعداد زیادی از فرآیندها به‌صورت خودکار طراحی و پیاده‌سازی می‌شوند و دخالت انسانی و به دنبال آن خطای انسانی در فرآیند نیز کاهش می‌یابد.

سیستم‌های مدیریت فرآیند کسب و کار در حوزه بانکی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۶:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، این کارگاه در بعد از ظهر دومین روز همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت توسط نیلوفر خدری و بهناز اکبری، از کارشناسان ارشد شرکت خدمات انفورماتیک، برگزار شد. در ابتدای کارگاه، مفهوم فرآیند به صورت کلی آن ارائه شد. هر فرآیندی مجموعه‌ای از تصمیم‌گیری‌ها و فعالیت‌ها است که یک سری اطلاعات را به عنوان ورودی پذیرفته و منجر به خروجی می‌شود که کاری را به انجام می‌رسانند. در همین بستر، مدیریت فرآیندهای کسب‌وکار (BPM) شامل مجموعه‌ای از روش‌ها، ابزارها و فن‌آوری‌ها به‌منظور طراحی، تحلیل و کنترل فرآیندهای کسب‌وکار است.
استفاده از BPM، فرآیندهای کسب‌وکار را انعطاف‌پذیرتر و کاراتر می‌نماید. BPM رویکردی مبتنی بر فرآیند برای بهبود بهره‌وری است که فن‌آوری اطلاعات را با فرآیند ترکیب می‌کند. در BPM چرخه زندگی فرآیند شامل تجزیه‌ و تحلیل و بهینه‌سازی، مدل‌سازی و طراحی، توسعه و پیاده‌سازی، اجرا و مدیریت فرآیند است. این روش ممکن است بارها و بارها انجام شود و در هر تکرار ارزش‌افزوده و منطق فرآیند افزایش پیدا می‌کند.
در این کارگاه پس از معرفی BPM ، به این مفهوم در صنعت بانکداری پرداخته شده و از «درخواست وام» به عنوان یکی از مثال‌های مصطلح یک فرآیند در نظام بانکداری نام برده شد. سپس در طول کارگاه به نرم‌افزارهای مناسب برای پیاده‌سازی مدیریت کسب‌وکار فرآیند (BPMS) در صنعت بانکداری پرداخته شد. در صنعت بانکداری، هدف ارائه محصولات و خدماتی است که با تحقق کامل نیازهای مشتریان در کوتاه‌ترین زمان، مشتریان را جذب نماید. ازاین‌رو، BPM راه‌حل مناسبی برای فراهم آوردن پاسخ سریع به نیاز مشتری و نیز ارائه فرآیندهای ساخت محصولات و خدمات جدید می‌باشد. سپس مهم‌ترین مزایای استفاده از BPM در صنعت بانکداری مورد اشاره قرار گرفت که به اختصار عبارت هستند از:
* خودکار شدن فرآیندها: با استفاده از BPM تعداد زیادی از فرآیندها به‌صورت خودکار طراحی و پیاده‌سازی می‌شوند و دخالت انسانی و به دنبال آن خطای انسانی در فرآیند نیز کاهش می‌یابد.
* چابکی: در BPM، فرآیندها ابتدا تعریف و سپس مدل می‌شوند، ازاین‌رو، تطبیق فرآیند با تغییرات جدید با سرعت و سهولت انجام می‌شود.
* شفافیت: با استفاده از BPMS می‌توان از ابزارهای کنترلی این نرم‌افزارها استفاده نمود و بر عملکرد فرآیندها نظارت نمود.
سپس به نمونه‌های موفق مدیریت فرآیند‌های کسب و کار در بانک‌ها و موسسات مالی در دنیا اشاره شد. درنهایت می‌توان نتیجه‌گیری کرد که مدل‌سازی و پیاده‌سازی خودکار فرآیندها منجر به کاهش هزینه‌های فرآیندها و افزایش کیفیت آن‌ها می‌شود. استفاده از BPMS سبب کاهش هزینه، کاهش زمان آموزش و کاهش تعداد درخواست پشتیبانی و نیز افزایش سودآوری، بازده و وفاداری مشتریان می‌شود.
همچنین در این کارگاه، یک نمونه عملی در حوزه بانکی در ابزار (Bizagi Studio) مدل و پیاده‌سازی شد و شرکت‌کنندگان به‌صورت عملی با قابلیت‌ها و مزایای استفاده از روش BPM آشنا شدند.

برچسب ها
پورسعید خلیلی