عصر بازار

تورم بخش‌های مختلف در بهمن ماه

عصر اعتبار- گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها با نرخ تورم ۱۱.۵ درصدی و ضریب اهمیت ۲۵.۵۱ درصدی نقش مهمی در تورم ۹.۹ درصدی بهمن ماه دارد.

تورم بخش‌های مختلف در بهمن ماه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، آمارهای بانک مرکزی از تک نرخی شدن دوباره تورم در بهمن ماه حکایت دارد و باید دید آیا دولت می‌تواند سال 96 را نیز با تورم تک نرخی به پایان برساند. این در حالی است که دو رقمی شدن نرخ تورم در ماه‌های آذر و دی نوسان در برخی بازارها مانند بازار ارز انتظار افزایش نرخ تورم را ایجاد کرده بود.

    بنا بر گزارش بهمن ماه بانک مرکزی، گروه تحصیل بیشترین افزایش قیمت را نسبت به سال گذشته داشته و نرخ تورم 14.6 درصدی را ثبت کرده است. گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها نیز با 11.5 درصد تورمی بیش از نرخ متوسط تجربه کرده است. این در حالی است که ضریب اهمیت گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها بعد از گروه مسکن بیشترین میزان در  بین گروه‌های 12 گانه بوده و معادل 25.51 درصد است.

    در بخش مسکن شاهد تورم 8.8 درصدی هستیم که هنوز پایین‌تر از نرخ متوسط تورم قرار دارد و که می‌تواند بیانگر این نکته باشد که بازار مسکن هنوز از رکود خارج نشده است. این در حالی است که اغلب کارشناسان افزایش قیمت حدود تا 12 درصد را برای مسکن در سال آینده پیش‌بینی می‌کنند و معتقدند در این بخش شاهد رشد قیمتی در حد تورم در ماه‌های آینده خواهیم بود. هر چند رونق در بازار مسکن مورد انتظار سیاست‌گذاران است و می‌تواند در خروج اقتصاد از رکود و ایجاد اشتغال نقش اساسی بازی کند اما با توجه به اینکه گروه مسکن بیشترین ضریب اهمیت معادل 37.5  درصد را محاسبه نرخ تورم دارد افزایش قیمت‌ در این بخش می‌تواند منجر به رشد نرخ تورم نیز شود.

    شاخص تورم در گروه حمل و نقل بهمن ماه امسال رشد 6.8 درصدی داشته که یکی از دلایل پایین بودن تورم در این بخش ثبات قیمت حامل‌های انرژی در سال جاری بوده است هر چند با توجه به گمانه‌زنی‌ها برای افزایش قیمت سوخت در سال آینده ممکن است در این بخش شاهد تورمی بالاتر در سال آینده باشیم.

    گروه ارتباطات کمترین نرخ تورم را داشته و 1.7 درصد رشد نرخ را در این بخش شاهد بوده‌ایم که اصلی‌ترین دلیل آن سیاست‌های دولت برای کاهش تعرفه‌های اینترنت بوده است. گروه‌های لوازم خانگی، بهداشت و پوشاک نیز به ترتیب تورم 8.8 درصد، 8.7 درصد و 5.4 درصد را تجربه کرده‌اند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو