عصر بازار

بیمه زلزله اجباری می‌شود؟

عصر اعتبار- رئیس کل بیمه مرکزی اعلام کرد: در حال حاضر تنها ۷ درصد از منازل مسکونی بیمه زلزله دارند که بدان معناست اگر اتفاقی بیفتد کسی نمی تواند پاسخگو باشد، بنابراین باید بیمه زلزله را اجباری کنیم.

بیمه زلزله اجباری می‌شود؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، عبدالناصر همتی با اعلام اینکه ما مسئولیت مردم را بیمه می کنیم، تاکید کرد: بر این اساس دیگر به دیه افراد کاری نداریم و این دادگاه است که میزان دیه را مشخص می کند.

    او گفت: اکنون ما 25 درصد از نرخ دیه عقب تر هستیم و این امر به سیاست گذاری های دولت باز می گردد؛ به عنوان مثال بیمه شخص ثالث برای شرکت های بیمه ای در کنار واگذاری این نوع بیمه ها در قالب اقساط هیچ سودی ندارد، به طوری که 10 هزار میلیارد تومان تنها پرداخت خسارت شخص ثالث در سال گذشته بوده که رقم بالایی است.

    رئیس کل بیمه مرکزی تاکید کرد: در حال حاضر شرکت‌های بیمه بعد از اخذ کد یکتا می توانند بیمه شخص ثالث را صادر کنند. از اول مهرماه امسال رانندگان باید صاحب کدیکتا شده باشند که این کد باعث می شود تا کل سوابق فرد در یک لحظه  بازبینی شود.

    او گفت: ما در برنامه ششم باید به ویژگی های یک راننده نیز توجه کنیم مثل اینکه راننده زن است یا مرد، جوان است یا میانسال که این امر موجب می شود تا نرخ بیمه نامه ها متناسب با راننده تعریف شود.

    همتی ادامه داد: زمانی که رقم دیه زیاد می شود حواشی ها هم شکل می گیرد از جمله اینکه افراد تصادفات سوری شکل می دهند تا نصف یک دیه را بگیرند که با هوشیاری ما و پلیس این ترفندها کنترل شده است.

    رئیس کل بیمه مرکزی ادامه داد: در کشور ما تخفیف بیمه تا 70 درصد اعمال می شود و اینکه گفته می شود تخفیف تنها 50 هزار تومان بوده است، درست نیست و  اگر غیر این صورت گرفته به بیمه مرکزی مراجعه و احقاق حق شود. در قوانین جدید کسی که مشمول تخفیف شده حتی اگر تصادف کند بازهم مشمول تخفیف می شود؛ اگرچه میزان آن از سقف 70 درصد کاهش یابد.

    او خاطرنشان کرد: از همکارانم می خواهم که آئین نامه های بیمه ای را شفاف سازی و قابل فهم کنند، زیرا گاهی من با سابقه 15 سال با آئین نامه هایی مواجه می شوم که برایم روشن نیست.

    همتی ادامه داد: بر اساس قانون خودروها دوسته اند: خودروی متعارف که تا سقف 140 میلیون تومان قیمت دارد و خودرویی که بیش از این قیمت ارزش دارد، که به خودروی غیرمتعارف موسوم است.

    او گفت: بر اساس این تقسیم بندی، بیمه مرکزی تنها 50 درصد خسارت خودروهای غیرمتعارف بالای 140 میلیون تومان را تقبل می کند.

    همتی ادامه داد: برای افت قیمت ناشی از تصادف در بیمه نامه شخص ثالث هم هنوز، فکری نشده است که بهتر است وارد این بحث نشویم.

    او سپس رویه بیمه های تکمیلی را تشریح و تاکید کرد: بیمه های درمان تکمیلی بیشتر هزینه های بیمارستانی را از هزینه های 4 تا 5 میلیون تومان به بالا  پوشش می دهد؛ از آنجایی که ظرف 2 تا 3 سال گذشته تعرفه درمانی بالا رفته  است، از یک طرف اگر تعرفه بالا رود کسی نمی تواند پرداخت کند و اگر تعرفه ثابت باشد بیمه از پس پرداخت هزینه ها برنمی آید از جمله هزینه دندانپزشکی که بسیار بالاست و ما نمی توانیم برایش کاری کنیم مگر آنکه دولت برای آن فکری کند.

    او گفت: در دو سال گذشته همه تلاش کردند تا 765 میلیارد تومان از خسارت های بیمه توسعه پرداخت شود، هنوز 400 میلیارد تومان از این بدهی ها باقی مانده است و بیمه ایران روزانه به این پرونده ها رسیدگی می کند تا به تدریج پرداختی ها انجام شود.

    همتی درباره بیمه های خارجی هم اظهار کرد: از سرگیری روابط با بیمه های خارجی از تحولات پسابرجام است، بنابراین در غائله نفتکشی که در دریای چین سوخت سهم پرداختی ما کاهش یافت، سهم ایران از این خسارت 10 میلیون دلار است و مابقی خسارتها را سایر شرکتهای خارجی باید بپردازند.

    او در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر 11 درصد از ساختمان های ما بیمه آتش سوزی دارند، 7 درصد از منازل مسکونی نیز بیمه زلزله دارند که بدان معناست اگر اتفاقی بیفتد کسی نمی تواند پاسخگو باشد، بنابراین ما باید بیمه زلزله را اجباری کنیم.

    رئیس کل بیمه مرکزی با برآورد میزان بیمه آتش سوزی افزود: فروش بیمه از محل آتش سوزی 20 درصد رشد داشته است، در حال حاضر در مناطقی که فاقد گسل است بیمه نامه زلزله ارزان قیمت و برعکس در مناطق روی خط یا اطراف آن، این رقم افزایش می یابد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو