عصر بازار

سکه به کانال پایین‌تر بازگشت

خروج دلار از قلمرو مقاومتی

عصر اعتبار- در دومین روز هفته، دلار چهارمین افت متوالی را تجربه کرد تا از قلمرو ۳ هزار و ۷۸۰ تومانی خارج شود.

خروج دلار از قلمرو مقاومتی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، روز یکشنبه، شاخص بازار ارز 4 تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 3 هزار و 778 تومان رسید. پیش از این، شاخص ارزی در روزهای چهارشنبه، پنج‌شنبه و شنبه به ترتیب 2و8 و یک تومان افت را تجربه کرده بود. ادامه این روند کاهشی موجب شد دلار در روز یکشنبه پس از 2 هفته از محدوده 3 هزار و 780 تومانی پایین‌تر برود. آخرین‌‌بار دوشنبه 2 هفته پیش دلار در محدوده 3 هزار و 770 تومان قرار داشت. به گفته فعالان، افت نرخ حواله درهم، کاهش ارزش دلار در کشورهای همسایه، بالا رفتن عرضه ارز در بازار داخلی و افزایش فروش معامله‌گران فنی بازار 4 عاملی بودند که در افت قیمت نقش داشتند. افت بهای دلار موجب شد که قیمت سکه تمام بهار آزادی نیز تحت‌فشار قرار بگیرد و از کانال یک میلیون و 210 هزار تومان خارج شود. در دومین روز هفته، سکه 3 هزار تومان افت کرد و روی قیمت یک میلیون و 207 هزار تومان قرار گرفت. این در حالی بود که سکه دراولین روز هفته 3 هزار تومان افزایش را به ثبت رسانده بود. افزایش روز ابتدایی هفته ناشی از رشد بهای اونس در بازارهای جهانی روز جمعه بود؛ ولی کاهش بهای دلار در روز یکشنبه زمینه افت سکه و رفع اثر اونس را فراهم کرد.

     

    قدرت فروشندگان

    روز یکشنبه، فضای بازار بیشتر تحت‌تاثیر قدرت فروشندگان ارزی قرار داشت. در دومین روز هفته، شاخص بازار ارز معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 784 تومان آغاز کرد که 2 تومان بالاتر از روز شنبه بود. با وجود رشد ابتدای روز، قیمت این ارز در ادامه تغییر مسیر داد و نتوانست افزایش آغازین را حفظ کند. در واقع پس از افزایش ابتدای روز، فروشندگان ارزی در بازار دست به‌کار شدند و با افزایش عرضه قیمت را کاهشی کردند. قدرت فروشندگان در این روز چنان بالا بود که دلار پس از حدود 13 روز به زیر محدوده 3 هزار و 780 تومان رفت. با این حال، تعدادی از بازیگران ارزی اعتقاد دارند، قیمت دلار به سرعت به محدوده 3 هزار و 780 تومان بازخواهد گشت. آنها اعتقاد دارند با بهبود وضعیت تقاضا و گذر از روزهای انتهایی تیرماه، این ارز به جاده صعودی بازخواهد گشت. این در حالی است که عده‌ای باور دارند، دلار به راحتی از مرز 3 هزار و 800 تومان گذر نخواهد کرد. این دسته قدرت بازارساز و عرضه ارز توسط بازیگران رسمی را مهم‌ترین سد راه نوسان‌گیران ارزی دانستند.

    4 ضلعی افت دلار

    به گفته فعالان، افت نرخ حواله درهم، کاهش ارزش دلار در کشورهای همسایه، بالا رفتن عرضه ارز در بازار داخلی و افزایش فروش معامله‌گران فنی بازار از مهم‌ترین عواملی بودند که به خروج دلار از محدوده 3 هزار و 780 تومان کمک کردند. به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار، در دومین روز هفته نرخ حواله درهم تا هزار و 41 تومان پایین رفت. افت بهای این ارز به معامله‌گران داخلی سیگنال فروش داد تا با افزایش عرضه قیمت راه کاهشی را درپیش بگیرد. نرخ حواله درهم و دلار بازار داخلی با یکدیگر رابطه مستقیم دارند و کاهش یکی منجر به افت دیگری می‌شود. در کنار این، روندکاهشی دلار در روزهای اخیر موجب شده است که بخشی از معامله‌گران بازار تمایل بیشتری به فروش ارز پیدا کنند. با این حال، بیشتر معامله‌گران علت اصلی افت قیمت را به عرضه بازارساز نسبت دادند. به گفته آنها، افزایش عرضه موجب بالا رفتن حجم دلار در بازار و تغییر انتظارات شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو