عصر بازار

بیمه مرکزی اعلام کرد:

جزئیات حق بیمه شخص ثالث در سال ۹۵

عصر اعتبار- بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران از بیمه گذاران خواست برای خرید الحاقیه مربوط به مابه التفاوت افزایش دیه سال جدید اقدام کنند.

جزئیات حق بیمه شخص ثالث در سال ۹۵
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از روابط عمومی بیمه مرکزی، قوه قضائیه در اطلاعیه ای میزان دیه در سال جدید را 190 میلیون تومان برای ماه‌های غیرحرام اعلام کرد.

    از ابتدای سال جدید مبلغ ریالی دیه از 165 میلیون تومان به 190 میلیون تومان برای ماه‌های غیرحرام و از 220 میلیون تومان به 253.3 میلیون تومان برای ماههای حرام افزایش می یابد.

    بر این اساس بیمه گذاران باید برای تهیه الحاقیه مربوط به مابه التفاوت افزایش دیه اقدام و تعهدات بیمه نامه وسیله نقلیه خود را افزایش دهند.

    شایان ذکر است 21 فروردین 95 مصادف با شروع اولین ماه حرام (رجب) خواهد بود و ضروری است بیمه گذاران تا آن زمان، الحاقیه بیمه نامه شخص ثالث خود را خریداری کنند.

    با توجه به عدم افزایش حق بیمه در سال 94 (برغم افزایش 10 درصدی دیه) و عدم افزایش متناسب آن با دیه در سال های قبل، مبلغ حق بیمه شخص ثالث سال 1395 به تناسب مبلغ ریالی دیه، 15 درصد افزایش یافته که در مقایسه با تعرفه مصوب سال 1389 هیات وزیران متضمن 26 درصد تخفیف است.

    شایان ذکر است هیچگونه افزایشی در نرخ حق بیمه شخص ثالث صورت نگرفته و افزایش مبلغ حق بیمه صرفا ناشی از افزایش تعهدات بدنی (از 220 میلیون تومان به 253.3 میلیون تومان) و تعهدات مالی (از 5.5 میلیون تومان به 6.3 میلیون تومان) است.

    *حق بیمه اجباری شخص ثالث، حوادث راننده و انواع وسایل نقلیه در 1395

    میزان دیه در سال 1395 معادل 190 میلیون تومان برای ماههای غیرحرام اعلام شده که در ماه های حرام 253 میلیون و 330 هزار تومان است.

    حداکثر تعهدات مالی 6 میلیون و 330 هزار تومان و تعهدات بیمه حوادث راننده هم 253 میلیون و 330 هزار تومان است.

    حق بیمه سالانه بیمه اجباری شخص ثالث و بیمه حوادث راننده و انواع وسایل نقلیه در سال 1395 به این شرح است.

    این نرخ برای سواری ( به ریال ) به این شرح است:

    کمتر از چهار سیلندر شامل 000، 910، 6 ریال،
    پیکان ،‌ پراید و سمند 000 ،180، 8
    سایر چهار سیلندرها  000، 616، 9
    بیش از 4 سیلندر 10.767.000 ریال است.
    مبلغ حق بیمه برای وسایل نقلیه سواری با کاربری آژانس،‌تاکسی، کرای و مسافر کش شخصی درون شهری، بیست درصد و سواری کرایه و مسافرکش شخصی برون شهری،‌ سی و پنج درصد بیشتر از حق بیمه وسایل نقلیه سواری مشابه است.

    ـــــــــــــــــ
    موتورسیکلت :
    گازی  1،716،000
    دنده ای بک سیلندر 2،096،000
    دو سیلندر به بالا 2،303،000
    دنده ای دارای سه چرخ با ساید کار 2،476،000 ریال

    -----
    بارکش:
    تا یک تن  8،464،000
    بیش از یک تن تا سه تن10،191،000
    بیش از سه تن تا پنچ تن 12،897،000
    بیش از پنچ تن تا ده تن 16،525،000
    بیش از ده تن تا بیست تن 19،231،000
    بیش از بیست تن 20،382،000 ریال

    ـــــــــــــــــــــــــ
    سایر وسیله نقلیه حق بیمه (ریال)
    کشاورزی راه سازی و ساختمانی 5،067،000
    حمل زباله و خیابان پاک کن ها   8،234،000 ریال.
    در صورتی که وسیله نقلیه بارکش برای حمل مواد منفجره به کار رود پنچاه درصد و چنانچه برای حمل مواد سوختی مایع و گازی شکل استفاده شود بیست و پنچ درصد به حق بیمه مربوط اضافه می شود.


    ـــــــــــــــــــــــــ
    عمومی:
    7 نفر با احتساب راننده  19،806،000
    9 نفربا احتساب راننده 20،382،000
    ون با ظرفیت 10 نفره با احتساب رانند  20،612،000
    مینی بوس با 16 نفره با احتساب راننده   25،333،000
    مینی بوس با  21 نفره با احتساب راننده 26،312،000
    اتوبوس 27 نفره با احتساب راننده و کمک 38،806،000
    اتوبوس 40 نفره با احتساب راننده وکمک 48،824،000
    اتوبوس 44 نفره با احتساب راننده وکمک 51،818،000 ریال.

    به وسایل نقلیه عمومی که متعلق به بیمه گذار بوده و مخصوص جابجایی کارکنان آن باشد یا درصورتی که متعلق به مراکز آموزش بوده و مخصوص حمل نقل دانش آموز و دانشجویان باشد و نیز به وسایل نقلیه عمومی شهری بیست درصد تخفیف داده خواهد شد.

    بنابر گزارش بیمه مرکز ی جمهوری اسلامی ایران، تعرفه حق بیمه آمبولانس و سایل نقلیه ویژه حمل خون حمل وسایل رادیولوژی و آتش نشانی با توجه به نوع و ظرفیت آنها بر اساس تعرفه وسایل نقلیه مشابه محاسبه خواهد شد.

    در مورد وسایل نقلیه ای که برای تعلیم رانندگی به کار می روند پانزده درصد به حق بیمه مربوط اضافه می شود.

    چنانچه از سال ساخت وسیله نقلیه بیش از پانزده سال گذشته باشد به ازای هر سال مازاد بر پانزده سال دو درصد و حداکثر ده درصد به حق بیمه مربوط اضافه می شود.

    حداکثر حق بیمه پوشش حوادث راننده برای سواری 76،000 ریال برای اتوبوس و بارکش 2،535،000 ریال و برای موتورسیکلت 633،000 ریال است که به حق بیمه شخص ثالث اضافه می شود.

    جدول درصدهای تخفیف عدم خسارت نسبت به حق بیمه متعلقه به این شرح است.

    سال دوم 10 درصد تخفیف
    سال سوم 15 درصد تخفیف
    سال چهارم 20 درصد تخفیف
    سال پنچم 30 درصد تخفیف
    سال ششم 40 درصد تخفیف
    سال هفتم 50 درصد تخفیف
    سال هشتم 60 درصد تخفیف  سال نهم و به بعد 70 درصد تخفیف .
    بر اساس قانون به حق بیمه هر خودرو و مبلغ مقرر مالیات بر ارزش افزوده اضافه می شود.

    *پاسخ 18 پرسش مهم در باره بیمه شخص ثالث

    داشتن بیمه نامه شخص ثالث برای دارندگان همه وسایل نقلیه موتوری (اعم از موتورسیکلت، سواری، مسافری و بارکش) اجباری است و هدف از آن حمایت از اشخاص زیاندیده در حوادث رانندگی است.

    پیش از استفاده از هر وسیله نقلیه موتوری، اول بیمه نامه مسئولیت شخص ثالث آن را بازبینی کنید تا از اعتبار آن برای پوشش خسارت جانی و مالی حوادث احتمالی مطمئن شوید.

    18 پرسش مهم و پاسخ آنها درباره بیمه شخص ثالث به این شرح است:

    1_ حداقل تعهد اجباری در بیمه نامه شخص ثالث چه میزان است؟

    بیمه شخص ثالث وسیله نقلیه باید بتواند در هر زمان در بخش خسارت بدنی حداقل دیه یک فرد مسلمان در ماه های حرام و در بخش خسارت مالی 2.5 درصد تعهدات بدنی را جبران کند.
    حداقل دیه فوت هر سال  از سوی مرجع قانونی تعیین می شود و تغییر می کند.
    شرکت بیمه مکلف است با دریافت حق بیمه اعلام شده، با دارنده وسیله نقلیه قرارداد بیمه حداقل با این میزان تعهدات منعقد کند.

    2- نرخ و حق بیمه شخص ثالث چگونه تعیین می شود؟

    رقم حق بیمه به طور معمول متناسب با ریسک هر وسیله نقلیه و نرخ های تعیین شده در آیین نامه های آن و دیگر ضوابط ابلاغ شده بیمه مرکزی، از سوی شرکت بیمه دریافت و برای همان وسیله نقلیه بیمه نامه صادر می شود. در صورت وقوع حادثه منجر به خسارت احتمالی جانی و مالی از سوی وسیله  نقلیه دارای بیمه نامه به اشخاص ثالث ، خسارت وارده از محل بیمه نامه مسبب حادثه پرداخت می شود.

    3- چرا هر سال حق بیمه شخص ثالث تغییر می کند؟

    حق بیمه شخص ثالث، متناسب با تعهدات پرداخت خسارت بدنی(دیه) و مالی که شرکت بیمه ( بیمه گر)، در مقابل خریدار بیمه نامه( بیمه گذار) بر عهده می گیرد تعیین می شود.


    4- آیا حق بیمه شخص ثالث مطابق با قیمت خودرو تغییر می کند؟

    حق بیمه در «بیمه اجباری شخص ثالث» متناسب با نسبت ریسک خسارت جانی و مالی منتقل شده به شرکت بیمه تغییر می کند.
    این ریسک در مورد وسایل نقلیه با عمر بالا و رانندگانی که بیشتر تخلف کنند و خود و دیگران را بیشتر در معرض خطر قرار می دهند، افزایش می یابد. اما در بیمه بدنه وسیله نقلیه که بیمه ای اختیاری است، حق بیمه متناسب با قیمت خودرو تغییر می کند.

    5- بیمه حادثه راننده که با بیمه شخص ثالث صادر می شود، چیست؟

    منظور از شخص ثالث، هر شخصی است که به سبب حوادث وسایل نقلیه موتوری دچار زیان های بدنی و مالی شود به استثنای راننده مسبب حادثه.
    شرکت بیمه، هنگام صدور بیمه نامه شخص ثالث، با دریافت حق بیمه حوادث راننده، خود راننده را هم تا حد دیه ماه حرام تحت پوشش بیمه حوادث قرار می دهد.

    6 - حق بیمه حوادث راننده چقدر است؟

    نرخ حق بیمه حوادث راننده در آیین نامه ابلاغ شده به شرکت های بیمه تعیین شده است؛ حداکثر حق بیمه پوشش حوادث راننده در هر سال هنگام صدور بیمه نامه شخص ثالث در بیمه نامه درج و به حق بیمه اضافه می شود.

    7 - ضرورت دریافت الحاقیه افزایش تعهدات در بیمه نامه شخص ثالث چیست؟

    هرگاه تعهد پرداخت خسارت، بیش از ارقام قبلی اعلام شده در بیمه نامه باشد، از جمله در زمانی که معادل ریالی دیه در سال جدید را پس از تصویب رئیس قوه قضائیه وزیر دادگستری ابلاغ می کند باید به شرکت بیمه مراجعه کنیم و با پرداخت تفاوت
    حق بیمه آن، تعهد بیمه نامه خود را به روز کنیم.
    شرکت بیمه، برگ جدیدی که در آن تعهد جدید آن شرکت درج شده است به بیمه نامه قبلی می افزاید که به ان الحاقیه افزایش تعهدات بیمه نامه  می گویند.

    8- برای دریافت الحاقیه بیمه شخص ثالث به کجا مراجعه کنیم؟

    باید ترجیحاً به همان نمایندگی شرکت بیمه ای که بیمه نامه را از آن خریده ایم مراجعه کنیم. در شرایط اضطرار ناشی از غیرممکن بودن دسترسی به نمایندگی قبلی، شعبه مرکزی همان شرکت بیمه می تواند پاسخگوی تقاضای ما باشد.

    9-  نداشتن بیمه شخص ثالث برای دارنده وسیله نقلیه چه مشکلاتی ایجاد می کند؟

    نداشتن بیمه نامه برای وسیله نقلیه خلاف قانون است.
    پرداخت تمام خسارت هاى جانى (دیه) و مالى بر عهده راننده مقصر بوده و ممکن است که زندانى شود و هر موقع که بخواهد بیمه شخص ثالث بخرد، باید علاوه برحق بیمه جدید، حق بیمه روزهایی را هم که وسیله نقلیه او بیمه نداشته است ( حداکثر یک سال) بپردازد.

    10- اگر وسیله نقلیه بیمه نامه شخص ثالث نداشته باشد و تصادف هم نکند، مشکل چیست؟

    داشتن بیمه نامه شخص ثالث برای همه وسایل نقلیه موتوری (موتور سیلکت و انواع خودرو ) اجباری است؛ حرکت وسایل نقلیه موتوری بدون داشتن بیمه نامه شخص
    ثالث ممنوع است.
    مأموران راهنمایی و رانندگی و پلیس راه وسایل نقلیه بدون بیمه نامه را متوقف و راننده متخلف را ملزم به پرداخت جریمه می کنند.

    11 - وسایل نقلیه فاقد بیمه نامه شخص ثالث از چه خدماتی محروم می شوند؟

    ارائه هر گونه خدمات به دارندگان وسایل نقلیه موتوری فاقد بیمه نامه شخص ثالث در راهنمایی و رانندگی، دفاتر اسناد رسمی، سازمان ها و نهادهای مرتبط با حمل و نقل ممنوع است و ثبت معامله این وسایل نقلیه امکانپذیر نیست.

    12- علت فروش بیمه نامه شخص ثالث با تعهدات بیشتر از دیه ماه حرام چیست؟

    زمانی که حادثه رانندگی همراه با خسارت جانی باشد ممکن است مراحل تشکیل و تکمیل پرونده در دادگاه به طول انجامد یا حادثه در اواخر سال باشد. با توجه به اینکه پرداخت دیه بر اساس رأی دادگاه به اصطلاح یوم الاداست و همچنین با توجه به اعمال تغییر هر ساله نرخ دیه از سوی قوه قضائیه، در صورتی که پوشش تعهدات جانی بیمه نامه بیشتر از دیه در ماه های حرام باشد، امکان پرداخت برای شرکت بیمه تا میزان تعهدات خریداری شده وجود دارد و دیگر نیازی به پرداخت مابه التفاوت توسط بیمه گذار نیست. البته به شرطی که میزان خریداری شده با نرخ دیه در سال جدید برابر یا بیشتر از آن باشد.

    13- در صورت دریافت خسارت از شرکت بیمه، بیمه نامه سال بعد به چه شکل تمدید می شود؟

    در این صورت همه تخفیف های تعلق گرفته حذف می شود و اگر خسارت داشته باشد، جریمه دریافت می شود که طبق جدول متفاوت است.

    14- آیا نرخ بیمه نامه شخص ثالث در شرکت های بیمه یکسان است؟

    بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران معمولا سقف حق بیمه شخص ثالث را با تعهدات پایه تعیین کرده است و شرکت های بیمه مجاز نیستند برای تعهدات پایه حق بیمه ای بیشتر از آن دریافت کنند، اما می توانند با معیارهای خود به بیمه گذاران تخفیف دهند.

    15- آیا می توان هنگام فروش وسیله نقلیه، تخفیف های بیمه نامه شخص ثالث را به خودرو جدید انتقال داد؟

    در صورتی که تقاضای بیمه گذار قبل از تاریخ انتقال بیمه نامه باشد، امکان انتقال تخفیف ها به خودرو جدید وجود دارد.

    16- آیا در بیمه نامه شخص ثالث هزینه های درمانی نیز پرداخت می شود؟

    بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است مصدومان ناشی از حوادث رانندگی را بدون دریافت وجه پذیرش کند. برای این منظور شرکت های بیمه از محل بیمه نامه شخص ثالث 10 درصد عوارض به وزارت بهداشت می پردازند.

    17- آیا می توان از بیمه نامه شخص ثالث به عنوان وثیقه در دادگاه استفاده کرد؟

    در صورتی که راننده مسبب حادثه بیمه نامه معتبر داشته باشد و باعث خسارت بدنی به شخص ثالث شود، مراجع قضایی و دادگاه ها مى توانند آن را به عنوان وثیقه بپذیرند.

    18- اگر برای تمدید بیمه نامه فاصله بیفتد، بیمه نامه جدید صادر می شود؟

    اگر برای تمدید بیمه نامه شخص ثالث وقفه ایجاد شود به ازای هر روز تأخیر(حداکثر یک سال) باید برای دریافت بیمه نامه جدید جریمه پرداخت کنیم.

    بنابراین گزارش، قوه قضائیه میزان دیه در سال 95 را 190 میلیون تومان برای ماه های غیرحرام اعلام کرده است.
    از ابتدای سال 1395 مبلغ ریالی دیه از 165میلیون تومان به 190 میلیون تومان برای ماههای غیرحرام و از220 میلیون تومان به 253.3 میلیون تومان برای ماههای حرام افزایش یافته است.
    بر این اساس، بیمه گذاران باید برای تهیه الحاقیه مربوط به مابه التفاوت افزایش دیه اقدام و تعهدات بیمه نامه وسیله نقلیه خود را افزایش دهند.
    21 فروردین 1395 مصادف با شروع اولین ماه حرام (رجب) خواهد بود و ضروری است بیمه گذاران تا آن زمان، الحاقیه بیمه نامه شخص ثالث خود را خریداری کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو