عصر بازار

مدیرعامل بیمه البرز اعلام کرد:

رشد ۲۶ درصدی بیمه عمر در ۱۰ سال گذشته

عصر اعتبار- مدیر عامل بیمه البرز اعلام کرد: در ده سال گذشته بیمه های عمر ۲۶ درصد رشد کرده است به طوری که اکنون سهم بیمه های عمر در سبد پرتفوی صنعت بیمه به ۱۳.۵ درصد رسیده است که رشد قابل توجهی بوده اما کافی نیست.

رشد ۲۶ درصدی بیمه عمر در ۱۰ سال گذشته
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، سید رسول تاجدار در گفت و گو با خبرنگاران، افزود: اکنون سهم بیمه های عمر در سبد پرتفوی صنعت بیمه به 13.5 درصد رسیده است که رشد قابل توجهی بوده اما کافی نیست.
    وی گفت: رشد صنعت بیمه در کشور در شرایطی رخ داده است که تاکنون حتی یک ریال هم از بودجه دولت دریافت نکرده و مالیات ها و عوارض مختلفی را نیز به دولت پرداخته است و حتی با ارایه پوشش های بیمه ای، هزینه های اجتماعی تحمیلی به جامعه را نیز پوشش داده است.
    تاجدار یادآوری کرد: خوشبختانه در چهار سال گذشته تعداد حوادث رانندگی کاهش چشمگیر و قابل توجهی داشته است اما با این حال در سال 1395، 15 هزار و 900 کشته و حدود 333 هزار نفر مجروح حوادث جاده ای و رانندگی در کشور داشته ایم که تمام خسارت و هزینه های آن را صنعت بیمه مدیریت و پرداخت کرده است و شرکت های بیمه ضمن این‌که به تعهد و وظیفه خود عمل کرده اند مانع از این شده اند که یک هزینه اجتماعی سنگین به دولت تحمیل شود.
    وی افزود: بر اساس آمار اعلام شده ، از تعداد 333 هزار مصدوم حوادث رانندگی در سال گذشته هشت درصد مصدومان مادام العمر دچار معلولیت شده اند که هزینه های سنگین آنها را صنعت بیمه تقبل می‌کند و بدین ترتیب یک بار اجتماعی را از دوش دولت برمی‌دارد.
    وی به راه اندازی سامانه نظارت الکترونیکی (سنهاب) در صنعت بیمه اشاره کرد و گفت: بیمه مرکزی امروز به صورت برخط بر عملکرد شرکت های بیمه نظارت می کند که گام مهمی برای جلوگیری از خطا و تقلب در این صنعت است.
    وی با استقبال از تدوین آیین نامه های حاکمیت شرکتی و الزام شرکت های بیمه برای داشتن حاشیه توانگری از سوی بیمه مرکزی را برای بهبود شرایط فعالیت در این صنعتف گفت: تفکیک مسئولیت در شرکت های بیمه با مالکیت آن در دنیا سابقه 100 ساله دارد و به نظر می رسد صنعت بیمه در ایران نیز باید با اجرای حاکمیت شرکتی، نظارت را از بخش اجرا تفکیک کند.
    وی به تاکید بیمه مرکزی بر افزایش ذخایر شرکت های بیمه بویژه در رشته بیمه شخص ثالث اشاره کرد و آن را برای حفظ حقوق بیمه گزاران دانست.
    به گفته وی، صنعت بیمه ایران به تجربه شرکت های بیمه خارجی بویژه در حوزه سرمایه گذاری نیازمند است تا بتواند وجوهی را که از محل بیمه نامه ها جمع آوری می کند، بخوبی سرمایه گذاری کند تا در آینده قادر به ایفای تعهدات خود باشد.

    * بازدهی صنعت بیمه 12 درصد است
    مدیرعامل بیمه البرز یادآوری کرد نخستین بیمه دولتی واگذار شده به بخش خصوصی به شمار می رود و با 260 میلیارد ریال سرمایه وارد بورس شد و اکنون چهار هزار میلیارد ریال سرمایه دارد و
    وی سهم این شرکت از بازار بیمه کشور را 6.8 درصد اعلام کرد و گفت: از ابتدای امسال تا پایان آبان ماه 14 هزار میلیارد ریال حق بیمه صادر و هشت هزار میلیارد ریال خسارت پرداخت شد.
    وی بودجه پیش بینی شده این شرکت برای امسال را 19 هزار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: نرخ بازدهی بورس 24 درصد، مسکن 27 درصد، بازار ارز 14 درصد و بانک 19.5 درصد برآورد می شود، صنعت بیمه نرخ بازدهی 12 درصدی دارد.
    وی اظهار داشت: بازدهی پایین صنعت بیمه در مقایسه با دیگر بازارها سبب شده تا شرکت های بیمه طی پنج سال گذشته نتوانند افزایش سرمایه چهار هزار میلیارد ریالی مورد نظر دولت را محقق کنند.

    *بازگشت عقلانیت به صنعت بیمه
    این مدیر صنعت بیمه گفت: حدود چهار سال پیش که تعرفه ها در صنعت بیمه برداشته شد، شاهد یک بی نظمی در بازار بودیم و برخی شرکت ها برای صدور بیمه نامه های بیشتر، تعرفه های نامتعارف مطرح می کردند که تهدیدی برای شرکت های بیمه بود اما از نیمه دوم پارسال عقلانیت به بازار بازگشته است و انتخاب بیمه گران نه بر مبنای قیمت بلکه بر اساس خدماتی که به بیمه گذار ارایه می کند، انجام می شود.

    * تفکیک بیمه عمر ضروری است
    مدیرعامل بیمه البرز در ادامه در پاسخ به ایرنا درباره الزام بیمه مرکزی برای تفکیک حساب های بیمه عمر از غیرعمر در صورت های مالی خود گفت: این تفکیک در دنیا تجربه شده است و در دنیا دیگر شرکت های جنرال که در هر دو حوزه عمر (Life) و غیرعمر (Non-Life) را پوشش دهند، وجود ندارد زیرا بیمه عمر حساسیت ها، تعهدات و ریسک های بالایی دارد.
    وی اظهار داشت: بیمه عمر نظارت دقیق می خواهد زیرا شرکت باید برای 20 سال آینده به بیمه گذار تعهد بدهد که این امر در کشوری چون ایران که شرایط اقتصادی خاصی چون تغییرات تورم و نرخ سود حساب های بانکی را دارد، دشوار است.
    وی یکی از اقدام های خوبی بیمه مرکزی را تعیین نرخ فنی حداکثری و حداقلی در بیمه های عمر عنوان کرد و گفت: وقتی صنعت بیمه در مجموع 12 درصد بازدهی دارد، چگونه می تواند سود 27 درصدی در رشته بیمه عمر بدهد.
    وی خاطر نشان کرد که بر اساس آیین نامه بیمه مرکزی، حداکثر نرخ فنی بیمه عمر 16 درصد و حداقل 10 درصد محاسبه می شود.
    تاجدار سهم بیمه عمر از سبد پرتفوی این شرکت را 3.5 درصد اعلام کرد و گفت: منابع حاصل از بیمه عمر بیمه البرز در حساب های سپرده بلندمدت بانکی نگهداری می شود و سالهاست که حساب های آن از دیگر رشته ها مجزا شده است.
    وی در پاسخ به اینکه کاهش نرخ سود در نظام بانکی، صنعت بیمه را متاثر می کند، گفت: این کار سبب کاهش سود 2 تا 3 درصدی در صنعت بیمه شود و از این رو شرکت ها باید این کاهش را از سرمایه گذاری در بازارهای دیگر تامین کنند.

    *تشکیل 9 هزار پرونده درباره زلزله کرمانشاه
    مدیرعامل بیمه البرز در ادامه نشست به زلزله اخیر کرمانشاه و جان باختن 521 نفر از هموطنان در این حادثه اشاره کرد و گفت: بررسی ها نشان می دهد فقط سه تا پنج درصد از واحدهای مسکونی خسارت دیده، پوشش بیمه داشته اند.
    وی افزود: انتظار می رود در کنار گسترش چتر پوشش های بیمه ای در کشور، وجدان کاری و نظارت ها در ساخت و سازها در کشور نیز افزایش یابد تا در صورت بروز حوادث غیرمترقبه، خسارات ناشی از آن نیز به حداقل برسد.
    تاجدار پایین بودن عمر مفید ساختمان ها را یکی از مشکلات صنعت ساختمان و نیز صنعت بیمه عنوان کرد و گفت: در حالی که عمر مفید ساختمان ها در برخی کشورها بیش از 100 سال است، در ایران زیر 25 سال برآورد می شود.
    وی با بیان اینکه بیمه البرز 9 هزار پرونده خسارت در زمینه زلزله کرمانشاه داشته است که خسارت وارده به آنها از 3 میلیون ریال تا 300 میلیون ریال را در بر می گیرد، گفت: در اسرع وقت خسارت ها را ارزیابی و بیمه گذاران پرداخت می کنیم.
    وی خاطر نشان کرد: هرچند ممکن است پرداخت خسارت به بیمه گذاران مطلوب نباشد اما ایفای تعهد از سوی بیمه گر می تواند آن را به ابزاری برای ترویج فرهنگ بیمه تبدیل کند.
    مدیرعامل بیمه البرز به لایحه دولت برای ایجاد صندوق بیمه حوادث همگانی اشاره کرد و با یادآوری اینکه به دلیل برخی ایرادهای شورای نگهبان، این لایحه هنوز نهایی نشده است، گفت: در صورت تاسیس این صندوق، نوعی پوشش پایه ای بیمه برای تمام ساختمان های کشور در نظر گرفته می شود و پوشش های تکمیلی نیز قابل خرید است.
    وی ایجاد این صندوق را یکی از راهکارهای دولت برای مقابله با خسارات ناشی از حوادث طبیعی به سازه ها در کشور دانست و گفت: طبق این لایحه و در صورت تصویب نهایی، طی یک دوره 10 ساله، تهیه پوشش بیمه نامه برای ساختمان های مسکونی به مردم واگذار می شود.

    *معافیت مالیاتی سبب گسترش صنعت بیمه می شود
    خبرنگاری درباره اثر اعمال معافیت از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده بر این صنعت پرسید که تاجدار گفت: هرچند این معافیت اثر مستقیمی بر سود و زیاد صنعت بیمه ندارد اما سبب کاهش 9 درصدی هزینه های بیمه در سبد خانوار می شود که می تواند به فروش بیشتر بیمه نامه منجر شود.
    وی خاطر نشان کرد: رشته درمان که 24 درصد صنعت بیمه را در بر می گیرد، از مالیات بر ارزش افزوده معاف است.

    * لزوم ذخیره گیری مناسب در شرکت های بیمه
    نایب رییس هیات مدیره بیمه البرز درباره اصرار بیمه مرکزی برای تامین کسری ذخایر شرکت های بیمه اظهار داشت: مشکل عمده صنعت بیمه در کسری ذخایر به رشته شخص ثالث باز می گردد که حدود 6 درصد است؛ هرچند این درصد جای نگرانی ندارد اما باید شرکت ها حساسیت لازم را داشته باشند و از منابع دیگر چون بیمه عمر این کسری را جبران نکنند.

    *صدور اوراق بیمه ای در آینده نزدیک
    تاجدار از برنامه بیمه البرز برای صدور اوراق بهادار بیمه ای به جای واگذاری بیمه اتکایی به خارج از کشور در آینده نزدیک خبر داد و گفت: اکنون صنعت بیمه دنیا به جای بیمه اتکایی به صدور اوراق بهادار بیمه ای روی آورده است تا ریسک های وارده را به حداقل برساند.
    وی افزود: در حال رایزنی با بورس هستیم تا حدود 400 میلیارد ریال اوراق بهادار بیمه عرضه کنیم.
    وی درباره شرایط واگذاری بیمه اتکایی به خارج از کشور پس از برجام گفت: به استثنای انگلیس که در نقل و انتقالات مالی با این کشور با مشکل و محدودیت رو به رو هستیم، مشکلی برای مراودات مالی با دیگر کشورها وجود ندارد.
    وی در پاسخ به ایرنا درباره رتبه بندی شرکت های بیمه در ایران اظهار داشت: حدود 40 شرکت رتبه بندی بین المللی وجود دارد که 10 شرکت نخست آنها به دلیل داشتن سهامداران آمریکایی رغبتی برای حضور در بازار ایران ندارند.
    تاجدار افزود: البته امروز بیمه البرز جلسه ای با مسئولان شرکت کاپیتال اینتلیجنس که از شرکت های رتبه بندی بین المللی است، داشت تا رتبه اعتباری آن مشخص شود.
    وی با بیان اینکه باید رتبه بندی اقتصاد ایران در اولویت دولت باشد و سپس شرکت هایی که مایل به حضور در بازارهای جهانی هستند، اعتبارسنجی شوند، گفت: صرف داشتن رتبه بین المللی مشکلی حل نمی کند بلکه باید با استفاده از آن در بازار جهانی حضور یافت ؛ از خارج از کشور بیمه اتکایی پذیرفت و یا خدمات بیمه ای ارایه کرد.
    وی افزود: اگر رتبه بین المللی نداشته باشیم، دیگر کشورها یا با شما همکاری نمی کنند و یا اینکه 2 برابر رقبا با شما کار می کنند.
    تاجدار در پاسخ به این سوال که ایده پرورش شتر از سوی شرکت های بیمه برای کاهش نرخ دیه در کشور به چه سرانجامی رسید، گفت: از نظر تئوری شاید این کار برای کاهش قیمت شتر خوب باشد اما واقعیت این است که پرورش شتر کار صنعت بیمه نیست و باید به مرود به سمت منطقی کردن اقتصاد باشیم و به قوه قضاییه بقبولانیم که وقتی نرخ تورم کاهش یافته، افزایش دیات معقول نیست.

    *تشکیل 9 هزار پرونده درباره زلزله کرمانشاه
    مدیرعامل بیمه البرز در ادامه به زلزله اخیر کرمانشاه و جان باختن 521 نفر از هموطنان در این حادثه اشاره کرد و گفت: بررسی ها نشان می دهد که بین سه تا پنج درصد از واحدهای مسکونی خسارت دیده، پوشش بیمه داشته اند.
    وی افزود: انتظار می رود در کنار گسترش چتر پوشش های بیمه ای در کشور، وجدان کاری و نظارت ها در ساخت و سازها در کشور نیز افزایش یابد تا در صورت بروز حوادث غیرمترقبه، خسارات ناشی از آن نیز به حداقل برسد.
    وی پایین بودن عمر مفید ساختمان ها را یکی از مشکلات صنعت ساختمان و نیز صنعت بیمه عنوان کرد و گفت: در حالی که عمر مفید ساختمان ها در برخی کشورها بیش از 100 سال است، در ایران زیر 25 سال برآورد می شود.
    وی با بیان اینکه بیمه البرز 9 هزار پرونده خسارت در زمینه زلزله کرمانشاه داشته است که خسارت وارده به آنها از 3 میلیون ریال تا 300 میلیون ریال را در بر می گیرد، گفت: در اسرع وقت خسارت ها را ارزیابی و بیمه گذاران پرداخت می کنیم

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو