عصر بازار

وزیر راه و شهرسازی در مراسم آغاز عملیات اجرایی نوسازی مسکن؛

آغاز تغییر رویکرد در نوسازی بافت فرسوده

عصر اعتبار- وزیر راه و شهرسازی در مراسم آغاز عملیات اجرایی نوسازی مسکن در محله سیروس تهران، از آغاز عملیات اجرایی اولین پروژه نوسازی در راستای تغییر رویکرد در نوسازی بافت‌های فرسوده خبر داد.

آغاز تغییر رویکرد در نوسازی بافت فرسوده
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مراسم کلنگ‌زنی پروژه مسکونی 100 واحدی در محله سیروس واقع در منطقه 12 شهر تهران اعلام کرد: این پروژه سرآغاز عملیاتی شدن پروژه‌های نوسازی در تمام نقاط فرسوده کشور با نگاه به رویکرد جدید در مباحت نوسازی است؛ طوری که ارتقای سطح زندگی اجتماعی،فرهنگی،اقتصادی و معیشتی افراد به عنوان اولین و تنها اولویت نوسازی مورد توجه قرار بگیرد.

    وی با بیان اینکه به رغم تصور برخی که ساخت و ساز در ارتفاعات و افزایش تراکم را به معنای صرفه اقتصادی می‌دانند، ارتقای سطح کیفی زندگی در محلات تاریخی و بافت‌های ناکارآمد شهری را عامل ایجاد صرفه و توجیه اقتصادی برای اجرای پروژه‌های نوسازی مطابق با فرهنگ و الگوی معیشتی ساکنان محلات هدف اعلام کرد.
    آخوندی تصریح کرد: متاسفانه طی سال‌های اخیر به جهت کالایی شدن وجوه مختلف زندگی مردم ،سوداگری و شهر فروشی‌های گسترده منجر به کاهش سطح کیفیت زندگی در شهرها به خصوص کلان شهر تهران شده است و ساختمان‌های انبوه، بلند مرتبه وبد قواره‌ای که از دل محلات شهری سر برآورده‌اند حاصل همین اندیشه و نگاه سوداگرانه است.
    وی با بیان اینکه بافت‌ها و محدوده‌های هدف نوسازی که امروز به اشتباه به آن‌ها بافت فرسوده گفته می‌شود در واقع بافت‌های با هویت فرهنگی و تاریخی کشور هستند،خاطر نشان کرد: همه چیزی که ما در رویکردهای جدید نوسازی دنبال می‌کنیم تنها در یک جمله خلاصه شده است و آن ارتقای سطح کیفیت زندگی مردم ساکن در محلات تاریخی است.
    آخوندی با اشاره به آغاز عملیات تغییر رویکرد به نوسازی در قالب نوسازی محله محور و با هدف ارتقای سطح کیفی و معیشتی زندگی مردم ساکن در این محلات در پروژه 100 واحدی منطقه سیروس تهران،گفت: این پروژه از این بابت دارای اهمیت بسیاری است که در واقع آغاز عملیاتی یک تغییر نگرش در شهر و طراحی شهری محسوب می‌شود.در صدد هستیم با اجرای این پروژه ها در همه شهرهای کشور به نوعی بر رویکردهای غلط گذشته در نوسازی بافت‌های تاریخی تغییر ایجاد کنیم و هویت فرهنگی و اجتماعی محلات را به آن ‌ها بازگردانیم.
    وی با بیان اینکه دوران بیغوله‌ سازی در فضاهای دور افتاده از شهرها به پایان رسیده و باید وارد دورانی شویم که بتوانیم هویت ملی و ایرانی شهروندان را از دل فضاهای میانی و درونی شهرها احیا کنیم، افزود: شهرها باید به مکانی برای زندگی کردن و نفس کشیدن تبدیل شوند و انسان‌ها از ارتباط با یکدیگر لذت ببرند و به راحتی قادر به انجام آیین‌های ملی و مذهبی خود در قالب هویت ایرانی و اسلامی باشند.
    وزیر راه و شهرسازی افزود: در واقع در مباحث و نظام جدید نوسازی تمام بحث و تکیه اصلی متوجه خود مردم است و به اجتماعات انسانی برمی‌گردد و امیدواریم بتوانیم در پیگیری این رویکرد جدید موفق باشیم.
    آخوندی تاکید کرد: اساسا پس‌زمینه و ماهیت شهرسازی همراه با تراکم فروشی نه شایسته شهرهای ماست و نه مردم! از این رو در صدد هستیم با اجرای طرح ها وپروژه‌های نوسازی در محلات تاریخی همانند پروژه 100 واحدی سیروس که با کمک شرکت سرمایه‌گذاری مسکن وابسته به بانک مسکن اجرا خواهد شد محله‌ محوری و هویت تاریخی و اجتماعی محلات را در کنار نوسازی واحدهای مسکونی و زیربناها و روبناهای شهری به آن‌ها بازگردانیم.در واقع ارتقای کیفیت زندگی به هیچ وجه به تراکم بر نمی‌گردد و این تصور از اساس اشتباه است.
    وی گفت: در طرح‌های جدید نوسازی با ساخت واحدهای مسکونی در تراکم و طبقات محدودتر تلاش می‌کنیم کیفیت زندگی شهروندان در محلات را ارتقا دهیم و از تراکم بیش از حد جمعیت در محلات خودداری کنیم؛ درست است که کاهش ارتفاع ساختمان‌ها در طرح‌های نوسازی ممکن است قدری متراژ واحدها را کاهش دهد اما به طور قطع مجموعه کیفیت زندگی در محلات تاریخی را بهبود می بخشد.
    آخوندی ارتقای منزلت اجتماعی افراد ساکن در بافت‌های فرسوده و محدوده‌های هدف شهری را مهم ترین هدف تغییر رویکرد در نوسازی محلات تاریخی عنوان کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو