عصر بازار

۶۱ درصد مطالبات چایکاران پرداخت شد

عصر اعتبار- رئیس سازمان چای گفت: تا کنون با احتساب وجهی که به حساب چایکاران واریز شده، ۷۰ میلیارد تومان معادل ۶۱۱ درصد، مطالبات چایکاران پرداخت شده است.

۶۱ درصد مطالبات چایکاران پرداخت شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، از آغاز  چین دوم  برگ سبز چای خبر داد و گفت: تا به امروز حدود 50 هزارتن  برگ سبز چای با ارزش بالغ بر 112 میلیارد تومان از چایکاران خریداری شده است.

    به گفته وی 72 درصد بهای برگ سبز خریداری شده درجه یک و مابقی درجه دو هستند.

    روزبهان با اشاره به آخرین وضعیت مطالبات چایکاران افزود:  تاکنون با احتساب وجهی که به حساب چایکاران واریز شده، 70 میلیارد تومان معادل 61 درصد مطالبات چایکاران پرداخت شده است.

    رئیس سازمان چای با بیان اینکه این میزان پرداخت در این فصل سال امری بی سابقه است، عنوان کرد: سال گذشته در این برهه زمانی تنها 24 میلیارد تومان از مطالبات چایکاران پرداخت شد که این پرداخت بی سابقه در سال جاری اقدام حمایت مناسبی در زمینه ارتقای کمی و کیفی محصول است.

    این مقام مسئول در خصوص پیش بینی وضعیت تولید چای در سال جاری بیان کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی پیش بینی تولید برای یکسال زراعی امری دشوار است، چراکه اکثر باغات در ارتفاعات قرار دارند که میزان تولید آنها بسته به نزولات جوی است.

    به گفته وی با وجود احیا بخشی از باغات به چرخه تولید، پیش بینی می شود که میزان تولید در مقایسه با سال گذشته با درصدی افزایش همراه باشد.

    روزبهان ادامه داد: گرچه طی 25 سال گذشته میزان تولید چای خشک حدود70 هزارتن بود اما به سبب عدم حمایت از چایکاران بسیاری از باغات چای تغییرکاربری پیدا کرد که مجدداً با اقدامات انجام شده، روند منفی تولید در سال 93 معکوس شد.

    وی با اشاره به آخرین وضعیت ضریب خوداتکایی محصول طی سال های اخیر اظهار داشت: ضریب خوداتکایی محصول سال 93، 16 درصد بود که به دنبال افزایش تولید  در سال 94 این ضریب به 28 درصد رسید که همچنان در سال زراعی 95 توانستیم این ضریب را حفظ نماییم.

    رئیس سازمان چای از روند مثبت سرمایه گذاری کارخانجات چای خبر داد و گفت: علی رغم آنکه میزان سرمایه گذاری کارخانه های چای در سال 92، دو میلیارد تومان بود اما این رقم به 19 هزار میلیارد تومان در سال 95 رسید که این امر در کنار روند توسعه احیا باغات و کارخانه ها، افزایش استقبال مصرف‌کنندگان به چای ایرانی این نوید را به ما می دهد که روند افزایش تولید و ضریب خوداتکایی محصول استمرار خواهد یافت.

    این مقام مسئول با اشاره به اینکه طی سال های اخیر مصرف‌کنندگان ایرانی با تولیدات داخل آشتی کردند، بیان کرد: سال گذشته با وجود تولید 31 هزارتن چای خشک مشکلی در فروش محصول نداشتیم ، این درحالی است که سال 93 از تولید 14 هزارو 600 تن چای 3 هزار تن آن به فروش نرسید.

    وی با بیان اینکه چای ایرانی تنها چای ارگانیک در دنیا به شمار می رود، تصریح کرد: افزایش استقبال مردم در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی در کنار سایر اقدامات حمایتی دولت موجب شده که صنعت چای در مسیر طبیعی خود حرکت نماید به طوریکه در صورت استمرار حمایت های دولت و مصرف کنندگان ایرانی امکان بازگشت تولید به روزگاران گذشته دور از انتظار نیست.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی