عصر بازار

رئیس کل بیمه مرکزی:

آیین نامه حاکمیت شرکتی تا ۲ هفته آینده به صنعت بیمه ابلاغ می شود

عصر اعتبار- رئیس کل بیمه مرکزی ایران اعلام کرد: آیین نامه حاکمیت شرکتی تا دو هفته آینده به شرکت های بیمه ابلاغ می شود تا اساسنامه های آنها بر اساس آن اصلاح و بازنگری شوند

آیین نامه حاکمیت شرکتی تا ۲ هفته آینده به صنعت بیمه ابلاغ می شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، عبدالناصر همتی روز دوشنبه در آیین گرامیداشت هشتاد و دومین سالگرد تاسیس بیمه ایران در سالن اجلاس سران بر استقرار حاکمیت شرکتی در بیمه ایران تاکید کرد و گفت: از وزیر اقتصاد خواسته ایم که این شیوه مدیریتی نه تنها در بیمه ایران بلکه در بانک های دولتی نیز اجرایی شود تا به سلامت و حفظ حقوق سپرده گذاران و بیمه گذاران کمک کند.

    وی تاکید کرد: اساسنامه مبتنی بر حاکمیت شرکتی تا دو هفته آینده به صنعت بیمه ابلاغ می شود.
    آیین نامه حاکمیت شرکتی خرداد ماه امسال در شورای عالی بیمه به تصویب رسید و بر اساس آن موسسات بیمه موظف می شوند امور خود را از طریق هیات مدیره و هیات عامل که وظایف و حدود اختیارات آنها در اساسنامه تعیین می شود، اداره کند.
    همچنین شرکت های بیمه دارای حداقل 5 عضو در هیات مدیره خواهند بود که همه آنها از بین اشخاص حقیقی انتخاب خواهند شد و اکثریت اعضای آن نمی توانند در شرکت بیمه مشاغل اجرایی را عهده دار باشند.

    ** استقلال پرتفوی بیمه عمر
    رئیس کل بیمه مرکزی به موضوع بیمه عمر اشاره کرد و پیشنهاد داد، بیمه ایران پرتفوی بیمه عمر خود را تفکیک و تحت عنوان یک شرکت مستقل اداره کند.
    وی افزود: برخی تصور می کنند که اگر این تفکیک انجام شود، سهم بازاری بیمه غیرعمر ایران کم شود اما چنین نیست و ما قول می دهیم سهم بیمه ایران را در هر دو بخش یکجا ببینیم.
    همتی اطمینان بخشی به مردم درباره آینده بیمه عمر را از وظایف شرکت های بیمه عنوان کرد و گفت: اگر این تفکیک رخ دهد، تحول گسترده ای را برای این شرکت به همراه خواهد داشت.
    همتی به نمایندگان و شبکه های فروش صنعت بیمه اشاره کرد و با تاکید بر حمایت و پشتیبانی از این قشر، اظهار داشت: ما هرکاری بتوانیم، برای توسعه شبکه فروش و کارگزاری ها و نمایندگی ها خواهیم داشت و همچنان از آنها حمایت خواهیم کرد.
    رئیس کل بیمه مرکزی درباره لزوم توسعه صنعت بیمه در کشور اظهار داشت: ما ظرفیت های خالی در کشور بسیار داریم اما روی ظرفیت های اجباری نظیر شخص ثالث و درمان متمرکز شده ایم.
    وی از نمایندگی های فروش بیمه خواست تا بر ظرفیت های خالی تکیه کنند زیرا دو سوم بیمه پذیر کشور خالی است یعنی دو سوم سرمایه های کشور که در آن ریسک نهفته است، پوشش بیمه ای یا کافی ندارند.
    وی افزود: بتازگی به دلیل قانون جدید شخص ثالث، توجه به بیمه بدنه زیاد شده است اما اکنون 13 درصد خودروها بیمه بدنه دارند در حالی که 87 درصد ظرفیت آن خالی است.
    رئیس شورای عالی بیمه اظهار داشت: در زمینه آتش سوزی منازل مسکونی نیز ظرفیت خالی بسیاری وجود دارد ولی کمتر می بینم شرکت های بیمه در این زمینه ورود کنند که نتیجه آن اینکه تنها 11 درصد منازل مسکونی بیمه دارند.
    وی گفت: بیمه تکمیلی درمان نیاز به اصلاحاتی دارد و نرخ های فنی باید برای آن تدوین شود زیرا با وجود تلاش شرکت های بیمه تنها 11 درصد مردم بیمه تکمیلی درمان دارند.
    وی غفلت از بیمه عمر را عامل پایین بودن ضریب نفوذ بیمه در کشور دانست و گفت: تنها 14 درصد از پرتفوی بیمه کشور را بیمه عمر تشکیل می دهد.
    وی افزود: البته هنوز مردم به آینده بیمه عمر اطمینان ندارند که باید این اطمینان را ایجاد کنیم.
    همتی با یادآوری اینکه در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا 25 درصد پرتفوی بیمه ها به بیمه عمر اختصاص دارد ، گفت: در کشورهای پیشرفته این شاخص به 50 درصد می رسد.
    رئیس کل بیمه مرکزی به تجربه کشور هند در حوزه بیمه عمر اشاره کرد که برای اقشار مختلف با سطح درآمدی متنوع بیمه نامه های مختلفی طراحی کرده اند.
    وی با اشاره به فعال شدن یک شرکت تخصصی بیمه عمر و صدور مجوز فعالیت برای یک شرکت دیگر، افزود: درخواست های متعددی در این زمینه به شورای عالی بیمه ارسال شده و فکر می کنم در آینده نزدیک حدود 5 شرکت تخصصی بیمه عمر داشته باشیم.
    وی به مدیران صنعت بیمه پیشنهاد کرد که با سرعت به سمت تفکیک حساب های بیمه عمر و غیرعمر روی بیاورند وگرنه بیمه مرکزی مقررات سختگیرانه ای را برای تفکیک این دو حوزه وضع می کند.
    رئیس کل بیمه مرکزی گفت: آرامشی که امروز در صنعت بیمه در مقایسه با بانک ها وجود دارد بخاطر پایبندی مدیران این صنعت به مقررات بوده است و انتظار می رود با رعایت مقررات این رویه ادامه دارد.
    وی اظهار داشت: اتفاقی که در نیمه نخست امسال رخ داد، این بود که نرخ رشد حق بیمه شخص ثالث و خسارت آن یکسان شد که کار بزرگی است.
    همتی ابراز امیدواری کرد با بهبود ساختار مالی شرکت های بیمه و توانگری آنها صنعت بیمه به سمت رشد بهتر و بیشتر حرکت کند.
    وی از شرکت های بیمه خواست برای تقویت اقتصاد مقاومتی، ارتباطات خود را با شرکت های بین المللی بیمه برقرار کنند و در زمینه بیمه اتکایی فعالتر شوند تا بخشی از ریسک داخلی از این طریق جبران شود.
    همتی در ادامه به سابقه فعالیت بیمه ایران اشاره کرد و گفت: صنعت بیمه در ایران بدون بیمه ایران هویت ندارد؛ این شرکت نقش مهمی در توسعه صنعت بیمه داشت و مادر این صنعت در ایران به شمار می رود.
    وی افزود: تلاش ما برای احیا و پیش بردن بیمه ایران باید دوچندان شود. باید از این برند و هویت ملی خود دفاع کنیم و بیمه مرکزی به عنوان متولی صنعت بیمه حمایت و پشتیبانی از این شرکت را در دستور کار دارد زیرا بر این باوریم که با این پشتیبانی می توانیم به توسعه این صنعت کمک کنیم.
    همتی با بیان اینکه بیمه ایران بازوی خوبی در پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی ایران بوده است، اظهار داشت: در طول سال های گذشته بیمه ایران کارهای گسترده ای انجام داده است که قابل چشم پوشی نیست.
    وی افزود: مشکلات اخیر مالی این شرکت نباید سبب شود که خدمات این شرکت را فراموش کنیم.
    رئیس کل بیمه مرکزی از بیمه ایران به عنوان یک برند مورد اعتماد مردم دانست و در عین حال این را به معنی نادیده گرفتن تلاش ها و خدمات دیگر شرکت های بیمه نیست.
    همتی اظهار داشت: نقش بیمه ایران در پشتیبانی اقتصاد کشور باید روشن شود و بدانیم که از آن چه انتظاراتی داریم.
    وی با یادآوری اینکه جایگاه امروز بیمه ایران ثمره فعالیت هشت دهه فعالیت کارکنان و مدیران این شرکت دولتی است، گفت: وقتی از بیمه ایران حمایت می کنیم به این مفهوم نیست که از دیگر شرکت ها حمایت نمی کنیم بلکه این شرکت برند ملی ماست و نقش کلیدی در بیمه کشور دارد.
    وی با رد این دیدگاه که دولت از بیمه ایران سودی انتظار ندارد، گفت: اگر می خواهیم که این بنگاه اقتصادی رشد کند، باید سود داشته باشد وگرنه به تدریج از بیمه می رود.
    وی افزود: تا به امروز سرمایه بیمه ایران از محل فعالیت های این شرکت تامین شده است و دولت توان آن را ندارد که سرمایه خود را در این شرکت دولتی افزایش دهد.
    همتی با تاکید بر اینکه بیمه ایران باید پیشتاز نرخ فنی باشد و باید از فعالیت خود سود ببرد، گفت: این سودآوری لازمه ارتقای سطح توانگری این شرکت خواهد بود.
    رئیس کل بیمه مرکزی تاکید کرد که مشکلات مالی و ساختاری کنونی این شرکت به تدریج حل خواهد شد.
    وی از هیات مدیره بیمه ایران خواست تا به بحث تمرکز زدایی توجه کنند و بخشی از اختیارات خود را به مناطق و مراکز محول کنند تا ستاد مرکزی بیمه ایران به یک نهاد سیاستگذار تبدیل شود و بتواند مسایل و مشکلات خارج از شرکت را حل کند.
     آیین بزرگداشت هشتاد و دومین سالگرد تاسیس بیمه ایران امروز (دوشنبه) با حضور فعالان صنعت بیمه در سالن اجلاس سران برگزار شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو