عصر بازار

رشد جهشی عملکرد گمرک با سامانه جامع الکترونیکی

عصر اعتبار- سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از رشد جهشی شاخص های عملکردی گمرک ایران با استقرار سامانه جامع الکترونیکی خبر داد .

رشد جهشی عملکرد گمرک با سامانه جامع الکترونیکی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما ؛ قاسم خورشیدی گفت : در سال 1392 که حدود 63 میلیارد دلار واردات داشتیم درآمدهای گمرکی کمتر از 7 هزار میلیارد تومان بود که با رشد جهشی در سال 1395 به 18 هزار میلیارد تومان رسیده است .
    وی افزود : این در حالی است که در این مدت میزان واردات حدود 40 درصد کاهش یافته و به 43 میلیارد و 600 میلیون دلار رسیده است .
    خورشیدی گفت : با توسعه گمرک الکترونیکی شرایطی فراهم شده است که ارزش و نوع کالاها به میزان واقعی اظهار می شود و تخلف گمرکی و قاچاق هم کاهش می یابد که امیدواریم با حمایت های دولت و توسعه تجهیزات الکترونیکی این میزان تخلف هم به صفر برسد .
    وی افزود : همچنین در سالهای اخیر ترخیص کالاها از 27 روز به کمتر از 4 روز کاهش یافته است که هزینه های تمام شده واردات و توزیع را به شدت کاهش می دهد .
    خورشیدی گفت : به هر میزان که واردات قانونی و رسمی ، کم هزینه تر شود در مقابل ریسک قاچاق و فعالیت های غیر قانونی بیشتر خواهد شد و امیدواریم با توسعه جامع سازمان گمرک بتوانیم ریسک قاچاق را به مرحله بازدارنده برسانیم تا کسی دنبال قاچاق نرود .
    وی افزود : اینکه در یک سال اخیر برخی کشفیات گمرکی و قاچاق بی سابقه بوده و 210 کانتینر ، 133 کانتینر و 100 کانتینر و همچنین 37 کانتینر کشف قاچاق مطرح شده همه ناشی از افزایش کارآمدی فعالیت های گمرکی و سامانه جامع الکترونیکی است .
    وی افزود : همچنین دسترسی دستگاههای کاشف به اطلاعات گمرکی به خوبی فراهم است و در برخی سالها که بخش مهمی از کانتینر های ترانزیتی از کشور خارج نمی شد به شدت کاهش یافته است و 14 هزار میلیارد تومان کشفیات قاچاق کالا در یک سال اخیر باعث شده است بیش از 140 درصد نسبت به سال 94 افزایش داشته باشد .
    وی افزود : این روند نشان می دهد که فضا برای قاچاق چیان و فعالیت های غیر قانونی به شدت ناامن شده است و اگر برخی خلا ها برطرف شود بازهم کمتر خواهد شد .
    وی افزود : بخشی از کالاهای قاچاق کشف شده در اختیار نهادهای مربوطه قرار می گیرد و بخش قابل ملاحظه آن که در حوزه سلامت و بهداشت است امحا می شود و بخشی هم به شرط صادرات عرضه می شود .
    خورشیدی گفت : بخشی از کالاهای ممنوعه قاچاق هم اجازه عرضه و فروش ندارد و باید معدوم شود و کالاهای فناوری محور هم امحا تخصصی می شود مانند لوازم صوتی و رایانه ای .
    گمرک ایران ؛ سامانه بسیار خوبی را تهیه و تدوین کرده و روی خط آورده که سامانه قدرتمندی است.
    ضرورت دارد که دولت و 56 دستگاهی که به این سامانه متصل هستند برای تقویت این سامانه تلاش کنند. به‌ویژه دولت می‌تواند در تقویت این سامانه بسیار تاثیرگذار باشد. البته حوزه‌های نظارتی، انتظامی و نظامی هم که در عرصه تجارت، صادرات و واردات ورود پیدا می‌کنند، می‌توانند در پیشرفت سامانه گمرک تحول ایجاد کرده و طبیعتا رشد قابل توجهی در امر صادرات و تسهیل واردات را شاهد باشیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی