عصر بازار

رئیس پلیس فتا استان سمنان:

اخاذ یک میلیارد ریالی فضای‌مجازی به دام افتاد

عصر اعتبار- رئیس پلیس فتا استان سمنان از دستگیری متهمی که قصد داشت با سوءاستفاده از اطلاعات خصوصی شاکیه مبلغ یک میلیارد ریال اخاذی کند، خبر داد.

اخاذ یک میلیارد ریالی فضای‌مجازی به دام افتاد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از  پلیس فتا،  سرهنگ حسین صادقی در راستای کشف پرونده اخاذ یک میلیارد ریالی فضای‌مجازی اظهار داشت: در پی وصول یک فقره پرونده قضایی با موضوع مزاحمت اینترنتی از دادسرای شهرستان شاهرود، پیگیری پرونده در دستور کار این پلیس قرار گرفت.

    وی ادامه داد: با توجه به مستندات ارائه شده توسط شاکیه مشخص شد متهم یا متهمین با استفاده از بستر یکی از شبکه‌های اجتماعی پیام‌رسان اقدام به ایجاد مزاحمت و تهدید در فضای‌مجازی کرده است و با ادعای در اختیار داشتن اطلاعات خصوصی شامل عکس و فیلم شاکی پرونده، درخواست یک میلیارد ریال وجه به منظور عدم انتشار این اطلاعات در فضای سایبر را داشته است.

    رئیس پلیس فتا استان سمنان گفت: با توجه به اهمیت و حساسیت پرونده، تیمی ویژه از پرسنل مجرب پلیس فتا برای رسیدگی پرونده تشکیل، پیگیری و پی‌جویی پرونده در دستور کار قرار گرفت.

    سرهنگ صادقی ادامه داد: با توجه به مستندات و ادله جمع‌آوری شده در سیر تکمیل پرونده مقدماتی، مشخص شد شاکی پرونده چندی قبل بدون رعایت کردن نکات ایمنی در نگهداری تجهیزات هوشمند، گوشی شخصی خود را برای تعمیر در اختیار یکی از تعمیرگاه‌های تلفن همراه در سطح شهرستان قرار داده است.

    این مقام ارشد انتظامی افزود: طی بررسی تخصصی ادله دیجیتال،  محتوا و اسناد پرونده، متهم شناسایی و با هماهنگی مقام قضایی دستگیر شد. متهم در زمان حضور در پلیس فتا منکر هرگونه ارتباط با پرونده را داشت، ولی با مواجهه شدن با مستندات جمع‌آوری شده به بزه ارتکابی اعتراف و انگیزه خود را اخاذی بیان کرد.

    رئیس پلیس فتا استان سمنان با بیان اینکه در صورت خرابی تجهیزات هوشمند حتماً برای تعمیر به مراکز معتبر مراجعه کنید،  به کاربران توصیه کرد: به هیچ عنوان اطلاعات خصوصی و مهم خود را بر روی تجهیزات هوشمند متصل به اینترنت، نگهداری نکنند و همواره این اطلاعات را برروی حافظه‌های جانبی مناسب ذخیره کنند.

    وی ادامه داد: به این نکته توجه ویژه‌ای داشته باشید که در زمان مراجعه به تعمیرگاه تلفن همراه، سیم کارت و حافظه جانبی تجهیزات هوشمند خود را جداسازی و در اختیار خود نگه دارید.

    سرهنگ صادقی یادآور شد: براساس قانون مجازات اسلامی هرکس به وسیله سامانه‎های رایانه‎ای یا مخابراتی صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایت او جز در موارد قانونی منتشر کند یا در دسترس دیگران قرار دهد، به نحوی که منجر به ضرر یا عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون(5.000.000) ریال تا چهل میلیون (40.000.000) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

    شایان ذکر است کاربران فضای مجازی در صورت مواجهه با موارد مشکوک مراتب را سریعا از طریق وب سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی گزارش کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو