عصر بازار

نگاهی تحلیلی به عملکرد بیمه سرمد در ۱۰ ماهه نخست سال جاری؛

رشد پرتفوی ۷۲ درصدی و سهم ثالث ۱۳ درصدی

عصر اعتبار- بررسی آخرین آمار موجود در ۱۰ ماهه نخست سال جاری و نگاهی به عملکرد بیمه سرمد در این دوره تا حد زیادی می تواند شمایی کلی از وضعیت یکساله آن را نشان داده و به نوعی پرونده یک دوره مالی آن را به منصه ظهور بگذارد.

رشد پرتفوی ۷۲ درصدی و سهم ثالث ۱۳ درصدی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، همچنین می‌تواند ادامه مسیر این شرکت را پس از چهار سالی که از فعالیت آن می گذرد، نمایان کند و نشان دهد که آیا بیمه سرمد در مسیر رشد و توسعه در حرکت است و چقدر در تثبیت جایگاه خود در صنعت بیمه موفق عمل کرده است.

    بررسی آخرین آمار موجود در 10 ماهه نخست سال جاری و نگاهی به عملکرد بیمه سرمد در این دوره تا حد زیادی می تواند شمایی کلی از وضعیت یکساله آن را نشان داده و به نوعی پرونده یک دوره مالی آن را به منصه ظهور بگذارد. همچنین می‌تواند ادامه مسیر این شرکت را پس از چهار سالی که از فعالیت آن می گذرد، نمایان کند و نشان دهد که آیا بیمه سرمد در مسیر رشد و توسعه در حرکت است و چقدر در تثبیت جایگاه خود در صنعت بیمه موفق عمل کرده است.

    رشد 72 درصدی در جذب حق بیمه
    در 10 ماهه نخست سال 96 بیمه سرمد توانسته بالغ بر سه هزار و 323 میلیارد ریال حق بیمه تولید کند که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 72 درصدی را نشان می‌دهد. این شرکت 211هزار فقره بیمه‌نامه صادر کرده که نسبت به مدت مشابه 85 درصد رشد داشته است که میزان رشد تعداد صدور نسبت به رشد حق بیمه حاکی از توجه شرکت به بیمه نامه های خرد دارد. خلاصه وضعیت حق بیمه تولیدی، تعداد بیمه نامه صادره و رشد آنها به همراه اهداف پیش بینی شده در جدول یک ارائه شده است.

    سهم بیش از یک درصدی از بازار بیمه کشور
    بر اساس حق بیمه تولیدی در آمار ارائه‌شده از صنعت بیمه کشور در پایان سال 1395 و درصد رشد آخرین آمار ارائه‌شده در سال 1396 و همچنین میزان پرتفوی تولیدی شرکت در 10 ماهه سال 1396 قطعا بیمه سرمد از سهم یک‌درصدی از بازار بیمه کشور عبور خواهد کرد.


    آنچه در شکل یک آمده روند رشد میزان سهم بیمه سرمد از کل حق بیمه تولیدی صنعت بیمه کشور است. میزان سهم بیمه سرمد از کیک بیمه کشور طی چهار سال که رشدی صعودی را تجربه کرده از عدد یک‌دهم درصد در سال 92 به یک درصد در سال جاری افزایش یافته است. که نشانگر 10 برابر شدن سهم این شرکت از کل بازار بیمه کشور در طی چهار سال است.

    سهم 24 درصدی بیمه های زندگی از پرتفوی در مقابل سهم 19 درصدی صنعت بیمه
    لازم به ذکر است که پرتفوی بیمه های زندگی سهمی 24 درصدی از کل پرتفوی بیمه سرمد را تشکیل داده است. توجه بیمه سرمد به بیمه زندگی، شروع گامی مهم در نهادینه کردن بیمه زندگی و فروش آن در جامعه است و می تواند آغاز مسیر کاهش شکاف نفوذ بیمه زندگی در ایران و دنیا باشد چراکه در خارج از کشور بیمه زندگی به صورت میانگین بیش از 50 درصد پرتفوی بیمه ها را تشکیل می دهد.

    سهم 13 درصدی بیمه شخص ثالث از پرتفوی در مقابل سهم 40 درصدی صنعت بیمه
    سهم پایین 13 درصدی این رشته که جزو رشته های زیان ده صنعت بیمه است در مقایسه با سهم 40 درصدی آن در پرتفوی صنعت نشانگر تاکید بر مدیریت ریسک پرتفوی شرکت است.
    رشته بیمه باربری با فروشی به میزان 37هزار و 455 میلیون ریال، از سهم یک درصدی از کل پرتفوی تولیدی شرکت، برخوردار می باشد.
    میزان رشد حق بیمه 10 ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل در شکل دو نشان داده شده است. رشد 185 درصدی مربوط به رشته عمر زمانی و رشد 111 درصدی رشته مهندسی و خاص از نقاط قوت عملکرد شرکت در 10 ماهه سال 96 بوده است.


    فاصله قابل توجه نسبت خسارت43درصدی بیمه سرمد در مقابل میانگین نسبت خسارت 65 درصدی کل صنعت بیمه
    جدول دو خسارت پرداختی در دوره زمانی یک‌ساله اخیر در شرکت بیمه سرمد را نشان می دهد.
    در دوره زمانی یک‌ساله منتهی به انتهای دی ماه سال 96، شرکت بیمه سرمد در مجموع رشته¬های بیمه-ای دارای 117هزار و 94 پرونده خسارت بوده و همچنین درمجموع به میزان 1409 میلیارد ریال را به‌عنوان خسارت پرداخت ‌نموده است.
    در این دوره بیشترین سهم از مبلغ خسارت پرداختی مربوط به رشته بیمه درمان بوده است، به‌طوری‌که این رشته بیمه‌ای با پرداخت خسارت761 میلیارد ریالی، تقریباً 66درصد از مبلغ خسارات پرداختی را به خود اختصاص داده است. رشته درمان بالاترین نسبت خسارت در بین سایر رشته ها را با نسبت 82 درصد داشته است. این نسبت برای کل صنعت بیمه 85 درصد گزارش شده است.
    نسبت خسارت رشته باربری در دوره 10‌ماهه سال 95 در حدود 12 درصد و در دوره 10ماهه سال96 در حدود 10 درصد است که علی‌رغم افزایش تعداد و مبلغ خسارت، با توجه به رشد 96 درصدی حق بیمه در 10 ماهه سال جاری، موجب رشد منفی در نسبت خسارت شده که نشان‌دهنده عملکرد مطلوب است.

    بیمه‌های مسئولیت در سال 96 دارای 36 درصد افزایش تعدادی و 48 درصد افزایش مبلغ حق بیمه نسبت به مدت مشابه سال قبل است. همچنین نسبت خسارت این رشته در سال 96 نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش چشمگیری نداشته است و 33 درصد است.  شایان‌ذکر است نسبت خسارت صنعت در این رشته در سال 95 ، 57 درصد بوده است و عملکرد شرکت بیمه سرمد با ضریب خسارت 33 درصدی در سال 96 نشان‌دهنده مدیریت ریسک مطلوب این شرکت است.


    میانگین نسبت خسارت صنعت در رشته مهندسی 31 درصد و در رشته انرژی 68 درصد است که عملکرد شرکت بیمه سرمد با نسبت خسارت 17درصد در مقایسه با صنعت بیمه، مطلوب ارزیابی می شود.

    اعمال مدیریت صحیح ریسک؛ نسبت خسارت 27درصدی در رشته شخص ثالث در مقابل میانگین 71درصدی صنعت
    وضعیت نسبت خسارت بیمه‌های شخص ثالث بیمه سرمد به میزان 27درصد در مقابل نسبت خسارت 71درصد صنعت، حاکی از مدیریت ریسک مناسب شرکت در این رشته است. نسبت خسارت بیمه سرمد در رشته بیمه بدنه خودرو نیز از متوسط نسبت خسارت صنعت کمتر است. کل خسارت پرداختی بیمه سرمد در 10 ماهه نخست 96 نسبت به مدت مشابه 53 درصد رشد داشته است که در کنار آن باید افزایش پرتفوی شرکت را در نظر داشت چرا که با افزایش سهم بالطبع میزان ریسک و احتمال پرداخت خسارت بیشتر نیز افزایش می یابد. نسبت خسارت یک ساله بیمه سرمد در دوره زمانی منتهی به انتهای دی 95 معادل 38 درصد و در بازه زمانی مشابه سال 96 معادل 43درصد گزارش شده است. نسبت خسارت بیمه سرمد به مراتب از نسبت خسارت 65 درصدی کل صنعت بیمه کشور فاصله قابل توجهی دارد.
    جدول2/عملکرد مقایسه ای شرکت در خسارت پرداختی در دوره زمانی 10 ماهه نسبت به مدت مشابه در سال قبل

    به منظور مقایسه بهتر، نسبت خسارت بیمه سرمد در مقابل نسبت خسارت کل صنعت برای دوره زمانی یکساله منتهی به انتهای دی 96 به تفکیک رشته در شکل سه ارائه شده است که عموماً بیمه سرمد نسبت خسارات پایین تری در مقایسه با میانگین کل صنعت از خود نشان داده است.

    دستاوردهای بیمه سرمد؛ از احراز رتبه یک توانگری مالی تا کسب عنوان «پاسخگوترین شرکت بیمه»
    بیمه سرمد علی رغم جوان بودن در صنعت بیمه کشور، موفق به کسب دستاوردهای قابل توجهی در بازه مورد بررسی شده است، این شرکت از زمان شروع فعالیت خود تاکنون همواره در سطح یک توانگری مالی قرار داشته است. همچنین بر اساس آمارهای منتشره توسط بیمه مرکزی ج.ا.ا، به جهت کمترین میزان شکایات بیمه‌ای، به عنوان پاسخگوترین شرکت بیمه شناخته شده است.
    کسب نشان برتر تعاملات الکترونیکی به بیمه سرمد در دومین جشنواره وب و کسب‌وکار بنگاه‌های صنعتی، معدنی و تجاری در بخش بنگاه‌های تجاری بزرگ و اختصاص نشان عالی از هفتمین اجلاس سراسری مدیریت مشتری‌مداری با رویکرد رضایتمندی به همراه گواهینامه از شرکت معتبر QAL انگلستان از دیگر اقدامات مهمی است که این شرکت در 10 ماهه نخست سال جاری به آن دست یافته است.

    افتتاح 6 شعبه در سال جاری و برنامه ریزی برای گشایش دو شعبه دیگر

    بیمه سرمد اعلام کرده که تا پایان سال جاری قصد افتتاح هشت شعبه را داشته است که از این تعداد تاکنون شش شعبه افتتاح شده است و دو شعبه دیگر تا پایان سال افتتاح خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو