عصر بازار

عضو کمیته فقهی سازمان بورس در نهمین اجلاس ICM عنوان کرد

معرفی اسلام به جهان با صنعت مالی اسلامی

عصر اعتبار- عضو کمیته فقهی سازمان بورس با انتقاد از کثرت فتواهای مختلف علمای اسلامی در جهان اسلام عنوان کرد: در کشور اسلامی ایران قول مشهور علما همگی هم‌راستای مرجعیت بوده و کمیته فقهی بورس براساس نظام اجتهاد و تقلید فعالیت می‌کند.

معرفی اسلام به جهان با صنعت مالی اسلامی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، آیت‌الله محمد علی تسخیری عضو کمیته فقهی سازمان بورس اوراق بهادار امروز در نهمین اجلاس بین‌المللی ICM (بازارهای مالی اسلامی) گفت: مصیبت امروز جهان اسلام کثرت و تعدد فتوا از سوی علما بر روی یک موضوع واحد بوده و این در حالی است که برگزاری اجلاس‌های متعدد برای حل این مشکل نتوانسته به نتیجه روشنی دست یابد.

    وی افزود: یک مفتی در رسانه‌های مختلف دیداری و شنیداری همواره رأی و فتوای خود را ارائه می‌دهد و این در حالی است که صنعت مالی اسلامی که می‌خواهد چهره جهان اسلام را به دنیا معرفی کند، قادر به یافتن مرجعیتی واحد نیست.

    به گفته وی، بدون مرجعیت نمی‌توان گفت که هر تجربه و تصمیمی بر مبنای اسلامی بودن شکل گرفته و حجت کامل برای عموم مردم است.

    تسخیری با بیان اینکه امروزه هر بانک و نهاد اسلامی از هیأت افتا برخوردار است، گفت: این موضوع مشکل امروز جهان اسلام بوده و به طور قاطع اعلام می‌شود که این مشکل هم‌اکنون در ایران اسلامی به دلیل قائل بودن به نظام اجتهاد و فقیه وجود ندارد.

    وی با بیان اینکه مردم یا مجتهد هستند و یا به غیر از آن باید از مجتهدان تقلید کنند، گفت: هر مسلمان یا مُقَلِد است یا مُقَلَد، این در حالی است که در نظام اسلامی ایران بین حدود 7 مرجع تقلید در بسیاری از احکام نظر مشترک وجود دارد.

    عضو کمیته فقهی سازمان بورس با بیان اینکه اجتهاد حاکم در ایران بر مبنای اجتهاد ولی‌امر مسلمین منطبق است، گفت: در احکام اجتماعی اختلاف بر سر احکام معنا نداشته و مذهب شریعت به گونه‌ای طراحی شده که مورد تائید ولی‌امر قرار گرفته است که این موضوع همواره حاکم است.

    تسخیری با بیان اینکه در ایران اسلامی مراجع عظام تقلید مشخص و دارای طیف وسیعی از مقلدان هستند، گفت: مشکل تعدد فتوا به دلیل وجود رأی ولی‌امر مسلمین بر احکام مُتقَن وجود ندارد، گفت: کمیته فقهی بورس مرجع نیست، اما تمامی تصمیم‌ها ابزارهای آن بر مبنای رأی نظام اجتهاد و تقلید حاکم است.

    وی با بیان اینکه سازمان بورس و اوراق بهادار ایران به طور دقیق تصمیم‌های کمیته فقهی بورس را اجرا می‌کند، گفت: باید در این زمینه به نظام جمهوری اسلامی ایران تبریک گفت که توانسته دقیقاً مُر تصمیم‌های کمیته فقهی را اجرا کند. کمیته فقهی با دریافت رأی سریع مشهور فقها و تطبیق آن با ابزارهای مالی مورد نیاز همواره تلاش کرده تا بازار سرمایه اسلامی را منطبق بر شرع مقدس تطابق دهند.

    تسخیری با بیان اینکه نمی‌توان بدون مرجعیت حل جامع مشکلات اسلام را نشان داد، گفت: با وجود مکاتب مختلف اسلامی اما حجیت بر مطالب فقهی به عنوان مصداق آیه «اطیعو‌ا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم» باید همواره در دستور کار آنها قرار گیرد. جهان اسلام باید همواره از یک ولی امر برخوردار باشد و این در حالی است که در میراث حدیثی شیعه وقتی عنوان می‌شود که آیا می‌شود 2 امام در جهان باشند در پاسخ به آن، امام معصوم می‌گوید لا، الامام؛ الامام و الواحد الا یکون عنه.

    به گفته وی در ایران نظام اجتهاد و تقلید حاکم است و کمیته فقهی بورس نیز در ایران متعهد به این مسئله است که در این زمینه موفق بوده همه مراجع را راضی نماید و مورد احترام آنها قرار گرفته است، اما در کشورهای دیگر با اینکه مراجع اسلامی بیش از 50 معیار فقهی را برای بانک‌ها و یا 20 معیار مختلف را برای نهادهای مالی ارائه داده‌اند، در وحدت رویه دچار مشکل هستند.

    تسخیری عنوان کرد: در ایران قول مشهور بر مرجعیت وجود دارد و امیدواریم جهان اسلام بتواند مشکلات خود را در زمینه اختلاف بر سر احکام مختلف حل نمایند و در عین حال مرکزی برای جهان اسلام در زمینه احکام فقهی وجود داشته باشد، تا دولت‌ها به طور پراکنده در این زمینه کار نکنند.

    وی در خاتمه گفت: راه‌حل‌های مختلفی براساس نظرات فقهی و تشیع در کمیته فقهی بورس، همواره ارائه می‌شود که بر مبنای احکام فقه، اصول و قرآن کریم است. در این زمینه کسی که قدرت اجتهاد ندارد، باید مُقَلِد باشد، مراجع تقلید باید در زمینه اجتهاد اعلم باشند و این در حالی است که تعداد چنین افرادی که مورد تائید توده‌های مردم باشند، در ایران اسلامی به 2 یا 3 نفر بیشتر افزایش نمی‌یابد که این موضوع به نظر می‌رسد می‌تواند در اسلامی کردن زندگی اجتتماعی نقش پررنگی را ایفا کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی