عصر بازار

رئیس اتحادیه مشاوران املاک:

قیمت مسکن تا انتخابات افزایش نمی‌یابد

عصر اعتبار- رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه میزان معاملات مسکن در شهر تهران در دی ماه حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است،گفت: قیمت مسکن تا انتخابات افزایشی نخواهد بود.

قیمت مسکن تا انتخابات افزایش نمی‌یابد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۸:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، حسام عقبایی  با اشاره به اینکه امیدوار بودیم با توجه به روند مناسب خرید و فروش در تهران در 8 ماه نخست امسال این حجم معاملات در تهران به کشور تسری پیدا کند گفت:در تهران و کشور در 11 روز نخست دی ماه حجم معاملات نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش یافت به طوریکه در این مدت 18 هزار و 149 قرارداد خرید و فروش در کشور ثبت شد اما پارسال 34 هزار قرارداد داشتیم که نشان می‌دهد معاملات نزدیک به 50 درصد کاهش یافته است.
عقبایی ادامه داد: پیش‌بینی ما این بود که در هشت ماه اول سال که افزایش حجم معاملات مسکن را در تهران شاهد بودیم این رشد معاملات به سطح کشور تسری پیدا کند اما متاسفانه بنا به دلایلی اینطور نشد.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک خاطر نشان کرد:میزان معاملات شهر تهران در 11 روز نخست دی ماه پنج هزار و 722 قرارداد خرید و فروش بود؛ در حالی که در مدت مشابه پارسال 6 هزار و 195 قرارداد امضا شده بود که این آمار هم نشان از کاهش حدود 50 درصدی میزان معاملات در تهران می دهد.

*ظرفیت افزایش قیمت مسکن وجود ندارد

وی در پاسخ به این سئوال که آیا قیمت مسکن تا پایان سال و یا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری افزایش خواهد یافت گفت:ظرفیت افزایش قیمت مسکن وجود ندارد و قطعا تا پایان سال و تا انتخابات ریاست جمهوری قیمت مسکن افزایشی نخواهد بود.

*70 درصد شاخص قیمت مسکن در تهران را قیمت زمین تعیین می کند

عقبایی در خصوص اینکه چند درصد قیمت مسکن را قیمت زمین تعیین می کند گفت:70 درصد شاخص قیمت مسکن در تهران را قیمت زمین تعیین می کند و چون قیمت زمین در تهران بالا است و مدیریت زمین در کشور وجود ندارد قیمت مسکن و تمام شده آن افزایش می یابد.

به گفته وی، قیمت زمین در اقتصاد مسکن 60 درصد قیمت واحد مسکونی را تشکیل می‌دهد و این مساله در مناطق گران‌ قیمت تهران نزدیک به 95 درصد است.
عقبایی عمده‌ترین دلیل افزایش غیرقابل کنترل قیمت زمین در این سال‌ها را رفتار کالایی با قوانین در دستگاه‌های مربوطه دانست و گفت: وقتی قانون و ضابطه را می‌توان فروخت ، در نهایت آن‌چه فروخته می‌شود مجوزهای قانونی است که به افزایش قیمت زمین می‌انجامد.

وی ادامه داد:قیمت زمین تابع کالایی شدن قوانین است. البته سایر قوانین هم کالایی است ولی درباره زمین و ملک این مساله نمود بیشتری دارد که به مشکل ضعف حکمروایی شهری بر‌می‌گردد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تاکید کرد:قیمت مسکن در 20 سال گذشته چندین برابر افزایش یافته و همواره از رشد نرخ تورم جلوتر بوده است بنابراین یک کارمند برای خرید یک واحد مسکونی باید 45 سال پس انداز کند تا بتواند اقدام به خرید مسکن کند.

برچسب ها
پورسعید خلیلی