عصر بازار

دبیر کل اتاق تهران:

ظرفیت صادرات ایران به پاکستان چهار میلیارد دلار است

عصر اعتبار- دبیر کل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت:بر اساس یک بررسی انجام شده در این نهاد بخش خصوصی، ایران ظرفیت صادرات سالانه چهار میلیارد دلار به پاکستان را دارد، اما این کشور کالاهای خود را با قیمت بالاتر از دیگر کشورها تامین می کند

ظرفیت صادرات ایران به پاکستان چهار میلیارد دلار است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، بهمن عشقی  سه شنبه در نشست مشترک فعالان بخش خصوصی ایران و هیات تجاری پاکستان، افزود: ایران و پاکستان دو کشور همسایه و خط رابطی میان شرق و غرب آسیا هستند؛ این دو کشور امکان ارتباط با آسیای میانه را فراهم می کنند و با 270 میلیون تن جمعیت، بازار قابل توجهی برای تولیدات یکدیگر به شمار می آیند.

    وی با اشاره به اینکه حجم تجارت دو کشور در شان این جایگاه نیست، ادامه داد: از نظر طرف ایرانی حجم مبادلات تجاری دو کشور حدود 800 میلیون دلار و از نظر طرف پاکستانی این رقم حدود 400 میلیون دلار است.
    عشقی افزود: بر اساس یک بررسی انجام شده در اتاق بازرگانی تهران، ایران قدرت چهار میلیارد دلار صادرات به پاکستان دارد دارد اما این کالاها هم اکنون از دیگر کشورها تامین می شود.
    دبیر کل اتاق تهران افزود: ما توان عرضه این کالاها با قیمت های پایین تر را داریم اما پاکستان، آنها را از دیگر کشورها تامین می کند.
    وی گفت: از طرف دیگر نیز سفیر پاکستان معتقد است که ایران تجهیزات پزشکی مورد نیاز خود را با 10 برابر قیمت نسبت به تجهیزات پزشکی پاکستانی، از آلمان تامین می کند.
    عشقی اضافه کرد: دولت های ایران و پاکستان در مذاکرات اخیر خود تصمیم گرفته اند که سطح روابط تجاری خود را با ضرب آهنگ افزایش سالانه 20 درصد، به پنج میلیارد دلار برسانند که تصور ما این است که این هدفگذاری به هیچ وجه دور از دسترس نیست.
    وی با اشاره به اینکه ایران و پاکستان هیچ سابقه سیاسی سیاه ندارند، گفت: این تاریخچه روابط دو کشور، باید اسباب توسعه روابط اقتصادی را مهیا کند.
    دبیر کل اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر اینکه پاکستان اولویت اقتصادی ایران به شمار می رود -نه کشورهایی مانند ونزوئلا - گفت: دو طرف باید تلاش کنند زوایای پنهان اقتصاد خود را به یکدیگر عیان کنند.
    عشقی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع خط لوله گاز صادراتی ایران به پاکستان و هند (خط لوله صلح) اشاره کرد و گفت: همه علائم توسعه در پاکستان دیده می شود اما انرژی پاشنه آشیل این توسعه است؛ بنابر این، دو طرف باید تلاش کنند که هر چه زودتر این پروژه تکمیل شود.
     کالاهایی همچون پروپان و بوتان (LPG)، قیر ،خشکبار و سایر مشتقات گازی و نفتی مهم ترین اقلام صادراتی کشورمان به پاکستان به شمار می رود.
    دو دولت ایران و پاکستان، برنامه هایی نظیر فعال شدن بازارچه های مرزی بین دو کشور، توسعه روابط دو کشور در قالب ورود ایران به کریدور همکاری چین - پاکستان و رفع موانع بانکی برای افزایش میزان مبادلات تجاری بازرگانان را در دستور کار قرار داده اند.
    در حاشیه این نشست، یادداشت تفاهم نامه ای توسط بهمن عشقی دبیر کل اتاق بازرگانی تهران و «ولی محمد» رئیس اتاق مشترک پاکستان و ایران به امضا رسید.
    فعالان اقتصادی دو کشور که در زمینه هایی مختلف از جمله کشاورزی و بازرگانی فعال هستند ، پس از این نشست در جلسه های رو در رو (B to B) شرکت کردند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی