عصر بازار

رییس کل بیمه مرکزی عنوان کرد:

صنعت بیمه رفاه اجتماعی را به ارمغان آورده

عصر اعتبار- رییس کل بیمه مرکزی با اشاره به اینکه در سال ۹۵ صنعت بیمه توانست برای ۱۱۰ هزار نفر اشتغال ایجاد کند این صنعت را مؤثر در رفاه و زندگی اجتماعی مردم خواند.

صنعت بیمه رفاه اجتماعی را به ارمغان آورده
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، عبدالناصر همتی، رییس کل بیمه مرکزی در نشست نوروزی این سازمان با اصحاب رسانه سال ٩٥ را سالی خوبی برای صنعت بیمه خواند و افزود:  ولی هنوز عقب ماندگی های جدی ای وجود دارد و جای رشد بسیار زیاد است.
    وی عملکرد بیمه در سال گذشته را مثبت ارزیابی کرده و گفت: از جمله اقدامات سال گذشته را می توان به تثبیت ٢درصدی ضریب نفوذ اشاره کرد که با توجه به جایگاه مناسب در خاور میانه قصد داریم به استانداردهای بین المللی نزدیک شویم.
    همتی اجرای قانون جدید بیمه شخص ثالث را از اقدامات مثبت دیگر خواند و افزود: این قانون ١٦آئین نامه درد که با تصویب در شورای عالی بیمه ظرف یک الی دو ماه آینده ابلاغ خواهد شد
    وی با اشاره به اینکه امسال اولین سالی است که الحاقیه بیمه شخص ثالث حذف شده است، تاکید کرد: ذخیره گیری خسارتهای شخص ثالث توسط شرکت های بیمه از جمله اقداماتی است که باید صورت پذیرد و شرکت های بیمه بدون ذخیره گیری مناسب اجازه اعلام سود نخواهند داشت. کاهش حداقل سرمایه شرکت های بیمه مستقیم به 150 میلیون و بیمه اتکایی 200 میلیارد تومانی که شرکت های بیمه موظف هستند تا پایان سال ٩٦ این حداقل راتامین نمایند، نیز از دیگر برنامه های بیمه مرکزی در سال جاری خواهد بود.

    رئیس کل بیمه مرکزی بر لزوم توسعه استارتاپ‌های صنعت بیمه تاکید کرد وگفت: صنعت بیمه می تواند در زمینه تولید و اشتغال نقش موثری ایفا کند و هم اکنون نیز 500هزار نفر از این صنعت ارتزاق می‌کنند.

    همتی افزود: با توجه به روش های جدید در فروش بیمه می توان روی استارتاپ های این بخش تمرکز کرد؛ این در حالی است که بیمه جزو خدمات مولد است که به رفاه و توسعه کمک می کند.

    اگر بیمه‌ها حداقل سرمایه را تامین نکنند، ادغام یا منحل می‌شوند

    همتی گفت: حداقل سرمایه شرکتهای بیمه بدون توجه به امکان تامین آن، بالا در نظر گرفته شده بود که امکان تامین آن نبود ولی اکنون حداقل سرمایه شرکتهای بیمه ١٥۰ میلیارد تومان شد که تا پایان سال باید تامین شود.

    همتی با بیان اینکه شرکتهایی که تا پایان سال نتوانند سرمایه لازم را تامین کنند باید ادغام یا منحل شوند، گفت: البته مجوز شرکت بیمه مختلط ارایه نخواهد شد.

    وی افزود: در بیمه های عمر جدیت کافی را در نظارت داریم. در عین حال واگذاری برخی پروژه ها به خارجی ها آغاز شده و اکنون تفاهمات خوبی انجام شده؛ البته شرکتهای بزرگ بیمه ای دنیا قصد همکاری با ایران را دارند؛ با توجه به اینکه مبادله با بانکهای بزرگ سخت است ولی با بیمه های بزرگ خارجی توانستیم خوب وارد همکاری شویم.

    پرداخت 650میلیارد تومان خسارت بیمه توسعه

    وی در خصوص آخرین وضعیت بیمه توسعه نیز گفت:٦٥۰میلیارد تومان از خسارت بیمه توسعه پرداخت شده است و مابقی نیز در حال انجام است و برای بخش پرداخت شده نیز، وثایق و املاک لازم اخذ شده است.

    مجوز دوشغله‌های بیمه باطل شد

    رییس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه نمایندگی های بیمه ها و شبکه فروش پالایش شده اند و برخی دو شغله ها هم در این میان شناسایی شده اند و مجوز آنها ابطال شده است.

    کاهش قیمت 9درصدی بیمه‌ها

    وی از حذف مالیات بر ارزش افزوده بیمه ها خبر داد و از ارزانی نه درصدی بیمه ها سخن گفت. وی اظهار داشت: همانطور که رییس کمیسیون اقتصادی مجلس وعده داده تا ٤ ماه آینده کار تصویب نهایی می شود و امیدواریم ابلاغ هم سریع صورت گیرد.

    رییس کل بیمه مرکزی از پیشنهاد حذف مالیات بر ارزش افزوده انواع بیمه نامه ها خبر داد و گفت: با این اقدام، مبلغ بیمه نامه ها 9 درصد کاهش خواهدیافت ضمن اینکه امسال خرید الحاقیه بیمه منتفی است.

    ایجاد صندوق‌ بیمه حوادث طبیعی

    همتی یکی از برنامه های بیمه مرکزی در سال ٩٦ را گزارش دهی شرکتهای بیمه بر مبنای IFRS دانست و گفت: ایجاد صندوق بیمه حوادث طبیعی یکی دیگر از برنامه ها است که باید شرایطی را فراهم کرد که مردم فقط دغدغه حادثه را داشته باشند نه اینکه نگران خسارت باشند.
    وی افزود: بر اساس تکلیف، تا پایان برنامه ششم باید سهم بیمه عمر به ٢١ درصد برسد.

    وی با بیان اینکه از این پس به سمت جذب سرمایه در صنعت بیمه حرکت خواهیم کرد گفت: طبق قانون خارجی ها تا ٤٩ درصد می توانند در صنعت بیمه ما سرمایه گذاری کنند که تصور ما این است که این مرضوع امسال اتفاق افتد.

    همتی با بیان اینکه باید به صندوق های بازنشستگی نظارت کرد گفت: باید نهاد ناظری وجود داشته باشد که بر عملکرد این صندوق ها نظارت کنند؛ البته در همه جای دنیا ناظری که بر بیمه ها نظارت عالیه دارد، بر صندوق های بتزنشستگی هم نظارت دارند؛ البته اگر قرار باشد بیمه مرکزی نظارت کند بر صندوق های جدید و تاسیس شده نظارت کند چراکه نظارت از صندوق های فعلی از بحث نظارت گذشته است و باید ابتدا آنها را سلماندهی کرد.

    وی از اعلام آمادگی بیمه مرکزی برای انتشار صورتهای مالی در سایت کدال خبر داد و گفت: صورتهای مالی بیمه مرکزی کاملا شفاف است و مرتب گزارش آن منتشر می شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی