عصر بازار

شاخص ارزی به محدوده ۳۷۹۰ تومان وارد شد

تقلای دلار برای مرزشکنی

عصر اعتبار- در چهارمین روز هفته، دلار از محدوده ۳ هزار و ۷۸۰ تومان خارج شد، ولی نتوانست مرز ۳ هزار و ۸۰۰ تومان را بشکند.

تقلای دلار برای مرزشکنی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد ، دلار که روز دوشنبه با 5 تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 789 تومان رسیده بود، روز سه‌شنبه 4 تومان رشد دیگر را تجربه کرد و به قیمت 3 هزار و 793 تومان رسید. این اتفاق در حالی رخ داد که در لحظات ابتدایی روز قیمت تا نقطه 3 هزار و 796 تومان نیز بالا رفته بود. با این حال در ادامه روز دلار مسیر افزایشی را ادامه نداد تا همچنان پشت مرز 3 هزار و 800 تومان باقی بماند. آخرین‌بار این ارز پیش از اتمام تعطیلات نوروز بالای مرز یادشده قرار داشت.

     

    به گفته فعالان، رشد نرخ حواله درهم در کنار خریدهای زیاد معامله‌گران فردایی و تقویت ارزش دلار در کشورهای همسایه 3 عاملی بودند که منجر به افزایش قیمت در بازار داخلی شدند. با وجود این، عرضه بازارساز و سودگیری بخشی از معامله‌گران در قیمت‌های بالاتر مانع از عبور این ارز از کانال 3 هزار و 700 تومان شد. به اعتقاد برخی بازیگران باتجربه بازار، معامله‌گران فردایی خریدهای زیادی را انجام دادند تا بتوانند قیمت را بالا ببرند و با عبور دلار از کانال فعلی، هیجان بازار را بالاتر ببرند، اتفاقی که رخ نداد و تلاش فردایی‌ها شکست خورد.روز گذشته همسو با رشد قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی در مسیر افزایشی قرار گرفت و با 3 هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و 212 هزار تومان رسید. این در حالی بود که روز دوشنبه سکه با افت هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 209 هزار تومان رسیده بود. بازگشت بهای اونس به کانال هزار و 210 دلار مهم‌ترین عاملی بود که سکه را به کانال یک میلیون و 210 هزار تومانی بازگرداند. با این حال، طلای جهانی قدرت زیادی را برای رشد از خود نشان نداده و ممکن است در روزهای آینده با تغییر روند بهای آن، فلز گرانبهای داخلی نیز راه نزولی را در پیش بگیرد. روز گذشته برخلاف رشد سکه تمام، سکه‌های کوچک‌تر در مسیر کاهشی قرار گرفتند. نیم سکه و ربع سکه روز سه‌شنبه هر کدام هزار تومان از ارزش خود را از دست دادند و به ترتیب، قیمت‌های 639 و 372 هزار تومان را به ثبت رساندند.

     

    خریدهای سنگین آتی

    روز سه‌شنبه دلار معاملات خود را با قیمت 3هزار و 796 تومان آغاز کرد که افزایشی 7تومانی نسبت به قیمت بسته‌شده روز دوشنبه داشت. به گفته فعالان، افزایش ابتدای روز این ارز ناشی از خریدهای آتی معامله‌گران در ساعات انتهایی روز دوشنبه بود. به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار، حجم خریدهای آتی در مقاطعی به بالای یک میلیون رسید. با وجود این، شروع افزایشی ابتدای روز سه‌شنبه منجر به عبور دلار از محدوده 3 هزار و 800 تومان نشد. حتی قیمت در حدود ساعت 12 ظهر سه‌شنبه تا 3 هزار و 790 تومان پایین رفت، ولی در ادامه از این محدوده فاصله گرفت و با قیمت 3 هزار و 793 تومان به‌کار خود پایان داد. ثبت این قیمت موجب شد که دلار پس از 7 روز نوسان متوالی در محدوده 3 هزار و 780 تومان به سطح بالاتری وارد شود. با وجود این، عده‌ای از معامله‌گران اعتقاد دارند صعود دلار به بالای مرز 3 هزارو 800 تومان سخت خواهد بود. این عده باور به بازگشت قیمت دلار دارند، حال آنکه گروهی معتقدند روند افزایشی تیرماه در ادامه تابستان پیگیری خواهد شد. دسته اول اعتقاد دارند در روزهای انتهایی تیرماه حجم حواله کاهش پیدا خواهد کرد و این موضوع می‌تواند جهت قیمت را کاهشی کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی