عصر بازار

مدیرعامل بیمه اتکایی امین:

۱۴ درصد سهام دولتی بیمه امین تا پایان سال در بورس عرضه می‌شود

عصر اعتبار- مدیرعامل بیمه اتکایی امین خبر داد: ۱۴ درصد سهام دولتی بیمه اتکایی امین تا پایان سال در بورس عرضه می‌شود.

۱۴ درصد سهام دولتی بیمه امین تا پایان سال در بورس عرضه می‌شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، سیدمصطفی کیایی امروز در نشستی خبری اظهار داشت: شرکت دولتی سرمایه‌گذاری‌های خارجی ایران در بیمه اتکایی امین 14 درصد سهام دارد که با موافقت وزیر اقتصاد این سهام به سازمان خصوصی‌سازی منتقل شده و برای عرضه در بورس آماده می‌شود.

    وی با بیان اینکه این اتفاق باعث می‌شود بیمه اتکایی امین بیشتر به سمت خصوصی شدن سوق پیدا کند،پیش‌بینی کرد عرضه فوق تا پایان سال انجام شود.

    کیایی، سهام بیمه اتکایی امین را برای شرکت‌های بیمه و بخش خصوصی جذاب دانست و اظهار داشت: جزو معدود شرکت های بیمه‌ای هستیم که به EPS خود رسیده‌ایم و طبیعی است بخش خصوصی تمایل دارد که سهم را بخرد.

    وی یادآور شد: امین اولین بیمه اتکایی خصوصی کشور بود که با 37 میلیارد تومان سرمایه آغاز به کار کرد، در حال حاضر سرمایه شرکت به 155 میلیارد تومان رسیده و با واگذاری 14 درصدی سهام شرکت سرمایه آن به 203 میلیارد تومان افزایش پیدا خواهد کرد.

    مدیرعامل بیمه امین با اشاره به بحث عدم فعالیت بیمه‌های مستقیم در حوزه اتکایی از سال آینده اظهار داشت: به دلیل سرمایه بالای بیمه ایران و بیمه مرکزی 90 درصد بیمه اتکایی کشور در اختیار بیمه ایران و بیمه مرکزی است.

    وی اضافه کرد: بیمه مرکزی از شرکت‌های اتکایی خصوصی حمایت کرده و بخشی از اتکایی خود را به ما منتقل می‌کند.

    مدیرعامل بیمه امین در خصوص سرنوشت فعالیت کنسرسیوم بیمه‌های مستقیم برای پوشش ریسک صنعت نفت و گاز کشور با محدود شدن حضورشان در حوزه اتکایی گفت: بیمه‌های خصوصی می‌توانند در قالب کنسرسیوم وارد شوند و بیمه‌های اتکایی از کنسرسیوم سهم می‌پذیرند.

    کیایی با ابراز امیدواری نسبت به بهبود وضعیت بیمه‌های اتکایی در سال آینده، اظهار داشت: بازار اتکایی کشور در چند سال اخیر رشدی نکرده است. بخش عمده رشد صنعت بیمه متعلق به بیمه‌های شخص ثالث و خودرو بوده که اتکایی‌ها نقشی در آن ندارند.

    مدیرعامل بیمه اتکایی امین در پاسخ به این پرسش که چرا با سطح توانگری بالا، این شرکت برای افزایش سرمایه تلاش می‌کند، گفت: تلاش می‌کنیم با افزایش سرمایه خود، رتبه شرکت را بالا ببریم و برای کسب رتبه نیازمند سرمایه‌ هستیم تا بتوانیم با شرکت‌های بین‌المللی تعامل کنیم.

    وی با اشاره به عضویت بیمه اتکایی امین در انجمن بیمه‌گران بین‌المللی، گفت: شرکت‌های خارجی بدون داشتن درجه مشخص، به ما کار نمی‌دهند، اینکه درها را به روی ما باز کرده‌اند، برای این نیست که به ما پول بدهند، باز کرده‌اند که پول به خارج ببریم و امیدوارم زمانی برسد که پرداختی و دریافتی ما در تعامل با کشورهای خارجی به تعادل برسد.

    کیایی تأکید کرد: به وظایف ملی خود در پذیرش برخی ریسک‌ها مانند اتکایی هواپیماها عمل می‌کنیم، اما اینگونه نخواهد بود که هر اتکایی را بپذیریم و سعی کرده‌ایم به EPS مد نظر شرکت برسیم.

    وی در خصوص حمایت اخیر رئیس کل بیمه مرکزی از انتقال ریسک بیمه‌های اتکایی به خارج کشور، گفت: این موضع‌گیری رئیس کل  می‌تواند در تعامل ما با بیمه‌های خارجی راهگشا باشد.

    مدیرعامل بیمه اتکایی امین در خصوص وضعیت شرکت‌های اتکایی قبل و بعد از تحریم نیز گفت: بیمه‌های اتکایی در دوران تحریم بهترین عملکرد را داشته‌اند و توانستند ریسک‌های بزرگ را نگه دارند. در دنیا چنین چیزی نداریم. خوشبختانه صنعت بیمه با تمهیدات دولت توانست از دالان تحریم عبور کند و می‌توان گفت صنعت بیمه در این پنج سال موفق بود.

    کیایی همچنین در این نشست فاجعه آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: امیدواریم این حادثه درس خوبی برای صنعت بیمه باشد و در آینده کمتر دچار مشکل شویم.

    وی خاطرنشان کرد: در دنیا سود شرکت‌های بیمه اتکایی بسیار پائین است و چنانچه دچار خسارت شوند این خسارت سنگین خواهد بود.

    بر اساس این گزارش شرکت‌های بیمه اتکایی ریسک‌های سنگین شرکت‌های بیمه تجاری را تحت پوشش قرار می‌دهند.

    در آغاز این نشست نیز علی به‌نژاد مدیر اتکایی و فنی بیمه امین اظهار داشت: شرکت بیمه اتکایی امین دارای رتبه پنجم ظرفیت و قبول اتکایی شرکت‌های بیمه در کشور طی سال 95 بوده است.

    وی سقف قبول ریسک بیمه اتکایی امین را 57 میلیارد تومان ذکر کرد.

    به‌نژاد افزود: در سال مالی جاری ، 330 هزار میلیارد ریال دریافت حق بیمه داشتیم که بخشی مربوط به قبولی حق بیمه از داخل و بخشی مربوط به پذیرش ریسک‌ های خارجی است که مربوط به گذشته است.

    وی با بیان اینکه حق بیمه امسال شرکت نسبت به سال قبل 2.5 درصد کاهش داشته است، کارمزدهای پرداختی به شرکت‌های واگذارنده را 6.9 میلیارد تومان ذکر کرد.

    به گفته به‌نژاد روند پرداخت خسارت بیمه اتکایی امین از سال 93 تا 95 افزایش داشته و در پوشش خسارت‌هایی چون کشتیرانی والفجر، شناور کوشا و پتروشیمی بوعلی سهیم بوده است.

    وی حجم خسارت پرداختی را 137 هزار و 800 میلیارد ریال ذکر کرد و گفت: در خسارت آتش‌سوزی اخیر پتروشیمی بوعلی 9 میلیارد تومان سهم داشتیم.

    به‌نژاد کل حجم خسارت آتش‌سوزی بوعلی را 102 میلیون یورو ذکر کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی