عصر بازار

اونس در یک قدمی مرز ۱۲۷۰ دلار ایستاد

جهش طلا در پایان جولای

عصر اعتبار- فلز زرد، هفته خوب دیگری را تجربه کرد تا سومین هفته پیاپی رشد آن رقم بخورد. اونس طلا که تا پایان هفته سوم جولای به بهای ۱۲۵۴ دلار رسیده بود، در پایان آخرین هفته کامل ماه هفتم میلادی به قیمت ۱۲۶۹ دلار رسید.

جهش طلا در پایان جولای
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، این به معنای رشد 2/ 1 درصدی اونس در 5 روز کاری گذشته است. هنوز یک روز از ماه جولای مانده تا محاسبه بازدهی طلا در اولین ماه نیمه دوم 2017 فعلا ممکن نباشد. با این همه، پیش از آغاز هفته‌ای که با سی و یکمین روز جولای آغاز می‌شود و با چهارمین روز آگوست پایان می‌گیرد، مرور تحولات هفته گذشته، کمک‌کننده است، هفته‌ای که شاهد تشدید افت شاخص دلار و ادامه مرزشکنی اونس طلا بود.

     

    افت از اوج

    اونس طلا که جمعه گذشته روی بهای 1254 دلار ایستاده بود، دوشنبه قیمت 1259 دلار را هم تجربه کرد، اما در نهایت به قیمت 1255 دلار رضایت داد.اولین روز هفته، کمتر تحت‌تاثیر انتظار برای نشست دوروزه فدرال‌رزرو ایالات‌متحده بود و نوسان‌های خود را داشت. در این روز روند هفته گذشته شاخص دلار اندکی تعدیل شد تا این شاخص با رشدی اندک به عدد 97/ 93 واحد برسد. همزمان، چنانکه اشاره شد طلا تحت حمایت معامله‌گران فنی تا یک‌قدمی مرز 1260 دلار اوج گرفت، اما با افزایش فروش‌ها در قیمت‌های بالا، در نهایت روی قیمت 1255 دلار ایستاد که تنها یک دلار از بهای نهایی جمعه بیشتر بود. طلا در این روز از رشد بهای نفت خام هم نفع برده بود، اما در نهایت با سرعت‌گیری مواجه شد که آن را در میانه محدوده 1250دلار نگه داشت.

    ادامه سودگیری

    روز دوم، روز افت 5 دلاری به میانه کانال بود. اونس روز سه‌شنبه عمدتا تحت‌فشار سودگیری معامله‌گران از اوج یک ماهه روز دوشنبه بود. اونس که دوشنبه تا بهای 1259 دلار اوج گرفته و در نهایت روی بهای 1255 ایستاده بود، سه‌شنبه با افزایش فروش‌ها به مرز 1250 دلار بازگشت. افت روز دوشنبه اونس از اوج قیمت، سه‌شنبه، توان فنی این کالای گرانبها را کاهش داد. در دومین روز هفته، چند داده خوب آمریکایی هم باعث رشد شاخص دلار از کف 13ماهه روزهای قبل شدند. در این روز داده‌های شاخص اعتماد مصرف‌کننده در ماه جولای و گزارش کسب‌و‌کار فدرال‌رزرو ریچموند خوب بودند تا با رشد اندک شاخص دلار، طلا عامل کاهشی دیگری را هم علاوه‌بر روند فنی، پیش‌روی خود ببیند. سه‌شنبه، نفت خام تا اوج 6 هفته‌ای رشد کرد تا طلا افت بیشتری را تجربه نکند.

     

    واکنش فدرال

    اونس چهارشنبه را با انتظار برای انتشار بیانیه جولای کمیته بازار آزاد فدرال‌رزرو آغاز کرد. نشست کمیته که سه‌شنبه آغاز شده بود، در این روز با انتشار بیانیه‌ای به کار خود پایان داد. تا اواخر شب که بیانیه بانک‌مرکزی آمریکا منتشر شد، عمده نوسان‌ها میان دو مرز 1245 و 1250 دلار بود، اما با انتشار داده‌های تازه، اونس به سرعت اوج گرفت و در نهایت روی مرز محدوده جدید قرار گرفت. قیمت نهایی روز سوم، 1260 دلار بود.چنان‌که انتظار می‌رفت، کمیته، نرخ‌های بهره یا سیاست پولی خود را در نشست جولای تغییر نداد، اما اشاره کرد که به‌زودی دارایی‌های اوراق بهادار خود را کاهش خواهد داد. این به آن معناست که تشدید سیاست انقباض پولی به‌زودی اتفاق خواهد افتاد. با این همه،‌ با توجه به مشخص نشدن زمان تغییر سیاست‌ها، برداشت بازارهای مختلف از بیانیه بیشتر تحت‌تاثیر تردیدهای هفته‌های گذشته درباره روند انقباض بود تا شاخص دلار افت و ارزش طلا رشد کند. شاخص دلار که سه‌شنبه روی عدد 05‌/ 94 واحد ایستاده بود، چهارشنبه تا عدد 67/ 93 واحد افت کرد. چهارشنبه بهای نفت خام هم به اوج 6 هفته‌ای رفت تا طلا کمک دیگری را نیز در کنار خود داشته باشد و آن هم به اوج 6 هفته‌ای برود.

    مکث روند

    شاخص دلار که چهارشنبه به کف 13 ماهه رسیده بود، پنج‌شنبه شاهد تعدیل نسبی روند خود شد تا طلا در چهارمین روز هفته یک دلار تضعیف شود. شاخص دلار پنج‌شنبه تا عدد 86/ 93 واحد رشد کرد. بخشی از رشد شاخص دلار البته ناشی از هضم داده‌های فدرال بود. این در حالی بود که یورو در این روز قوی ماند. نفت خام پنج‌شنبه روند رشد خود را پی گرفت. پنج‌شنبه، گزارش رسانه‌ها نشان داد که هند در حال حرکت به سوی جذاب‌تر کردن «طلای کاغذی» (از قبیل اوراق قرضه بر پایه طلا) برای مصرف‌کنندگان داخلی است تا تقاضا برای شمش‌های فیزیکی را کاهش دهد. بازارها در مجموع، پنج‌شنبه نوسان‌های کمتری داشتند؛ چراکه پس از انتشار داده‌های چهارشنبه، متوجه داده‌های جمعه شدند.

     

    جهش دوباره

    اونس که پنج‌شنبه با یک دلار افت به قیمت 1259 دلار رسیده بود، جمعه 9 دلار رشد کرد تا اونس در پایان این هفته پرافت و خیز در یک قدمی مرز 1270 دلار بایستد. مهم‌ترین داده روز جمعه میزان تولید ناخالص داخلی بزرگ‌ترین اقتصاد جهان بود که ساعت 5 بعدازظهر به وقت تهران منتشر و باعث شد نوسان‌های صبح، کمتر باشد.تا ساعت پیش گفته، شاخص دلار به عدد 72/ 93 واحد و بهای اونس به قیمت 1261 دلار رسید و بعد داده‌های جدید، بازارها را متاثر کرد. بر اساس گزارش‌ها، رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا در فصل دوم سال 2017 نسبت به مدت مشابه سال قبل معادل 6/ 2 درصد بوده است. رقم مورد انتظار 7/ 2 درصد بود. این داده اندکی بدتر از انتظار، روند شاخص دلار را کاهشی و روند بهای اونس طلا را افزایشی کرد. در پایان روز هم، خبر آزمایش موشکی تازه کره‌شمالی، کمک بیشتری را برای طلا فراهم آورد. اونس در حالی در پایان فعالیت بازار نیویورک در روز جمعه روی بهای 1269 دلار ایستاد که شاخص دلار عدد 25/ 93 واحد را تجربه کرد. روند هفته گذشته و البته هفته‌های گذشته باعث‌شده که نظرسنجی‌های کوتاه‌مدت باز هم به نفع طلا باشد. آخرین نظرسنجی‌های کیتکو نشان می‌دهد که هم سرمایه‌گذاران خرد و هم کارشناسان حرفه‌ای انتظار ادامه افزایش ارزش فلز زرد را دارند. در گزارش بعدی «دنیای‌اقتصاد» جزئیات پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت را به همراه داده‌ها و رویدادهای مهم 5 روز کاری پیش‌رو، خواهید خواند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی