عصر بازار

بازنگری قوانین بانکداری بین‌الملل

امکان اخلال نظام پرداخت از بین رفت

عصر اعتبار- مدیر کل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی، چالش‌ها و فرصت‌های اتصال به نظام‌های پرداخت بین‌المللی را اعلام کرد و گفت: قوانین بانکداری بین‌المللی نیازمند بازنگری ویژه است.

امکان اخلال نظام پرداخت از بین رفت
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۲:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، عبدالمهدی ارجمند‌نژاد در گفتگو با ایبِنا درباره تحولات نظارت و قانون گذاری مورد نیاز در سیستمإهای بانکی با گسترش بانکداری بین‌المللی به خصوص بانکداری الکترونیک گفت: با توجه به تغییر و تحولاتی که در بانکداری بین‌المللی شاهد آن هستیم باید قوانین کشور در این زمینه را مورد بازنگری ویژه قرار دهیم و با ارتقای این قوانین و مقررات، خود را با استانداردهای بین‌المللی منطبق سازیم.

وی افزود: واقعیت امر این است که انطباق با استانداردهای بین‌المللی به اندازه‌ای گسترده و قابل تأمل است که همواره باید آن را در تمامی فعالیت‌های پولی و بانکی کشور مورد ارزیابی قرار داده و سعی کنیم تا سیستم بانکی کشور را با استانداردهای بین‌المللی منطبق سازیم اگرچه تا کنون تلاش‌های بسیار خوبی در این زمینه انجام گرفته است اما همچنان از قافله تحولات قانون‌گذاری در این عرصه عقب هستیم و لازم است که این قوانین و مقررات را هر چه سریع‌تر با آنچه در دنیا می‌گذرد هماهنگ سازیم.

مدیرکل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی ادامه داد: از جمله مباحث مهم در این زمینه، مربوط به انواع ریسک و مدیریت آنها به خصوص ریسک‌های عملیاتی است. همچنین استمرار فعالیت و ریکاوری به معنای برگشت‌پذیری و احیا، نیز اهمیت ویژه ای دارد به گونه‌ای که اگر زمانی نظام‌های پرداخت ما به هر دلیلی اختلالی را شاهد بودند بتوانند در کمترین زمان ممکن آن را اصلاح و سیستم را به حالت عادی خود برگردانند.

ارجمندنژاد درباره ارزیابی انطباق با استانداردهای بین‌المللی در نظام بانکی کشورمان عنوان کرد: استانداردهای بین‌المللی حاصل تجربه‌ها و خِرد جمعی بانکداران بین‌المللی است که در قالب استانداردها و قوانین و مقرراتی لازم و اجرا شده است. این در حالی است که یکی از راه‌های تغذیه جوامع از یکدیگر، انتقال دانش و تجربه‌هایی است که با پیروی از همین استانداردها حاصل می‌شود که البته با توجه به شرایط بومی کشور این قابلیت برای ما ممکن است تا پس از بومی‌سازی این استانداردها، خود را ملزم به رعایت آنها نماییم.

وی گفت: انطباق با استانداردهای بین‌المللی، زمینه برخورداری جامعه بانکی ایران با ادبیات مشترک قابل ارائه و فهم، همچنین انتقال و تعامل با نظام بین‌المللی را فراهم می‌آورد و در نهایت این امکان را برای نظام بانکی ایران فراهم می‌کند تا مراودات خود را در بستری قابل تفاهم با دیگر کشورها گسترش دهد. طی چند سال اخیر با گسترش کمی و کیفی استانداردهای بین‌المللی، بانک مرکزی به عنوان مرجع ناظر بر بازار پولی و بانکی کشور همواره سعی داشته است با مطالعه بر روی این استانداردها قوانین و مقررات لازم برای بازار پولی کشور را فراهم آورد و با تهیه آیین نامه‌ها و دستور‌العمل‌های نظارتی و تصویب آنها گام‌های مثبتی را در این زمینه بردارد.

ارجمندنژاد درپاسخ به این مطلب که کشف تقلب و مبارزه با پولشویی یکی از محورهای اصلی گسترش تعاملات بانکی در حوزه بین‌المللی محسوب می‌شود، بیان کرد: یکی از اقدامات موثر در جهت مبارزه با پولشویی و کشف تقلب و تأمین مالی تروریسم، استفاده بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری از سیستم‌های پیشرفته به روز دنیا در حوزه فناوری اطلاعات است. زیرا مجهز کردن بانک‌ها به این سیستم‌ها انبوهی از اطلاعات را با دقت و سرعت بالا مورد پردازش قرار داده و به موقع از ایجاد این اعمال مجرمانه جلوگیری می‌کند.

وی گفت: از سوی دیگر از آنجایی که پولشویی جرمی فراملی است، برای رسیدن به این مهم مراجع نظارتی باید در سطح بین‌المللی و منطقه‌ای همکاری مناسبی را در این زمینه داشته باشند به گونه‌ای که امروزه در دنیا و با ایجاد بانک‌های اطلاعاتی پیشرفته و تشکیل سازمان‌های بین‌المللی و بین‌الدولی به انتقال و تبادل اطلاعات در خصوص افراد مجرم و سوابق آنها به یکدیگر می‌پردازند. همچنان که در کشور ما نیز در زمینه مسایل مربوط به فساد مالی، عهد‌نامه‌های مختلفی با کشورهای دیگر وجود دارد.

این مقام مسئول در بانک مرکزی درباره چالش‌ها و فرصت‌های اتصال به نظام‌های پرداخت بین‌المللی اظهارداشت: اتصال نظام پرداختی کشور به شبکه بین‌المللی، در امور مشتریان و بانک‌ها در داخل و خارج کشور تسهیل ایجاد کرده است و ورود گردشگران خارجی به ایران را بیشتر از گذشته فراهم می‌سازد که در نتیجه، شاهد رشد شاخص‌های اقتصادی و درآمد ارزی کشور خواهیم بود. همچنین ایرانیانی که قصد مسافرت به خارج از کشور را دارند می‌توانند از وجوه خود در خارج از کشور به نحو مطلوب استفاده کنند. تسهیل در امر مبادله و تجارت خارجی نیز از دیگر فرصت‌هایی است که در این زمینه ایجاد می‌شود.

ارجمندنژاد گفت: اما نباید از چالش‌های موجود در این زمینه غافل شد زیرا در چنین شرایطی بستر برای ورود ریسک‌های عملیاتی، نقض موارد امنیتی و سوءاستفاده از حساب‌های مشتریان فراهم می‌شود بنابراین طبیعی است که در این مراودات و همکاری‌های بین‌المللی موارد امنیتی با حساسیت بالایی رعایت شود و شیوه انتقالِ داده و اطلاعات بین نظام‌های پرداخت به نحوی کنترل شود که امکان اخلال در نظام پرداخت کشور فراهم نشود.

برچسب ها
پورسعید خلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • بازار امروز ۳۹۹
      • بازار امروز ۳۹۰
      • بازار امروز ۳۸۸
      • ۱۵
      • اعتبار امروز
      • شماره ۸ اعتبار امروز
      • شماره ۷ اعتبار امروز
      • شماره ۶ اعتبار امروز
      • شماره پنجم
      آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
      آرشیو