عصر بازار

جزئیات تغییر در حق بیمه شخص ثالث

عصر اعتبار- اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور جزئیات آیین نامه جدید بیمه شخص ثالث را ابلاغ کرد که بر اساس آن تخفیف هایی برای این بیمه فراگیر لحاظ شده است.

جزئیات تغییر در حق بیمه شخص ثالث
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر، اسحاق جهانگیری، آیین‌نامه تعیین سقف حق بیمه شخص ثالث و نحوه تخفیف، افزایش یا تقسیط آن را ابلاغ کرد. متن کامل این ابلاغیه به این شرح است:

    وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت کشور، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

    هیأت وزیران در جلسه 1396/7/26 به پیشنهاد بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و تأیید شورای عالی بیمه سلامت و به استناد ماده 18 قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه ـ مصوب 1395 آیین نامه تعیین سقف حق بیمه شخص ثالث و نحوه تخفیف، افزایش یا تقسیط آن را به شرح زیر تصویب کرد:

    آیین‌نامه تعیین سقف حق بیمه شخص ثالث و نحوه تخفیف، افزایش یا تقسیط آن

    ماده 1 ـ در این آیین‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند و سایر اصطلاحات تابع تعاریف مندرج در قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه مصوب 1395 است؛

    الف ـ قانون: قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه مصوب 1395

    ب ـ بیمه شخص ثالث: بیمه موضوع ماده 2 قانون

    پ ـ بیمه‌گر: شرکت سهامی بیمه ایران و یا هر شرکت بیمه غیردولتی که مجوز فعالیت در رشته بیمه شخص ثالث از بیمه مرکزی را داشته باشد.

    ت ـ بیمه‌گذار: هر شخص حقیقی یا حقوقی اعم از مالک وسیله نقلیه یا متصرف آن که قرارداد بیمه شخص ثالث را با بیمه‌گر منعقد می‌کند.

    ث ـ حق بیمه پایه: حق بیمه‌ای که قبل از اعمال هر گونه افزایش یا کاهش بابت مواردی از قبیل نوع کاربری و سابقه رانندگی و بیمه‌ای دارنده برای یک نوع وسیله نقلیه تعیین می‌شود.

    ج ـ هزینه خسارت واقع شده: خسارت پرداختی در هر سال مالی به اضافه خسارت معوق پایان آن سال منهای خسارت معوق ابتدای آن سال.

    ماده 2 ـ سقف نرخ‌های حق بیمه پایه بیمه شخص ثالث از حاصل جمع اقلام هزینه‌ای منهای درآمد سرمایه‌گذاری به علاوه حاشیه سود به شرح زیر تعیین می‌شود:

    الف ـ اقلام هزینه‌ای:

    1ـ هزینه خسارت شامل مجموع هزینه خسارت واقع شده و هزینه‌های رسیدگی و ارزیابی خسارت بیمه شخص ثالث است.

    2ـ هزینه اداری و عمومی شامل سهم بیمه شخص ثالث از کل هزینه‌های اداری و عمومی بیمه‌گران است و به نسبت سهم حق بیمه صادره بیمه شخص ثالث از کل حق بیمه صادره بیمه‌گران محاسبه می‌شود. حداکثر این هزینه که می‌تواند در تعیین حق بیمه منظور شود، شش درصد حق بیمه صادره بیمه شخص ثالث است.

    3ـ هزینه کارمزد فروش و صدور شامل کارمزد و هزینه صدور پرداختی به نمایندگان یا کارگزاران رسمی بیمه بابت شخص ثالث است. حداکثر این هزینه که می‌تواند در تعیین حق بیمه منظور شود، شش درصد حق بیمه صادره بیمه شخص ثالث است.

    4ـ هزینه‌های قانونی موضوع بند الف ماده (24) قانون، ماده 30 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) مصوب 1393 و مبالغی که بر اساس قوانین مربوط توسط بیمه‌گران به حساب خزانه واریز می‌شود تا در اختیار دستگاه اجرایی ذیربط قرار گیرد.

    ب ـ درآمد سرمایه‌گذاری:

    سود حاصل از سرمایه‌گذاری ذخایر فنی بیمه شخص ثالث که از حاصل ضرب کل سود حاصل از سرمایه‌گذاری ذخایر فنی بیمه‌های غیرزندگی در نسبت سهم ذخایر فنی این بیمه از کل ذخایر فنی بیمه‌های غیرزندگی به شرح زیر محاسبه می‌شود و از اقلام هزینه‌ای کسر می‌گردد.

    ذخایر فنی بیمه شخص ثالث × کل سود حاصل از سرمایه‌گذاری ذخایر فنی بیمه‌های غیرزندگی = درآمد سرمایه‌گذاری کل ذخایر فنی بیمه‌های غیرزندگی

    پ ـ حاشیه سود:

    سودی که پس از محاسبات فوق (کسر هزینه‌ها و درآمد سرمایه‌گذاری‌های موضوع بندهای الف و ب این ماده) بابت سرمایه‌گذاری و خطرپذیری سهامداران شرکت بیمه در محاسبات مربوط به تعیین حق بیمه شخص ثالث منظور می‌شود. حداکثر سودی که می‌تواند در تعیین حق بیمه منظور شود، حداکثر 10 درصد حق بیمه صادره است.

    تبصره 1 ـ اقلام هزینه‌ای و درآمد سرمایه‌گذاری موضوع این ماده بر اساس تلفیق اطلاعات آخرین صورت‌های مالی سالانه حسابرسی شده کلیه بیمه‌گذارانی که در بیمه شخص ثالث فعالیت داشته‌اند و سایر اطلاعات مورد تأیید بیمه مرکزی از قبیل آمار حوادث رانندگی و تعداد وسایل نقلیه، برای سال مورد نظر محاسبه می‌شود.

    تبصره 2 ـ در اجرای بند (پ) ماده (18) قانون، حداکثر سود موضوع بند (پ) این ماده برای خودروهای سواری ارزان قیمت اقشار متوسط و ضعیف پنج درصد و برای موتورسیکلت سه درصد حق بیمه صادره تعیین می‌شود. مصادیق خودروهای سواری ارزان قیمت در نرخ‌نامه موضوع تبصره (3) ماده (18) قانون مشخص می‌شود.

    تبصره 3ـ نرخ‌های حق بیمه پایه که مطابق این ماده و با رعایت فرآیند مندرج در ماده (3) این آیین‌نامه توسط شورای عالی بیمه سلامت کشور محاسبه و ابلاغ می‌شود. در سقف نرخ‌های مقرر در تصویب‌نامه شماره 34608 / ت 41574 ک مورخ 1390/2/19 مجاز است.

    ماده 3 ـ بیمه مرکزی قبل از شروع هر سال، نرخ حق بیمه پایه هر یک از انواع وسایل نقلیه را با رعایت سقف‌ها و الزامات مقرر در ماده (2) این آیین‌نامه محاسبه و به عنوان نرخ نامه حق‌بیمه موضوع تبصره (3) ماده (18) قانون به شورای عالی بیمه سلامت کشور پیشنهاد می‌نماید و پس از تعیین نرخ حق بیمه پایه توسط شورای یاد شده، حق بیمه پایه انواع وسایل نقلیه را بر اساس نرخ نامه مصوب آن شورا محاسبه و به بیمه‌گر ابلاغ می نماید. بیمه‌گر و نمایندگان وی مکلفند جدول مبالغ حق بیمه را در معرض دید متقاضیان قرار دهند.

    ماده 4 ـ حق بیمه پایه آن دسته از وسایل نقلیه‌ای که مشمول هر یک از بندهای جدول زیر باشند، به میزان درصدهای تعیین شده افزایش می‌یابد:

    ردیف

    مصادیق افزایش حق بیمه پایه

    درصد افزایش حق بیمه پایه

    1

    وسایل نقلیه سواری با کاربری آژانس و تاکسی و مسافرکش شخصی درون شهری

    10

    2

    وسایل نقلیه سواری تاکسی و مسافرکش شخصی برون شهری

    20

    3

    وسایل نقلیه ویژه حمل مواد سوختی مایع و گازی شکل

    25

    4

    وسایل نقلیه ویژه حمل مواد منفجره و خطرناک

    50

    5

    وسایل نقلیه مورد استفاده در تعلیم و آزمون رانندگی

    15

    6

    وسایل نقلیه که برای مسابقات رانندگی به کار می‌روند

    50

    7

    موتورسیکلت‌هایی که برای مسابقات رانندگی به کار می‌روند

    30

    8

    وسایل نقلیه‌ای که حسب مقررات، ملزم به داشتن معاینه فنی بوده و فاقد آن باشند

    5

    9

    وسایل نقلیه‌ای که مجاز به اتصال یدک اضافی باشند، بابت اتصال هر یدک اضافی

    15

    10

    وسایل نقلیه‌ای که بیش از 15 سال از سال ساخت آنها گذشته باشد

    به ازای هر سال مازاد بر 15 سال، 2 درصد (حداکثر 20 درصد)

    11

    وسایل نقلیه‌ای که دارنده آن طبق اطلاعات مندرج در سامانه راهنمایی و رانندگی دارای نمره منفی باشد

    به ازای هر نمره منفی در زمان خرید بیمه‌نامه 1 درصد (حداکثر 30 درصد)

    12

    وسایل نقلیه‌ای که طبق اطلاعات مندرج در سامانه راهنمایی و رانندگی دارای تخلفات حادثه‌ساز ثبت شده باشند.

    به ازای هر تخلف حادثه‌ساز ثبت شده در دوره اعتبار بیمه‌نامه قبلی نیم درصد (حداکثر تا 3 درصد)

    ماده 5-به حق بیمه پایه آن دسته از وسایل نقلیه که مشمول هر یک از بندهای جدول زیر باشند، به میزان درصدهای تعیین شده تخفیف تعلق می گیرد:

    ردیف

    مصادیق تخفیف حق بیمه پایه

    درصد تخفیف حق بیمه پایه

    1

    وسایل نقلیه ای که برای اولین بار شماره گذاری می شوند

    5

    2

    وسایل نقلیه عمومی شهری حمل مسافر با ظرفیت بیش از شش نفر شامل اتوبوس، مینی بوس، ون و استیشن

    50

    3

    وسایل نقلیه ای که دارنده آن وفق آیین نامه موضوع تبصره (5) ماده (18) قانون دارای گواهینامه معتبر طی دوره های آموزشی رانندگی ایمن و کم خطر باشد

    10

    ماده 6-در صورتی که خسارتی از محل بیمه نامه پرداخت نشود، بیمه گر موظف است پس از اعمال تخفیفات موضوع ماده (5) این آیین نامه، از سال دوم به بعد هنگام تجدید بیمه نامه به ازای هر سال پنج درصد و حداکثر هفتاد درصد تخفیف عدم خسارت در حق بیمه پایه موضوع ماده (3) این آیین نامه اعمال نماید. این تخفیف در جدول موضوع تبصره (2) این ماده به عنوان واحد محسوب می شود.

    تبصره 1-مادامی که درصد تخفیف عدم خسارتی که به موجب مقررات قبلی به دارنده تعلق گرفته است بیش از درصدهای متعلقه طبق این آیین نامه باشد، هنگام تجدید بیمه نامه درصد تخفیف قبلی ملاک عمل قرار می گیرد.

    تبصره 2-درصد تخفیف عدم خسارت آن دسته از دارندگانی که در مدت اعتبار بیمه نامه موجب پرداخت خسارت از محل بیمه نامه شوند، هنگام تجدید بیمه نامه به تناسب نوع و تعداد خسارت، به شرح جدول زیر کاهش می یابد:

       تعداد خسارت / نوع خسارت

    یک بار

    دو بار

    سه بار و بیشتر

    مالی

    20 واحد

    30 واحد

    40 واحد

    بدنی

    30 واحد

    70 واحد

    100 واحد

    تبصره 3-در صورتی که در طول مدت اعتبار بیمه نامه، در یک حادثه بیمه گر هم خسارت مالی و هم خسارت بدنی پرداخت نموده باشد، صرفا واحدهای مقرر برای خسارت های بدنی ملاک محاسبه خواهند بود.

    تبصره 4-در صورتی که دارنده فاقد تخفیف باشد یا کاهش میزان تخفیف وی بر اساس جدول فوق بیش از درصد تخفیف سال های قبل باشد، حق بیمه پایه موضوع ماده (3) این آیین نامه معادل مابه التفاوت آنها افزایش خواهد یافت.

    ماده 7-حق بیمه پایه ای که با رعایت ماده (3) این آیین نامه تعیین می شود برای بیمه نامه هایی با مدت یک سال است و چنانچه مدت بیمه نامه کمتر از یک سال باشد، حق بیمه پایه آن به شرح جدول زیر محاسبه خواهد شد:

    مدت بیمه

    حق بیمه پایه بر مبنای حق بیمه یک ساله

    تا پنج روز

    5 درصد

    از شش روز تا پانزده روز

    10 درصد

    از شانزده روز تا سی روز

    15 درصد

    از سی و یک روز تا شصت روز

    25 درصد

    از شصت و یک روز تا نود روز

    30 درصد

    از نود و یک روز تا صد و بیست روز

    40 درصد

    از صد و بیست و یک روز تا صد و پنجاه روز

    50 درصد

    از صد و پنجاه و یک روز تا صد و هشتاد روز

    60 درصد

    از صد و هشتاد و یک روز تا دویست و هفتاد روز

    80 درصد

    از دویست و هفتاد و یک روز تا سیصد و شصت و پنج روز

    100 درصد

    ماده 8-بیمه گر مجاز است با رعایت شرایط زیر حق بیمه شخص ثالث بیمه نامه های یک ساله را به صورت اقساطی دریافت نماید:

    الف-در صورتی که شخص حقوقی متعهد شود که اقساط حق بیمه وسایل نقلیه متعلق به خود یا کارکنان خود و یا والدین، همسر و یا اولاد کارکنان را از حقوق آنها کسر و در وجه بیمه گر پرداخت نماید، باید حداقل بیست و پنج درصد مبلغ حق بیمه همزمان با صدور بیمه نامه دریافت گردد و باقیمانده حق بیمه به نحوی تقسیط شود که کل حق بیمه حداکثر در شش ماه اول اعتبار بیمه نامه وصول شود.

    ب-برای سایر اشخاص حقیقی در صورتی که حداقل 50 درصد مبلغ حق بیمه همزمان با صدور بیمه نامه دریافت گردد و باقیمانده حق بیمه به نحوی تقسیط شود که کل حق بیمه حداکثر در شش ماه اول اعتبار بیه نامه وصول شود.

    تبصره 1-بیمه گر موظف است در بیمه نامه قسطی مبلغ هر قسط و سررسید آن را درج نماید.

    تبصره 2-در صورت انتقال مالکیت وسیله نقلیه به دیگری، انتقال گیرنده مسئول پرداخت اقساط باقیمانده حق بیمه (اعم از سررسید شده یا سررسیده نشده) خواهد بود.

    تبصره 3-تاخیر در پرداخت یا عدم پرداخت اقساط حق بیمه رافع مسئولیت بیمه گر در قبال زیان دیدگان و سایر اشخاص ذی نفع نسیت و بیمه گر موظف به ایفای تعهدات قانونی مربوط است.

    ماده 9-چنانچه بیمه گذار، بیمه گر جدیدی را برای تجدید بیمه شخص ثالث انتخاب نماید بیمه گر جدید موظف است با توجه به سوابق قبلی وی طبق مفاد این آیین نامه حق بیمه مربوط را با اعمال تخفیفات و اضافه نرخ های وی محاسبه و دریافت نماید.

    ماده 10-نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظف است ظرف سه ماه پس از تاریخ ابلاغ این آیین نامه، اماکن دسترسی بیمه مرکزی و صندوق تامین خسارت های بدنی را به سوابق تخلفات و تصادفات رانندگان و نمرات منفی ثبت شده فراهم نماید تا در اختیار بیمه گر قرار گیرد.

    ماده 11-نحوه اجرای این آیین نامه در خصوص ثبت اطلاعات و بیمه نمودن خودروهای نیروهای مسلح و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمان های وابسته و خودروهای متعلق به دستگاه های امنیتی طبق دستور العمل مشترکی خواهد بود که توسط بیمه مرکزی و وزارتخانه های دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و اطلاعات تهیه و ابلاغ می شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو