عصر بازار

برگزاری دهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت

عصر اعتبار- دهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت با شعار گذار به سمت بانکداری هوشمند، امروز در تهران برگزار می شود.

برگزاری دهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از صداوسیما، علیرضا ماهیار مدیرعامل گروه ملی انفورماتیک، در برنامه سلام تهران درباره دهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت صحبت کرده است که در زیر می خوانید:

    سوال: برنامه همایش امروز چیست؟
    ماهیار: دهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت با متولی گری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با همت پژوهشکده پولی - بانکی و حمایت شرکت ملی انفورماتیک برگزار می‌شود.

    امسال مأموریت و شعار اصلی همایش گذار به سمت بانکداری هوشمند است، ما بالاخره در نسل چهارم بانکداری سیر می‌کنیم، آن دوره بانکداری سنتی، دوره تکنولوژی و فناوری در بانکداری و دوره خدمات ماشینی گذشته و امروز داریم گذار می‌کنیم به سمت بانکداری هوشمند و تکنولوژی‌های جدید.
    سوال: یعنی چه بانکداری هوشمند؟
    ماهیار: در بانکداری هوشمند دیگر هدف استفاده از سامانه‌های الکترونیکی و این‌ها نیست بلکه خدمات به صورت شخصی سازی شده و خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی و بر مبنای فناوری‌های مختلف در خدمت مشتری است و این بانک و مجموعه‌های بانکی هستند که سمت مشتری می‌آیند و خدمات ویژه  ارائه می‌دهند.


    سوال: مصداقی می‌توانید بگویید؟
    ماهیار: امروز در داده‌های بانکی، در شبکه بانکی شما روزانه بیش از 500 میلیون تراکنش دارید، بیش از 98 درصد این تراکنش‌ها به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و این داده‌ها وقتی کنار هم قرار می‌گیرد، الگوی حرکت هر مشتری و الگوی جریان اطلاعاتی هر مشتری مشخص است و بر مبنای آن هست که بانک می‌تواند تصمیم سازی کند و بیاید خدمات بهتر بدهد.

    امروز دیگر مراجعه حضوری به شعبه، پشت باجه ماندن یک کاری است که شاید کسی باور نکند که راحت می‌شود در خانه با یک گوشی انجام دهد، ولی خیلی خدمات است که  بانک می‌تواند به صورت مکانیزه برای شما انجام دهد مثل بحث‌هایی که در حوزه تسهیلات است، در حوزه سپرده گذاری است و همین طور مراکز تماس، کانال‌های ارتباطی با بانک ها، دیگر آن کانال‌های سنتی و آن مجاری سنتی نیست، اتفاقاً الان دیگر بانک در خانه شماست، بانک در محل کار شماست و در زندگی روزمره شما عملیاتی بانکی نهادینه شده و باصطلاح داریم  با بانک‌ها و فرآیند‌های بانکی زندگی می‌کنیم.
    سوال: پس محدودیت زمانی هم ندارد، ساعت کار؟
    ماهیار: محدودیت زمان ندارد، محدودیت مکان ندارد. یکی از بخش‌های در حقیقت جذاب این همایش ، جشنواره مرحوم دکتر نوربخش است که با طرح‌های ویژه‌ای می‌آیند، امسال هم حدود 32 طرح آمد به جشنواره، یکی از طرح‌ها اتفاقاً همین است می‌گوید شما ساعت 2 شب یک جایی هستید، یک بیمارستانی هستید، یک نیاز مالی مشخصی دارید، خیلی راحت در کمتر از 10 دقیقه بتوانید یک تسهیلاتی دریافت کنید و بتوانید آن پرداختی را انجام بدهید. ساعت 2 شب قطعاً همه بانک‌ها و شعبه‌ها بسته است، ولی ماشین و این هوش مصنوعی می‌تواند بیاید در خدمت جامعه بانکی و این خدمت را به مردم ارائه دهد.


    سوال: سرعت تحولات در عرصه بانکداری و حرکت به سمت بانکداری الکترونیکی باید بگوییم  خیلی زیاد است یعنی امسال ما با سال قبل قابل مقایسه نیست، با مثلاً پنج سال قبل و 10 سال قبل اصلاً قابل مقایسه نیست. هوشمندی بانکداری الان در چه جایگاهی است و به چه معناست و قرار است به چه سمت و سویی  برویم، چه خبر‌های جدیدی  از بانکداری الکترونیک و هوشمند برای مردم دارید؟
    ماهیار: واقعیت همین است که شما فرمودید یک زمانی ما برای پرداخت قبض می‌رفتیم ساعت‌ها در صف بعد یک زمانی شد قبض‌ها می‌آمد شما می‌رفتید آن شناسه‌ها را می‌خواندید، دیگر قبضی نمی‌آید در خانه، شما با یک پیامک قبض را می‌گیرید حتی می‌توانید بگذارید اتوماتیک در برخی از پلتفرم‌ها یا سکو‌های بانکی، اتوماتیک پرداخت شود.

    حالا نکته مهم این است که ابزار‌های مبتنی بر هوش مصنوعی مثل دستیار هوشمند بانکی می‌آید  جایگزین مراکز تماس می‌شود، شما هر لحظه هر سوالی دارید می‌توانید از آن بپرسید و به صورت یک همراه مجازی همیشه با شماست و این خدمت را به شما می‌دهد. این خدمات اکثراً یا بر روی تلفن‌های همراه است، یا در روی صفحه‌های گسترده وب است، ولی تعاملات و آمار‌ها دارد به ما نشان می‌دهد که اکثر تراکنش‌ها دارد از حتی کارت جدا می‌شود و می‌آید روی کیف پول و روی تلفن‌های همراه مردم سوار می‌شود و این یک خبر خوبی است.


    سوال‌: یعنی قرار است چه اتفاقی بیافتد؟
    ماهیار: بالاخره این بحث تجمیع حساب ها، تجمیع کارت‌ها و از همه مهمتر شاید چیزی که مردم برایشان مهم است راحتی استفاده از خدمات و امنیت بالا است،  وقتی که بحث امنیت می‌شود بحث کیفیت هم مطرح می‌شود. ما هر چقدر بتوانیم کیفیت را بالاتر ببریم در عین حال امنیت را هم تأمین کنیم و این دو تا در کنار هم باشند قطعاً کمک می‌کند که مشتریان بانک‌ها بتوانند در زندگی روزمره از این قضیه راحت‌تر استفاده کنند.


    سوال: نکته پایانی را بفرمایید؟
    ماهیار: در همایش امسال تعداد مقاله‌هایی که آمده قابل توجه بود، بیش از 200 تا مقاله آمده و همزمان با همایش حدود 16 تا نشست تخصصی  برگزار می‌شود، تقریباً فعالان حوزه بانکی و اکوسیستم بانکداری کشور و نظام‌های پرداخت در این همایش حضور دارند و پیش بینی می‌شود که دستاوردهایش منجر شود که در سال آینده ما شاهد رشد و ارتقای  نظام بانکی کشور باشیم.

    در همه سطوح، در سطوح نظارتی در بانک مرکزی و در سطوح عملیاتی در بانک‌های تخصصی. امیدوار هستم که متخصصان، فعالان و بالاخره کسانی که در این حوزه دغدغه دارند بتوانند از برنامه‌های علمی که در این همایش در نظر گرفته شده نهایت استفاده را ببرند.

    دهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت با موضوع «گذار به بانکداری هوشمند» به همت پژوهشکده پولی و بانکی و حمایت شرکت ملی انفورماتیک، روز‌های 29 و 30 آبان 1402 در تهران، مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار می‌شود. مهمترین بخش‌های این همایش را می‌توان سخنرانی‌های مقامات و صاحبنظران، میزگرد‌های تخصصی، ارائه مقالات علمی، کارگاه‌های آموزشی، معرفی نوآوری‌های برتر در قالب جشنواره دکتر نوربخش و نمایشگاه محصولات تخصصی در صنعت پرداخت بیان کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو