عصر بازار

جمالی مدیر فن آوری اطلاعات بیمه تعاون :

ورود استارتاپ‌ها صنعت بیمه را متحول می‌کند

عصر اعتبار- صنعت بیمه در کنار صنعت بانکداری به عنوان بازوی مدیریتی در هر اقتصادی محسوب می‌‌شود. به گونه‌ای که عملکرد مناسب آن ‌می‌‌تواند رشد متوازن و حرکت آرام اقتصاد را تضمین کند. در شرایط حاضر و با توجه به پیچیدگی‌ های اقتصاد جهانی و توسعه روزافزون فناوری اطلاعات در اقتصاد، بیمه نیز به عنوان یک صنعت پویا باید زمینه رشد خود را با سایر شاخه‌های اقتصاد فراهم آورد.

ورود استارتاپ‌ها صنعت بیمه را متحول می‌کند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» ، نقش فناوری اطلاعات در صنعت بیمه در فرآیند انجام عملیات بیمه‌گری و تاثیر آن در ضریب نفوذ بیمه در کشور و نقش اطلاعات و آمار دقیق و به موقع در کیفیت اداره امور شرکت‌های بیمه بسیار حائز اهمیت است.

    استفاده از تکنولوژی های نوظهور نه تنها در صنعت بیمه بلکه در تمامی صنایع جهانی به یک ضرورت انکارناپذیر تبدیل شده است. فناوری اطلاعات اکنون یکی از مسیرهای توزیع و گسترش صنعت بیمه در جهان است.

    مزایای استفاده از فناوری اطلاعات باعث شده است بخش عظیمی از سرمایه گذاری های بیمه گران در این حوزه به کار گرفته شود. بسیاری از مدیران شرکت های بیمه بر این باورند که فناوری اطلاعات نباید جایگزین روش سنتی فروش بیمه شود، بلکه باید به عنوان یک کانال توزیع در کنار دیگر کانال های توزیع قرار بگیرد.

    در حقیقت فناوری اطلاعات در صنعت بیمه نقش حامی دارد. برای توسعه فناوری اطلاعات در صنعت بیمه باید مجموعه متنوعی از اقدامات در زمینه ‌های مختلف زیرساختی، فنی و مدیریتی، مسائل فرهنگی و نرم‌افزارهای کاربردی صورت گیرد؛ زیرا بدون یک الگوی یکپارچه این اقدامات دشوار است.

    به همین منظور به سراغ "مهندس رضا جمالی" مدیر فناوری اطلاعات شرکت بیمه تعاون رفته و با وی به گفت وگو پرداختیم که ما حصل آن را در ادامه می خوانید.

    نقش فن آوری اطلاعات در توسعه فرهنگ بیمه از دیدگاه شما چیست؟

    با یک گریز به صنعت بیمه در اروپا یا آسیای شرقی متوجه می شویم که آنها با استفاده از اینترنت و اپلیکیشن ها زنجیره فروش خود را تغییر داده اند. به این صورت که به جای راه اندازی یک شعبه فیزیکی، هزینه های مربوط به آن را در بخش فروش مجازی و درگاه فنآوری اطلاعات پیاده کرده و شاهد نتایج شگفت آوری بوده اند. هم اکنون موضوع تغییر زنجیره فروش مبحثی بسیار جدی است که شرکت های بیمه به جای راه اندازی شعبه با هزینه های سرسام آور می توانند از بسترهای دیگری به فروش و ارائه خدمات بپردازند.

    نقش فعال داشتن در اینترنت برای بیمه گرها الزام خواهد بود، شرکت های بیمه ای باید مباحث دیجیتال مارکتینگ را جدی تر گرفته و بیشتر به این حوزه ورود پیدا کنند. زمانی که بیمه گرها درگاه های فروش بیشتری داشته، بیشتر در دید مشتریان بوده و محتوای مناسب برای مشتریان ایجاد کنند، به مراتب فرهنگ بیمه در کشور توسعه خواهد یافت.

    نظر شما در خصوص ورود استارتاپ ها به صنعت بیمه چیست؟

    با توجه به اینکه صنعت بیمه هنوز فرآیندهای کسل کننده خودش رادارد و مشتریان برای کارهای بیمه ای باید برخلاف سیستم بانکداری فرآیندهای حضوری رو طی کنند، لذا فرصتی بسیار مناسب برای استارتاپ ها وجود دارد که بتوانند با ساده سازی فرآیندها و سرعت بخشیدن به عملیات، خدمات بیمه ای را آسان تر، سریع تر و بهتر به مشتریان ارائه کنند.

    زمانی این فرصت برای استارتاپ بیشتر می شود که با یک بررسی ساده میتوان مشاهده کرد هیچگونه سیستم وفاداری مشتری مانند آنچه در صنایع دیگر شاهد هستیم در صنعت بیمه وجود ندارد.

    ورود استارتاپ ها می توانند به صورت چشمگیر در ارائه خدمات تاثیرگزار باشند، مانند تاثیرگذاری استارتاپ های نوظهور در صنعت حمل و نقل.

    دیدگاه شما در خصوص اخذ تکنولوژی از خارج ازکشور چیست؟

    در تمامی کشورها این موضوع بسیار شایع است و الگوبرداری مناسب و همچنین استفاده درست از تکنولوژی های مورد استفاده در کشورهای توسعه یافته می تواند در انتقال دانش و افزایش مهارت متخصصین بسیار اثرگذار باشد.

    انتقال تکنولوژی موضوع غالب در بحث شرکتهای چند ملیتی و رابطه آنها با کشورهای در حال توسعه است و این بدین علت است که تکنولوژی از منابع حیاتی برای رشد اقتصادی، تجمیع سرمایه، تجارت و حتی تغییر در سازماندهی روابط اجتماعی و تولید به شمار می رود. در هر صورت صاحبان تکنولوژی می توانند نسبت به فروش امتیاز تکنولوژی به دیگران و یا استفاده مستقیم در تولید اقدام کنند. بدین لحاظ امروز یکی از اهداف مورد نظر و با اهمیت کشورهای در حال توسعه، در زمینه سرمایه گذاری ، نقل و انتقال سرمایه و انتقال تکنولوژی است.

    عده ای از کارشناسان معتقدند ظرفیت وتوان لازم در حوزه فناوری اطلاعات درصنعت بیمه وجود دارد، اما متاسفانه منابع مالی برای ایجاد زیرساخت ها ی فن آوری در کشور فراهم نیست، نظر شما در این خصوص چیست؟

    چند روز گذشته دکتر همتی، رئیس کل بیمه مرکزی در خصوص اختصاص بودجه به فناوری اطلاعات اعلام کردند، هزینه ای که برای فناوری اطلاعات تمام صنعت بیمه می شود قابل مقایسه با یک بانک هم نیست.

    از لحاظ هزینه کرد و سرمایه گذاری در حوزه فناوری اطلاعات بسیار ضعیف عمل کرده ایم.

    عملکرد شرکت‌های بیمه را در حوزه فن آوری اطلاعات چه طور ارزیابی می کنید؟

    تلاش بسیار زیادی توسط شرکت ها برای بهبود صورت گرفته است ولی به نظر بنده تا زمانی که مشتری خدمات خوبی در بستر اینترنت دریافت نکند ، چیزی برای ارائه وجود ندارد و باید تلاش بیشتر بصورت مستمر صورت پذیرد.

    نقش و جایگاه IT و تاثیر آن برصنعت بیمه کشور چیست؟

    ورود فناوری اطلاعات در هر حوزه ای می توانند بسیار نقش پر رنگی داشته و آن صنعت را متحول کند، بیمه نیز از این موضوع مستثنی نیست.

    مدتی است که شرکت های بیمه این موضوع را درک کرده اند ولی تا رسیدن به جایگاه ایده‌آل در این عرصه فاصله زیادی باقی مانده است. نقش فناوری اطلاعات در انجام فرآیندهای بیمه ای، افزایش ضریب نفوذ و همچنین نقش آمار و اطلاعات دقیق جهت اداره بهتر شرکت بر کسی پوشیده نیست.

    آیا بیمه تعاون دراین خصوص توانسته موفق عمل کند؟

    بیمه تعاون به عنوان یک شرکت جوان در ابتدای فعالیت تلاش خود را در جهت ایجاد زیرساخت های مناسب انجام داده و بهبود مستمر را در حوزه فناوری اطلاعات از ماموریت های اصلی خود می داند، اما همچنان تا تحقق چشم انداز خود فاصله دارد.

    وجود مدیرعامل با تجربه، جوان و آشنا با اهمیت فناوری اطلاعات در صنعت بیمه بیشترین کمک را به مدیران فناوری اطلاعات در جهت تحقق اهداف سازمان خواهد کرد. با همکاری مدیریت ارشد بیمه تعاون در آینده نزدیک در حوزه فناوری اطلاعات خبرهای خوبی برای مشتریان خواهیم داشت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو