عصر بازار

مزایا ادغام بیمه شخص ثالث و بدنه

عصر اعتبار- سالهاست که در کشورهای مختلف مبنای تعیین بیمه شخص ثالث بر مبنای ریسک راننده تعیین می شود که چندی پیش وزیر کار و امور اجتماعی از ضرورت اجرا شدن این طرح در جامعه

مزایا ادغام بیمه شخص ثالث و بدنه
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از میزان، چندی پیش وزیر کار و امور اجتماعی خواستار صدور بیمه نامه شخص ثالث با محوریت رانندگی افراد شد و در این بین برخی از کارشناسان هم بر این عقیده هستند که بیمه شخص ثالث راننده محور می تواند در بسیاری از موارد مفید باشد.

    لازم به ذکر است که در کشورمان بیمه نامه به نام صاحب خودرو صادر می شود و در این بین هر شخص دیگری به جز صاحب خودرو می تواند از وسیله نقلیه استفاده کند و محدودیتی در این رابطه وجود ندارد و این درحالی است که در صدور بیمه نامه شخص ثالث، اطلاعات رانندگی افراد که تاثیر بالایی در ایجاد حوادث رانندگی و تصادفات دارد لحاظ نمی شود.

    در حال حاضر در ایران بیمه‌نامه برای خودرو به نام صاحب خودرو صادر می‌شود و هر فردی به‌غیراز صاحب خودرو به‌عنوان راننده می‌تواند از بیمه‌نامه خودرو استفاده کند و در صدور بیمه‌نامه شخص ثالث اطلاعات رانندگی افراد ثبت نمی‌شود و این در حالی است که علت اصلی ایجاد حادثه و تصادفات رانندگی، رانندگان وسایل نقلیه هستند.

    در این میان برخی مشکلاتی وجود دارد که در راستای اجرایی شدن طرح مطرح می شود و ممکن است ضریب خطا را در صدور بیمه نامه شخص ثالث با محوریت رانندگی افراد بالا می برد و از این رو باید ابتدا بسترهای لازم مورد بررسی قرار گیرد.

    حال این نکته مطرح می شود که درصورت ثبت اطلاعات رانندگی فرد در صدرو بیمه نامه شخص ثالث در مواردی که وسیله نقلیه برای مدت کوتاهی از سوی شخص دیگری استفاده شود چطور می توان به این موضوع پی برد و خطاهای صورت گرفته در این طرح را حداقل رساند به طوریکه سامانه آنلاین صدور بیمه نامه شخص ثالث هنوز در صنعت بیمه کشور جایگاه ویژه ای ندارد.

    در همین راستا حسین تاجیک کارشناس بیمه در خصوص اجرا شدن طرح صدور بیمه نامه شخص ثالث با محوریت رانندگی افراد خاطرنشان کرد: سالهاست که در کشورهای مختلف ملاک محاسبه بیمه شخص ثالث برمبنای ریسک راننده تعیین می شود اما در ایران ملاک تعیین نرخ بیمه شخص ثالث براساس ریسک خودرو تعیین می شود.

    وی افزود: در دنیا بر کاراکتر و شخصیت راننده تکیه می کنند و آن را مبنایی برای محاسبه ریسک، احتساب نرخ و در محاسبه حق بیمه لحاظ می کنند و باید از تجربه کشورهای مختلف جهان در این زمینه استفاده کرد.

    تاجیک با بیان اینکه طرح صدور بیمه شخص ثالث با محوریت رانندگی می تواند برای کشور مفید باشد خاطرنشان کرد: برای اجرایی شدن این طرح ابتدا باید زیرساخت های لازم و بستر مناسب ایجاد شود تا با مشکلی روبرو نشد.

    این کارشناس بیمه در پاسخ به سوالی مبنی براینکه شاید خودرو توسط خود شخص مورد استفاده قرار نگیرد و در این مورد چه پیشنهادی وجود دارد گفت: ممکن است در بعضی موارد خودرو توسط خود فرد مورد استفاده قرار نگیرد که در این صورت می توان 10 تا 15 درصد ضریب خطا را موثر در عملی شدن درست طرح عنوان کرد.

    وی افزود: تا یکی دو سال آینده شاید زیرساخت های لازم برای اجرا شدن طرح فراهم شود و از این رو چون در بیشتر کشورهای جهان از این طرح استفاده می شود، تجربه آنها در درست اجرا شدن طرح مفید است.

    براساس این گزارش باید برای صدور بیمه‌نامه شخص ثالث با محوریت رانندگی موارد بسیاری را درنظر گرفت و قبل از هرچیز بسترهای لازم در این زمینه را ارائه کرد تا طرح به مرحله اجرا نزدیک شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو