عصر بازار

هموارشدن ورود بیمه گران اتکایی؛

پذیرش پیشنهادات ایران از سوی اسکور

عصر اعتبار- قرارداد همکاری بیمه اتکایی اسکور فرانسه با ایران که روز جمعه در پاریس نهایی شد، می تواند راه را برای ورود سایر شرکت های بزرگ بیمه گر به بازار ایران هموار کند.

پذیرش پیشنهادات ایران از سوی اسکور
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، روز جمعه هفتم مهرماه عبدالناصر همتی رئیس کل بیمه مرکزی که به پاریس سفر کرده بود، قرارداد مازاد خسارت حوادث فاجعه آمیز (CAT) را با ویکتور پنیه رئیس کل بیمه اتکایی اسکور فرانسه نهایی کرد.

    براساس این قرارداد که بعد از یک سال مذاکرات مدیران و کارشناسان فنی و حقوقی بیمه مرکزی و اسکور فرانسه نهایی شد، پنجمین شرکت بزرگ بیمه گر اتکایی دنیا، درصد قابل توجهی از پوشش قرارداد مازاد خسارت بازار ایران را در حوادث فاجعه آمیز پوشش می دهد.

    پیش از این قراردادهای شرکت های بیمه های اتکایی با طرف ایرانی به دلیل برخی مسائل در متن قرارداد از سوی ایران رد می شد اما براساس گزارشی که بیمه مرکزی از نهایی شدن این قرارداد منتشر کرده است، اسکور فرانسه با قبول پیشنهادات طرف ایرانی برای اصلاح قرارداد بیمه اتکایی و با توافق طرفین آن را امضا کرده است.

    باید توجه داشت که در سال های گذشته و همزمان با تحریم از ارائه خدمات به شرکت های داخلی امتناع می‌کردند و این خطر بالقوه وجود داشت که ریسک در درون کشور حبس شود. نقل و انتقالات ارزی و تحریم های OFAC در ارتباط با موسسات بیمه ای ایران از جمله بیمه مرکزی، مهم ترین موانع همکاری شرکت های بیمه ایرانی با بیمه گران اتکایی محسوب می شد که پس از برجام این موانع رفع و ارائه پوشش های بیمه اتکایی به ریسک های موجود در ایران مجاز شد.

    هر چند در سال های گذشته و برای مقابله با تحریم، صندوق مشترک بیمه توسط شرکت های بیمه گر داخلی ایجاد شد اما نباید از این واقعیت غافل شد که در صورتی که کشور شاهد زلزله یا سیل بزرگی بود نه تنها تمامی شرکت های بیمه گر داخلی ورشکسته می شدند بلکه  این امکان وجود داشت که  قادر به  انجام تعهدات خود در قبال بیمه گذاران نیز نباشند.

    بعد از امضای برجام اشتیاق همکاری با شرکت های بیمه ایرانی و بازگشت به بازار ایران به حدی بود که به طور میانگین هر هفته یک هیات از طرف شرکت های بزرگ، کارگزاران و بیمه گران اتکایی از کشورهایی مانند انگلیس، فرانسه، سوئیس، ژاپن و کره جنوبی به ایران سفر کرده اند که نتیجه حاصل از آن خروج بخشی از ریسک های نفت و انرژی، هواپیما و قراردادهای اتکایی بوده است.

    تقریبا تمامی فعالان صنعت بیمه تاکید دارند که همکاری با شرکت های بزرگ اتکایی دنیا می تواند به افزایش سطح دانش و آگاهی فعالان این صنعت به ویژه در حوزه مدیریت ریسک کمک کند. بعد از برجام و با گشایش های حاصل شده چندین سمینار آموزشی در حوزه های بیمه های اتکایی از سوی برخی از شرکت های بیمه و بیمه اتکایی اروپایی در تهران برگزار شد.

    سال گذشته نیز عبدالناصر همتی به لندن، مونیخ و پاریس سفر کرد تا زمینه همکاری و ورود مجدد شرکت های بزرگ بیمه گر و بیمه اتکایی مانند لویدز لندن، مونیخ ری، پارتنرری سوئیس و اسکور فرانسه را به بازار ایران فراهم کند.

    قرارداد اخیر بیمه اسکور فرانسه با ایران می تواند ضمن آنکه مانع از حبس ریسک ها در درون کشور شود (دست کم در ارتباط با حوادث فاجعه آمیز) بلکه راه را برای ورود سایر شرکت های بزرگ بیمه گر از جمله لویدز لندن، مونیخ ری، سوئیس ری، کی شور، و ... به بازار ایران فراهم کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو